Aici e momentul sa faci un pic de filozofie: Practic pe tine te intereseaza sa construiesti cat mai repede o companie care sa fie cat mai valoroasa. Si trebuie sa te prinzi ce anume aduce in domeniul tau – acum si peste doi/trei ani – valoarea: numarul de utilizatori, valoarea vanzarilor sau profiturile? As redenumi acest post in “Legatura dintre strategia de exit, gradul de maturitate al pietei si politica de vanzari”.

1. Numarul de utilizatori. Este o evaluare specifica pietelor noi, a modelelor de business si a produselor care nu sunt mature, despre care oamenii/investitorii inca nu s-au prins cum sa le evalueze pe bune. Despre aceste businessuri lumea habar nu are cum vor fi monetizate in viitor, dar toti spera ca daca ai multi untilizatori vor reusi la un moment dat sa faca ceva cu ei. Specifice acestei evaluari au fost acum 10 ani companiile de telefonie mobila, furnizorii de internet, iar in zilele noastre retelele sociale. Evaluarea companiei se face cu multiplii de numar de utilizatori (de exemplu, Facebook spera sa obtina 75 de dolari pe utilizator). Ideea principala aici este “if you have them, they will pay”, parafrazare a celebrului “if you build it, they will come”.

2. Top line – cifra de afaceri.
Cand incepe sa fie din ce in ce mai bine modelat businessul respectiv, numarul de utilizatori nu mai este suficient pentru o evaluare corecta. Investitorii nu mai sunt atat de agresiv-doritori sa fie prezenti in acest joc, se uita mai mult la sanatatea afacerii. Inca interesati sa fie acolo, le-ar place sa investeasca, dar vor sa vada si ceva clienti platind. Inca nu exista interes pentru profitabilitate, se merge pe ideea ca daca ai venituri, poti oricand sa scazi costurile si sa devii profitabil. Evaluarea se face cu ajutorul multiplilor de cifra de afaceri si este specific de exemplu magazinelor electronice din tarile emergente. In India, anul trecut multiplii erau de 10x (un magazin care vindea de 100 milioane de dolari era evaluat la 1 miliard). In mai putin de 12 luni, piata s-a maturizat si multiplii (pentru siturile bune) au cazut spre 1x. Cele mai putin bune (cu cresteri mai mici) au inceput sa moara, caci nu au mai gasit “sponsori” (vezi achizitia la 0,1x venituri a lui Letsbuy de catre Flipkart).

Citeste restul articolului pe blogul lui Radu Georgescu.