Plecând de la reglementarea dreptului de autor în România, comunicatul CRP a definit modul în care se poate interpreta ideea de „scurte extrase din articole, folosite pentru revista presei“. S-a stabilit astfel ca preluarea fara cost a unor materiale de presa se poate realiza doar în limita a 500 de semne, dar fara a depasi jumatate din articolul sau stirea în cauza.

Au urmat articole în presa, discutii pe Internet, amenintari si acorduri de colaborare. De la acel moment, Internetul a readus presei românesti un lucru care îi lipsea de multa vreme: nevoia de inovatie tehnologica. A început perioada în care ziarele colaboreaza cu Internetul.

Discutia e veche

În ultimul timp, presa traditionala a ajuns la o concurenta bazata pe instrumente deloc folositoare industriei în sine. Pretul a devenit un factor important în alegerea ziarului de catre cititori. Desi nu reflecta cu adevarat cos tul publicarii unui ziar. În acest razboi, veniturile din publicitate sunt vitale pentru supravietuirea publicatiei si pentru completarea veniturilor. Or, pentru a genera venituri din publicitate, mai ales în Internet, website-ul unei publicatii are nevoie de utilizatori.
Hulite acum câteva luni, aratate cu degetul de multi dintre publisherii traditionali, website-urile de tipul „revista presei“ pot fi un sprijin în procesul de renastere a publicatiilor traditionale. Acest gen de website-uri popularizeaza numele unui ziar si îi câstiga cititori noi, rupând adesea din audienta unor publicatii concurente.

De ce au succes?

Citeste si:

„Cred ca succesul se datoreaza în primul rând echipei editoriale a website-ului, care monitorizeaza presa si selectioneaza cele mai importante stiri ale zilei, punându-le la dispozitia cititorilor într-un singur loc. În functie de gradul de interes al unei stiri, acestia ajung mai departe si citesc articolul integral pe site-ul publicatiei respective“, explica Mihai Seceleanu, managerul une reviste a presei online.
Caderea tirajului pentru unele ziare în format traditional nu este influentata direct de aparitia website-urilor care preiau articole. Pentru multe publicatii, analiza traficului înregistrat de website-urile proprii aduce în atentie faptul ca, printre generatorii de trafic, un rol important îl au paginile virtuale de tipul „revista presei“. Astfel, pentru cele mai vizitate cinci website-uri ale unor cotidiene din România (cu exceptia celor sportive), un procent de 10 pâna la 25% din trafic este generat de website-urile de tipul „revista presei“ (conform statisticilor publicate de www.trafic.ro).

Internetul e obligatoriu

Ziarele clasice trebuie sa înceapa sa considere Internetul acela un mediu de afaceri pe care sunt obligate sa îl foloseasca. Prezenta online nu este un moft, ci o necesitate generata mai ales de ideea mentinerii în atentia unui public nou, aflat într-o crestere accelerata în ultimii ani. Dincolo de articolele publicate, un website al unui publisher traditional are nevoie sa devina o adevarata destinatie online. Continutul nu mai este garantia unica a succesului unui website. El trebuie completat de facilitati de citire si alertare a utilizatorului, precum si de personalizarea tipului de articole pe care acesta doreste sa le citeasca. Altfel, în cazul în care publicatia nu reuseste sau nu îsi permite sa creeze un astfel de spatiu online, trebuie sa-si lege imaginea de un website care face acest lucru. În aceasta idee am putea observa ca, pentru România, la momentul actual, website-urile de tipul „revista presei“ aduc publicatiilor traditionale mai multe beneficii decât pierderi.

Ce ne asteapta?

Una dintre tendintele clare este îmbinarea continutului propriu cu acela preluat. Modelul care ii fascineaza pe multi este însa Aktualne.cz, cotidian exclusiv online lansat la finalul anului 2005, cu 60 (!) de reporteri angajati dintre care 15 cu o experienta de presa de minimum 10 ani. Aktualne.cz este deja liderul incontestabil al publicatiilor de profil din Cehia.