Totul a pornit in urma cu mai bine de zece ani, cand a inceput sa sustina lectii de dictie pe langa jobul din radio, de la Mix FM. Erau contracte cu diferite institutii precum Centrul pentru Jurnalism Independent sau diverse televiziuni care solicitau o astfel de pregatire pentru jurnalisti.

„E firesc sa doresti sa iti lansezi propriul business, mai ales daca inainte de asta ai lucrat in presa. Se stie ca lucrul in televiziune iti poate aduce satisfactii pe plan profesional, dar nu neaparat si pe plan financiar. In plus, e mult mai bine acum, cand programul de lucru e facut de mine, nu mai exista <<ture de dimineata sau seara >> si, cu siguranta, exista weekenduri libere”, explica Carmen Ivanov, fondator si CEO al Dictie.ro.

Primul pas pe care l-a facut a fost in 2009, cand a cumparat domeniul dictie.ro. Initial, a platit o suma mica, insa ulterior costurile au crescut considerabil. Banii investiti au provenit din salariile de la diverse institutii si din cursurile pe care le sustinea. Nu si-a facut calcule cat a investit pana acum in acest business, insa in ultima luna a alocat in jur de patru mii de euro pentru tiparirea celei de-a doua carti ale sale, manualul de dictie pentru copii "Strafurnica si prietenii sai". Prima carte se numeste "Sase sasi in sase saci".

Pentru Dictie.ro lucreaza aproximativ zece persoane, acestia fiind colaboratori. De altfel, gasirea colaboratorilor a fost una dintre cele mai mari provocari pentru Carmen Ivanov.

Studenti care vin in Romania pentru cursurile ei

„Este foarte dificil sa gasesti persoane potrivite, care sa inteleaga necesitatile unui astfel de business, care sa fie dispuse sa munceasca si in weekenduri – atunci cand vine vorba despre cursurile de grup intensive, si care sa vina cu idei noi, intr-o zona de pionierat pana la urma. Nu ai de la cine sa te inspiri cand vine vorba despre dictie, nu sunt 1.000 de companii care sa ofere astfel de servicii, asadar trebuie sa ne croim propriul drum. Asta poate fi un avantaj, dar si un dezavantaj”, explica antreprenoarea.

Insa, odata ce a gasit oamenii potriviti, cel mai greu, intr-un astfel de business, a fost faptul ca romanii nu au o cultura in ceea ce priveste vorbitul in public.

"Sau educarea vorbitului in public prin lectii de dictie. In general lumea gandeste asa: <<Eu stiu sa vorbesc de cand eram mic. La ce bun sa dau bani sa invat sa vorbesc?>>", afirma Ivanov.

Din cei peste 7.000 de cursanti de pana acum aproximativ o treime sunt jurnalisti, iar restul manageri, avocati, PR, oameni de vanzari, preoti, fotbalisti, politicieni sau, pur si simplu, persoane care si-au dorit sa isi imbunateasca dictia. Totodata, o parte dintre cursanti sunt expati.

„Am insa studenti straini care vin in Romania special pentru cursurile de dictie, pentru ca lucreaza in diferite tari cu romani si au nevoie sa se poata exprima cat mai bine”, spune trainerul.

Cererea de cursuri depinde foarte mult in functie de studenti.

25% dintre cursanti sunt manageri

„Politicienii nu vor veni niciodata la cursuri de grup. Jurnalistii abia le asteapta pentru ca intalnesc oameni noi, afla lucruri noi. Managerii vor si ei cursuri de grup, dar nu le place sa tina discursuri. Vin la cursuri pentru ca au intampinat dificultati de exprimare, pentru ca vorbesc prea incet, pentru ca nu deschid gura suficient atunci cand vorbesc, pentru ca vor un post de prezentator (in cazul jurnalistilor radio TV) sau pentru ca au auzit de prea multe ori intrebarile: <<Ce ai spus? Nu inteleg ce vorbesti, poti sa repeti?>>", declara fondatoarea Dictie.ro.

Peste 25% dintre cursanti unt manageri, unii preferand cursurile individuale, in timp ce altii pe cele de grup.

„Pentru public speaking e mult mai bine sa urmeze cursuri de grup. De asemenea, ii sfatuiesc pe toti sa urmeze neaparat cursuri de dictie si de vorbit in public”, afirma Carmen Ivanov.

Citeste si:

Cursurile sunt de mai multe tipuri: curs de dictie complet (270 de euro, cuprinde mai multe sesiuni personalizate), public speaking (150 de euro, curs de un weekend), pentru copii (100 de euro pe luna, in cadrul Scolii de Televiziune Junior), voice over (150 de euro, curs de un weekend), dictie personalizata pentru adulti sau copii (100 de euro, dureaza mai multe sesiuni).

Un manual de dictie pentru copii

In urma cu o luna, antreprenoarea a lansat primul manual de dictie pentru copii din Romania: Strafurnica si prietenii sai. Cartea se adreseaza celor cu varste intre 3-12 ani.

„Era nevoie de un astfel de manual, pentru ca… nu exista niciunul. De aceea era important sa il lansez. <<Strafurnica si prietenii sai>> contine 20 de povesti ilustrate cu exercitii de dictie ascunse in text si peste 400 de exercitii de dictie de citit si rascitit pana la epuizare. Primele 500 de carti au fost comandate in majoritate de logopezi si psihologi, pentru ca manualul este in primul rand un instrument important in zona de logopedie si dictie pentru copii”, afirma fondatorea Dictie.ro.

Lansarea a venit in contextul in care in Romania, in jur de 2.000 de copii sunt diagnosticati anual cu tulburari de vorbire sau de scriere, potrivit datelor oferite de Carmen Ivanov.

„Pentru ei, e vital ca parintii sa-si dea seama ca lucrurile nu stau tocmai bine si sa-i duca din vreme la un specialist. Foarte multe dintre defectele de vorbire pot disparea cu totul prin exercitiu sau, pot fi macar atenuate, daca sunt identificate la timp. Insa, daca micutul nu pare sa aiba mari probleme, dar parca nici nu vorbeste cum ar trebui, trebuie sa stii ca de fapt ii e lene sa pronunte raspicat si sa-si formuleze corect si complet propozitiile sau vorbeste repede si ciunteste cuvintele de nu mai intelegi nimic. Cititul cu voce tare, povestitul si niste exercitii amuzante de dictie pot face minuni”, spune Ivanov.

Cartea poate fi cumparata in varianta simpla sau cu audiobook, povestile fiind citite de Carme Ivanov si colegul sau Mihai Craciun. Antreprenoarea si-a propus ca pana la finalul anului sa vanda peste 5.000 de exemplare din manualul de dictie.

Ea nu a oferit detalii financiare despre businessul Dictie.ro, dar spune ca afacerea este profitabilla avand in vedere ca este business de servicii.

„Daca nu ar fi fost asa, eram si acum in redactia unei televiziuni, editand stiri pentru jurnale”, declara antreprenoarea.

Pentru ca vrea sa isi dezvolte business-ul, dar si sa faca tot mai multi oameni sa se exprime corect, in urmatoarea jumatate de an Carmen Ivanov are in plan sa lanseze un audiobook pentru manualul de dictie "Sase sasi in sase saci" si un ghid de vorbire.

Cine este Carmen Ivanov

Carmen Ivanov este fondator& CEO al Dictie.ro si unul dintre cei mai cunoscuti traineri de dictie din Romania, cu 13 ani de experienta de predare.

Si-a inceput cariera in presa, in anul 2000, la Radio Contact din Resita. De-a lungul anilor a lucrat pentru Radio Contact, Radio Bucuresti, Radio Mix FM, Radio City FM, TV N24, Realitatea TV, Realitatea.net, The Money Channel, Hit.ro, Radio Guerrilla si Gold FM.

In prezent, pe langa business-ul propriu (cursurile de dictie realizate prin intermediul platformei Dictie.ro), este realizator de program la Radio Gold FM si preda cursuri de dictie profesionala la Scoala de Televiziune Tudor Vornicu si Scoala de Televiziune Junior. Anterior, a mai predat la Centrul pentru Jurnalism Independent, scoala Media FEM si Scoala Radio.

Carmen Ivanov a fost aleasa de catre compania poloneaza Ivona Software pentru a-si imprumuta vocea pentru singurul sintetizator vocal profesional in limba romana. Ivona Software este unul dintre mai mari producatori de solutii text-to-speech, in 2013 fiind cumparat de Amazon.