Cea mai noua descoperire a NASA a facut inconjurul pamantului: sapte exoplanete de marirea Terrei intr-un singur sistem solar, aflat la o distanta de 40 de ani lumina. Stirea a fost dezbatuta si discutata de publicatii din intreaga lume, dar sunt cateva lucruri esentiale care trebuie retinute si care schimba, cu siguranta, reperele actuale.

Trei dintre cele sapte planete se afla in zona locuibila a stelei Trappist-1, in jurul careia orbiteaza sistemul solar descoperit. Astfel, ar fi putut evolua viata pe acestea, au anuntat astronomii NASA.

Anterior, cercetatorii au descoperit mai putine astfel de exoplanete care au toate elementele necesare pentru a sustine viata.
Oricum, aceasta descoperire este un pas extrem de important in cercetarile de viata in afara Pamantului.

A doua Terra, cu siguranta. Intrebarea ramane „cand”

Potrivit astronomilor americani, proximitatea acestui sistem stelar si marimea considerabila a celor sapte exoplanete in raport cu dimensiunea stelei Trappist-1 fac din noua formatiune cereasca ”o tinta perfecta pentru cercetare”. Savantii spera sa scaneze in viitorul apropiat atmosferele celor sapte exoplanete pentru a descoperi eventuale ”amprente” ale vietii, precizeaza Reuters.

”Cred ca am facut un pas crucial inainte, pentru a afla daca exista viata si in alte parti din Univers”, a declarat Amaury Triaud, astronom la Universitatea Cambridge.

Oamenii de stiinta s-au concentrat pe descoperirea unor planete telurice cu dimensiuni similare cu Terra, cu temperaturi potrivite, pentru ca apa, daca exista, sa se afle in stare lichida - o conditie considerata esentiala pentru existenta vietii, scrie news.ro.

Planetele descoperite recent de NASA sunt „promitatoare” din punct de vedere al sustinerii vietii, pentru ca ar putea avea oceane. „Acest lucru ne da un indiciu clar ca gasirea unei a doua Terre nu mai este o chestiune de daca, ci de cand”, a declarat Thomas Zurbuchen, administrator asociat al NASA.

Planetele descoperite cu ajutorul Telescopului Nasa Spitzer Spase sunt foarte apropiate una de cealalta si foarte apropiate de steaua Trappist-1. „Steaua este atat de mica si de rece, astfel ca cele sapte planete au o clima temperata, ceea ce inseamna ca ar putea avea apa la suprafata si chiar forme de viata. Cele sapte planete circula, toate, foarte aproape de steaua lor, iar acest detaliu seamana foarte mult cu lunile din jurul lui Jupiter”, a declarat Michaël Gillon, cercetatorul principal de la Universitatea din Liege.

Echipa a determinat ca toate planetele din sistem sunt comparabile cu Pamantul si Venus sau usor mai mici, scrie The Telegraph.

Amaury Triaud, coautor al studiului, a precizat ca echipa care a facut descoperirea a introdus notiunea de ”planete temperate”, pentru a largi definitia asociata potentialului locuibil al unor corpuri ceresti, potrivit BBC.

Steaua din centrul sistemului solar are o temperatura de 2550 grade Kelvin si o varsta de cel putin 500 de milioane. Spre comparatie, soarele are o varsta de cel putin 4,6 miliarde de ani si o temeratura de 5778 grade Kelvin.

Asadar, peste cateva miliarde de ani, cand Soarele va ramane fara combustibil si Sistemul Solar din care face parte Terra nu va mai exista, Trappist-1 va fi inca o stea foarte tanara, a precizat astronomul Ignas Snellen de la Observatorul Leiden din Olanda, scrie news.ro.

”Trappist-1 isi arde hidrogenul atat de incet, incat aceasta stea va trai pentru inca alte 10 trilioane de ani. Iar acest interval reprezinta o perioada suficient de mare de timp pentru ca viata sa evolueze pe planetele sale”, a adaugat savantul olandez.

Sursa foto: GiroScience/Shutterstock