Anul 2016 a debutat intr-o nota optimista pe piata centrelor comerciale, segment pe care brandurile de imbracaminte si incaltaminte (fashion) au inregistrat cresteri de 10-15% in vanzari, asta si datorita investitiilor in spatii de vanzare.

Potrivit Colliers International, unul dintre cei mai mari consultanti imobliari la nivel local, odata cu dezvoltarea numarului de centre comerciale din Romania, dar si datorita unui climat favorabil al creditarii, dar si pe fondul cresterii consumului, s-a creat un apetit pentru dezvoltarea retelelor.

“Daca anul trecut majoritatea brandurilor au deschis 1-2 locatii noi, anul acesta sunt mult mai active si au in plan deschideri pentru 3-5 noi locatii, in medie. Sunt branduri noi care se uita la piata si proiecte mari care se dezvolta la nivel local”, a declarat Liana Dumitru (foto mai jos), head of retail in cadrul Colliers International.

Cum anul 2016 va aduce livrarea a doua proiecte importante in Capitala – ParkLake si Veranda Mall, ce insumeaza circa 100.000 mp spatii de vanzare, viitoarele dezvoltari la nivel local nu vor mai fi concentrare pe spatii atat de mari si nici in marile orase din tara, iar dezvoltatorii se vor orienta tot mai mult spre orasele secundare si proiecte de tip retail-park.

“Atentia dezvoltatorilor se va orienta spre orase mai mici. Vom vedea mai putine dezvoltari de mall-uri si mai multe retail-park-uri, odata cu valul acesta din piata. Asa cum arata piata, ne asteptam ca aceasta putere de consum sa sustina noi livrari.

Orasele mari din tara sunt destul de bine acoperite, dar estimam ca proiecte noi sa vedem in orase cu sub 200.000 de locuitori si mai putin scheme de tip mall si ai multe retail-park-uri, unde cheltuielile de operare sunt ceva mai mici. Centrele comerciale sunt intr-o continua schimbare si adaptare la nevoile consumatorului, care nu mai sunt atat de orientate spre produse, ci spre experienta de consum”, este de parere Liana Dumitru.

Migrarea spre orase mai mici si vanzari in spatii mai bine optimizate, dar cum ramane cu online-ul si cum vad dezvoltatorii aceasta provocare

Online-ul si migrarea unui numar tot mai mare de magazine in acest spatiu virtual nu trebuie privit ca o amenintare pentru dezvoltatorii de proiecte comerciale, asta pentru ca atat comertul traditional cat si cel modern au un numitor comun, si acela se numeste oferta.

Daca in urma cu cativa ani, cresterea numarului magazinelor online putea fi vazuta ca o amenintare pentru dezvoltatori, astazi, conceptul de omni-channel (vanzare pe mai multe platforme – n.red.) defineste perfect viitorul industriei de profil, cel putin la nivel local. Asa se face ca tot mai multe magazine fizice au deschis si magazine online, dar si magazine online au inceput sa isi desfasoare activitatea si in puncte fixe de vanzare

“In anul 1999, cand s-a deschis primul mall din Bucuresti, singurul mod de a face business in domeniu era cel pe care il faceam noi. Fiind primii care am deschis un astfel de spatiu comercial am fost si primii care au renovat. Aceasta provocare si experienta s-a finalizat in luna mai a acestui an. Felul in care am renovat cele doua mall-uri a fost atent legat de studiile asupra clientilor – din care am inteles ca este esential sa dezvoltam zona de relaxare. (…) Online-ul este inca la inceput de drum in Romania. Sunt multe exemple de magazine care activau exclusiv online si au ales sa isi deschida magazine fizice. Un magazin clasic este un ambasador de brand si este foarte important pentru clienti sa primeasca sfaturi de shopping personalizate. Magazinele fizice sunt mai relevante azi decat au fost vreodata”, este de parere Iuliana Ghimpu (foto mai jos), leasing manager in cadrul Anchor Group.

Cu o investitie de peste 25 de milioane de euro in reamenajarea Bucuresti Mall si a Plaza Romania, managerul Anchor Group sustine ca au crescut atat gradul de ocupare in cele doua centre comerciale, dar si traficul, dar acest lucru a condus si la o crestere a chiriilor.

“Odata cu investitiile in cele doua proiecte, Plaza Romania a ajuns la 94% grad de inchiriere, in timp ce Bucuresti Mall a atins 97%. In Bucuresti Mall s-au alaturat 28 de noi magazine, in timp ce in Plaza Romania sunt 27 de noi spatii comerciale. (…) S-a simtit si un usor upgrade la nivelul chiriilor”, a precizat Iuliana Ghimpu, in cadrul unui eveniment organizat de Business Review, care a avut ca tema activitatea din zona comerciala si de retail.

La randul sau, Oana Vijiala, manager al centrului comercial AFI Palace Ploiesti, este de parere ca pentru un succes al pietei de retail trebuie integrat mediul online cu cel offline.

“Centrele comerciale vor fi un actor important in mediul social. Sunt magazine online care isi dau seama cat de importanta este experienta de shopping. Exista proiecte de extindere la Cotroceni si la Ploiesti, iar acest lucru se vede si in afacerile chiriasilor care au crescut. O consecinta a acestor evolutii este data si de masurile legislative, precum scaderea TVA, dar si cresterea salariului minim – acest lucru avand rezultate pozitive”, a precizat Oana Vijiala.

Deschiderea ParkLake si Veranda Mall din toamna vor creste concurenta in piata

Deschiderea din aceasta toamna a celor doua proiecte comerciale importante din Bucuresti – ParkLake, dar si Veranda Mall, vor creste si mai mult concurenta pe acest segment in Capitala, o piata deja impartita intre mai multe proiecte majore, dar si spatii de vanzare de mai mici dimensiuni, asa cum este cazul parcurilor de retail.

Citeste si:

    Intrebata de wall-street.ro cum vede intrarea unui jucator puternic pe piata, asa cum este cazul proiectului de 70.000 mp al asocierii Sonae Sierra si Caelum Development, Iuliana Ghimpu sustine ca inaugurarea centrului comercial din cartierul Titan se va resimti puternic in piata, mai ales in privinta traficului.

    “Park Lake va avea un impact asupra intregii piete si se va reflecta asupra tuturor proiectelor”, a precizat Iuliana Ghimpu, in timp ce Liana Dumitru, managerul pe zona de retail la Colliers apreciaza ca un raspuns in privinta traficului si a impactului din Capitala nu il vom putea observa decat dupa primii doi ani.

    “Raspunsul il vom avea in doi ani de zile de la deschiderea proiectului. Piata se va reaseza si vom vedea in ce masura un proiect sau altul va fi influentat intr-un mod pozitiv sau negativ. Ne asteptam la o putere de cumparare in crestere ce va conduce la o sustenabilitate a pietei pentru aceasta oferta noua de spatii comerciale. Totul va tine si de creativitatea si flexibilitatea de a atrage intr-un centru comercial un trafic mai mare, fie prin crearea de zone de entertainment sau activitati care sa aduca valoare consumatorului si sa ii dea sentimentul ca ii ofera un timp de calitate”, a conchis Liana Dumitru.

    Citeste si:

      ParkLake va fi cel mai mare proiect comercial care va fi livrat pe piata din Romania in acest an, in dezvoltare aflandu-se si proiecte precum Veranda Mall Obor (Prodplast Imobiliare), Shopping City Piatra Neamt (NEPI) sau Mega Mall Satu Mare (NEPI), dar si deschiderea Shopping City Timisoara (NEPI), din urma cu cateva luni.

      In topul celor mai mari dezvoltatori de proiecte comerciale din Romania se numara AFI Europe, Baneasa Developments, NEPI, Anchor Group, S Immo AG, Iulius Group sau Immochan.

      Abonează-te pe

      Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »


      Te-ar putea interesa și:



      Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


      Setari Cookie-uri