O afacere marca eBay nu necesita investitii in prealabil si un program fix de lucru, incurajand programul part-time si lucrul de acasa. Asa se explica preferinta a 247 milioane de utilizatori inregistrati pe eBay, care genereaza anual vanzari de 60 miliarde de dolari.

Experienta antreprenorilor de pe eBay a fost amintita deseori in carti si lucrari de specialitate privind fenomenul eBay. Entrepreneur.com prezinta cele mai interesante “tips-uri” de care trebuie sa tina cont un incepator pe eBay.

Incepe sa vinzi mai intai produse second-hand. Este mai putin costisitor sa vinzi produse din propria locuinta decat sa cumperi produse noi, pe care sa le revinxi apoi pe ebay, sugereaza Steve Weber, autor al “eBay 101: Cum sa vinzi pe eBay pentru venit part-time sau full-time”.Vanzarea produselor second-hand poate fi foarte avantajoasa, spune acesta. “Marja de profit e fantastica – se poate obtine de 10 sau 20 de ori mai mult decat valoarea adaugata”, din moment ce produsul iti apartine sau l-ai cumparat mai demult la un pret mai mic.

Dezavantajele vanzarii unor astfel de produse este alocarea de timp necesara pentru a gasi aceste produse si a le pregati pentru vanzare, insa riscurile si costurile minime recomanda acest start0up pe eBay.

Creeaza o nisa. Dupa familiarizarea cu procesul de vanzare online al produselor second-hand, incearca sa cauti sau sa creezi o nisa si sa te specializezi pe un anumit tip de produs, de exemplu jucarii. “Gandeste-te la hobby-urile si experienta pe care o detii ca o posibila baza pentru afacerea pe eBay”, recomanda Weber.

Vanzarea unei categorii de produse creste potentialul unui profit substantial, prin simplul fapt ca aceasta concentrare de nisa ajuta un antreprenor sa cunoasca mai multe despre un anumit produs si sa estimeze corect pretul de vanzare.

Americanii Jody Rogers si Asad Bangash au ales sa se specializeze pe o nisa putin exploatata de competitori pe eBay: obiecte etnice. Au inceput in 2004 prin vanzarea unor produse cu specific indian, raportand in iulie 2007 venituri de 25.000 de dolari. Succesul lor s-a bazat si pe faptul ca amandoi se aratau pasionati de arta si cultura.

Cunoasterea detaliata a unui produs garanteaza o expertiza in domeniu, pe care clientii o apreciaza. “Daca nu iti faci timp sa iti cunosti produsele, ai putea pierde din vanzari”, sustine Cheryl Russell, autor al eBay Income.

Compara preturile. Inainte de a vinde pe eBay, se recomanda un studiu al produselor deja puse spre vanzare, pentru a se putea compara preturile. “Trebuie sa vezi cu cat se vinde in general un produs similar, si nu numai pe eBay”, afirma Russell.

Compara preturile din piata, de la principalii retaileri clasici, dar si din mediul online. Majoritatea cumparatorilor fac acelasi lucru inainte de a cumpara un produs, iar eBay vine in ajutorul vanzatorilor cu aplicatia Marketplace Research, care prezinta cate produse de un anumit tip s-au vandut pentru un anumit pret si de cate ori a fost listat produsul inaintea incheierii licitatiei sau a achizitionarii.

Informeaza-te de pe eBay! “Cea mai buna sursa de informatii de pe eBay este chiar eBay. Gasesti aproape tot ce vrei sa stii pe site”, spune Russell. Astfel, sectiunea Sell cuprinde un tutorial video despre vanzarea online pe eBay, determinarea corecta a unui pret, care sunt produsele cele mai cautate, detalii despre expedierea produselor si alte resurse. O alta sursa de informatii sunt discutiile de pe forum.

Citeste si:

Investeste in afacerea eBay. Chiar daca nu ai nevoie de un aport de capital in deschiderea afacerii pe eBay, majoritatea antreprenorilor dn eBay investesc intr-un echipament IT dedicat doar acestei afaceri, camere foto si masuri aditionale pentru a trimite produsele clientilor. “Nu ai nevoie de o camera foto de o mie de dolari. Trebuie doar sa captezi atentia cumparatorilor. Daca cineva nu observa produsul tau, nu va da click si nu va intra pentru detalii”, declara Laura Poorman, co-fondator al afacerii Curvy Girl Clothing, cu incasari de peste 500.000 de dolari anul trecut. Mesajul ei? Claritatea pozelor este esentiala.

Dezvolta un sistem. Fiecare proces din eBay poate fi eficientizat la maxim. Exista template-uri utile in sectiunea Seller Tools, la adresa http://pages.ebay.com/sell/tools.html.
Instructiunile sunt simple, iar pentru a preintampina eventualele probleme care pot aparea, antreprenorii sunt sfatuiti sa isi verifice contul de e-mail si contul eBay zilnic.

Gaseste un furnizor de incredere. Cererea in crestere necesita o continua aprovizionare cu produse. Daca vinzi produse second-hand, trebuie sa vizitezi cat mai des posibil targuri de profil, anticariate etc. “Produsele au avantajul de a fi unice”, spune Russell.

Comandarea unui lot mare de produse nu este recomandata initial. “Incepe de la zero, invata si creste afacerea incet, dar sigur”, afirma Weber. Identifica produsul pe care il vinzi cel mai bine si nu incerca sa comanzi un lot intreg de produse in stoc. Pastreaza un ritm de crestere constant si negociaza direct cu producatorii sau distribuitorii.

Fii sincer cu clientii. A construi o baza de clienti este mai usor atunci cand nu promiti foarte mult, dar rezultatele sunt mai mult decat satisfacatoare. Clientii sunt incantati in primul rand de calitatea produselor. Aceasta inseamna o descriere cat mai acurata a produselor. Trebuie precizate si defectele produselor, daca acestea exista (de exemplu, un CD are carcasa putin zgariata). Nu trebuie presupus ca un client nu isi va da seama de micile defecte ale produselor.

Este indicat ca fiecare produs sa aiba atasat un rand in care sa se specifice conditia sa, mai ales daca este vorba de produse second-hand. Astfel, clientii vor sti la ce sa se astepte cand primesc produsele.
De asemenea, este bine sa timpul livrarii sa fie supraapreciat, pentru a nu fi bombardati de e-mailuri din partea clientilor nerabdatori. “Daca un produs este asteptat in sapte pana la zece zile, spune clientului ca va dura doua saptamani. Cand produsul va sosi in sapte zile, acesta va fi incantat”, sustine Weber.

Stabilind asteptarile clientilor sub conditiile in care poti sa le onorezi, poti evita astfel eventualele neplaceri, insatidfactii si feedback-uri negative.

Pariaza pe sume mari. “Exista atat de multe licitatii pe eBay, incat aproximativ 50% din produsele listate nu vor primi nici macar o oferta”, afirma Russell. Ca sa fii sigur ca produsele tale se pot vinde, trebuie aplicate sume mari care se adauga costurilor stimate pentru a obtine profit.
Un produs poate fi listat de mai multe ori inainte de a se vinde, fiecare listare costand bani care se deduc din suma adaugata initial. Se poate determina de cate listari are nevoie, in medie, un produs similar, folosind unealta Marketplace Research, astfel incat vanzatorul sa stie ce valoare adauga initial produsului.

Costul listarilor nu reprezinta o problema pe eBay. Acestea sunt rezonabile in comparatie cu plasarea unui anunt in presa. “Nu poti obtine aceeasi expunere pe care o ai pe eBay in alta parte”, incheie Russell.

In final, diferientierea intre antreprenorii de succes pe eBay si cei care incearca fara sanse prea mari de reusita sta in viziunea asupra clientilor si construirea unei relatii pe termen lung cu acestia. Astfel, scopul devine servirea clientilor. Trebuie intotdeauna sa prnim de la premiza ca un client este disps si interesat sa plateasca pentru un produs pe care l-a achizitionat online.

Ofera cat mai multe informatii despre fiecare produs. Masurile sunt utile in vanzarea articlelor de imbracaminte, la fel ca si pozele atasate.
Ofera garantie neconditionata. Exista regulamente care stipuleaza acest lucru, iar specificarea garantiilor ofera din prima un avantaj competitiv.
Apeleaza la sistemul de plata online PayPal. In cazul lui Weber, 95% din cumparatori prefera sa plateasca online. Acceptarea si altor modalitati de plata, cum sunt cecurile si platile bancare sunt iarasi de preferat, in cazul in care exista clienti reticenti la plata online.
Nu forta clientii cu fraze acuzatoare de genul “Daca nu vrei sa platesti, nu licita”. Fii prietenos in declaratii.
Nu sugera ca produsele sunt intr-o conditie mai buna decat cea existenta. Fii sincer pentru a evita returnarile de produse.
Nu te lasa afectat de un feedback negativ. Daca 99% din clienti sunt multumiti, atunci nu este cazul sa iei masuri.