Un fost coleg al celor doi, Trip Adler, isi aminteste cat de gelos a fost atunci cand colegii lui au plecat spre Silicon Valley, sa transforme Facebook intr-un success imens. “Eram atat de gelos. M-am gandit ca trebuie sa ma gandesc la o idee de afacere si sa plec din Harvard”, declara Adler, 23 de ani.

Dupa absolvire, in 2006, Adler a pus bazele companiei de administrare online a documentelor Scribd, companie care numara in prezent 12 angajati si atrage lunar 11,1 milioane de vizitatori, potrivit comScore. Compania a atras investitii de 3,9 milioane de dolari din partea fondurilor de investitii, incluzand Redpoint Ventures.

Astazi, Facebook a deschis calea unor afaceri online ca Kirkland North, Drop.io, Labmeeting, atat in ceeace priveste design-ul, cat si abordarea strategica. “Nu voi ezitaa spun ca Facebook este un factor motivator”, afirma Paul Bottino, director al centrului de tehnologie si administrare a afacerilor din cadrul Universitatii Harvard. Potrivit acestuia, succesul Facebook creeaza noi antreprenori, anul acesta inscriindu-se nu mai putin de 55 de planuri de afaceri indraznete, spre deosebire de anii trecuti, cand numarul acestora era de maxim 18.

Harvard vs. Standford

Ideea unui start-up de pe bancile scolii nu este tocmai noua, insa amploarea fenomenului nu a fost atat de vizibila pana la Facebook, cand Mark Zuckerberg a devenit noul Bill Gates. Majoritatea colegilor lui Gates nu s-au gandit bniciodata sa ii urmeze pasii, atunci cand Microsoft a devenit cunoscut in anii ’90.

De asemenea, nu numai Harvard-ul se mandreste cu idolii sai. Hewlett-Packard a luat fiinta la initiativa unor studenti ai Universitatii Stanford, la fel ca si gigantii Google si Yahoo, proiecte incepute tot in Stanford. Astazi, presedintele presdtigioasei scoli este membru in consiliile Cisco si Google, doua din succesele nacute in Stanford.

Harvard a inceput sa prinda viata mai atent dupa succesul Facebook. Paul Graham, doctorand al universitatii in 1990, a fondat co mpania Viaweb, o afacere de comert online care a fost achizitionata de Yahoo in 1998. Acum mai binede zece ani, la Harvard nu se auzea decat de Viaweb si de LinkExchange, companie de online advertising care a fost vanduta catre Microsoft in 1998.

Acum, Universitatea Harvard incearca sa recupereze terenul pierdut, permitand studentilor sa isi inceapa propria afacere din dormitorul caminului, cu aprobarea conducerii. Desi exista inca unele restrictii, studentii din Harvard pot sa viseze cu ochii deschisi la noul Facebook.

Citeste si:

Mark Zuckerberg, idolul Harvard

In ultimul an, Harvard a introdus frecvent cursuri si concursuri de antreprenoriat, pentru ca succesul Facebook san u ramana fara urmari. In fond, Zuckerberg a devenit o celebritate a Harvard-ului. Un fost coleg, Matthew siegel, isi aminteste ca, in timpul unei excursii la Colorado, cei doi fondatori ai Facebook au preferat sa lucreze online la site-ul lor, decat sa schieze, cum o faceau ceilalti studenti. “Ma intream de ce stau acolo si lucreaz? Acum stiu de ce”, a spus acesta.

Facebook, cu sediul in Palo Alto, California, numara astazi 550 de angajati. Site-ul de socializare a atras 109,2 milioane devizitatori in martie anul curent, potrivit comScore. Anul trecut, Microsoft a cumparat 1,6% din companie pentru 240 milioane de dolari, valorificand astfel start-up-ul la suma exorbitanta de 15 miliarde de dolari.

“Este foarte magulitor sa aflu ca studentii Harvard construiesc lucruri interesante, ca sunt inspirati deceea ce am facut noi”, spune Zuckerberg, 24 de ani. Spiegel, absolvent al Harvard in 2005, a renuntat la job-ul sau de consultant in management pentru a se dedica proiectului sau, Indaba Media, care faciliteaza colaborarea online intre muzicieni. IndabaMusic s-a lansat in februarie 2007. alt coleg, Sam Lessing, si-a parasit jobul pentru a fonda Drop.io, un serviciu de file-sharing.

Desi fiecare idee este unica in felul ei, noii antreprenori recunosc ca Facebook a avut o oarecare influenta in conceperea proiectelor, fie ca e vorba de asemnarea dintre paginile de logare (LabMeeting) sau design.
Insa multe din proiecte incearca sa aduca un suflu nou spatiului virtual. Kirkland North, o companie de jocuri online fondata in acest an de catre 3 studenti absolventi ai Harvard si unul al Yale. Fondatorii isi doresc dezvoltarea proiectului si in alte colegii si universitati, inainte de deschiderea publica a acestia, o abordare care i-ar ajuta sa isi controleze cresterea, ca in cazul Facebook. Jocul de strategie Turf organizeaza echipele in functie de colegiile in care stau, o alta idee amintind de Facebook, care organizeaza utilizatorii in retele pe baza criteriilor geografice.

Pentru toate aceste start-up-uri, Facebook va ramane mereu termenul de comparatie. Unii din acesti tineri antreprenori apeleaza, din cand in cand, la un sfat dat de idolul lor, Zuckerberg, care a stiut cum sa isi urmeze viziunea strategica. Astazi, Zuckerberg si colegii sai pot privi dincolo de anii studentiei, spre imperiile lor online, ceea ce ar trebui sa mobilizeze si studentii din afara scolilor de renume ca Harvard si Stanford.