Dan Sova a declarat miercuri, la Iasi, intr-o conferinta de presa, ca la Constanta nu se protesteaza "deloc" fata de Ministerul Transporturilor, dar ca este "putin mirat" de declansarea acestor actiuni. "Am stat de vorba cu cei din port. Sunt putin mirat de aceste proteste dupa discutiile pe care le-am avut. Am aratat exact ce intentionam sa facem si care este situatia din Portul Constanta. I-am intrebat si pe cei de la patronate, si pe cei de la sindicate daca pot explica cum anume vad dansii ca trecerea a 13 la suta din actiuni de la Transporturi catre Constanta ar impieta cu ceva interesele salariatilor sau ale operatorilor din port", a afirmat ministrul Transporturilor.

Dan Sova a precizat ca afirmatia ca se doreste trecerea portului de la Ministerul Transporturilor la Primaria Constanta nu este adevarata. "Tot vad ca se spune asta, dar nu este adevarat. Daca trec cele 13 la suta, Ministerul Transporturilor ramane cu 47 la suta din actiuni, urmand sa scoata pe bursa 14 la suta. Daca se vor scoate si cele 14 la suta, va ramane ministerul cu 33 la suta, Consiliul Local Constanta cu 33 la suta, Fondul Proprietatea cu 20 la suta, iar 14 la suta vor fi pe bursa", a afirmat ministrul Dan Sova.

El a mai spus ca Romania nu face decat sa aplice principiul european privind porturile, si anume fie ca acestea sa fie detinute suta la suta de autoritatea locala, fie detinerea in comun, in parti egale, de catre o autoritate centrala si de o autoritate locala, scrie Mediafax.

"Toata lumea vorbeste de transferul portului Constanta, dar portul inseamna dane, cheiuri, macarale. Aceea este infrastructura strategica nationala, care este a statului roman, in administrarea Ministerului Transporturilor si nu se transfera nimanui. Este domeniu public. Noi discutam doar de transferul unui pachet de actiuni de 13 la suta la o societate de administrare", a mai afirmat ministrul Dan Sova.

Peste 300 de angajati portuari au protestat, de luni pana miercuri, in fiecare dimineata, in fata sediului Administratiei Porturilor Maritime, opunandu-se ca municipalitatea sa primeasca un nou pachet de actiuni in port, la protest fiind aduse si zece utilaje care au claxonat pe toata durata actiunii.

Ei ameninta ca vor continua actiunile de protest saptamanile viitoare, luand in calcul si oprirea lucrului in port. Luni, o delegatie a Federatiei Nationale a Sindicatelor Portuare s-a intalnit cu primarul Radu Mazare, insa discutiile nu au ajuns la niciun rezultat.

Citeste si:

Cele doua parti s-au acuzat reciproc, primarul spunandu-le sindicalistilor ca ii apara pe oamenii de afaceri din port, iar sindicatele acuzandu-l ca i-a fortat pe cei care au semnat pentru transferul de actiuni. Presedintele Traian Basescu afirma, sambata, la o dezbare a Fundatiei Miscarea Populara, ca a da "un port care face investitii de 500 de milioane in ultimul an lui Mazarica, clovnul national", este "un element de dispret pentru interesul national".

De asemenea, Basescu spunea, saptamana trecuta, ca "ultima aventura pe care se pregateste sa o livreze premierul Ponta" este o hotarare de Guvern de transfer al unui pachet de actiuni ale Portului Constanta catre Primaria condusa de Radu Mazare, calificand demersul drept "o ilegalitate majora".

Ulterior, premierul Victor Ponta declara ca presedintele Traian Basescu este cel care are interese personale legate de Portul Constanta si nu doreste eliminarea actelor de coruptie din acea zona, pentru a proteja firmele care l-au ajutat in prezent si a nu raspunde pentru neregulile savarsite ca ministru.

In 1 mai, in cadrul unei vizite facute in judetul Constanta, premierul Victor Ponta spunea ca procedura de transfer a actiunilor Portului Constanta catre Consiliul Local va continua, chiar daca exista riscul "sa se supere" anumite persoane, el sustinand ca portul se va dezvolta mai bine dupa ce o parte din actiuni vor fi listate la bursa.

In prezent, Ministerul Transporturilor este actionar majoritar la Administratia Porturilor Maritime Constanta, cu 60 la suta din actiuni, Fondul Proprietatea detine 20 de procente si tot 20 de procente are si Consiliul Local Municipal.

Guvernul si autoritatile locale propun ca structura actionariatului APM sa fie urmatoarea: 33 la suta Consiliul Local Constanta, 33 la suta Ministerul Transporturilor, 20 la suta Fondul Proprietatea si 14 la suta din actiuni sa fie listate pe Bursa.

Sursa foto: Mediafax foto