Primul criteriu pentru un restaurant sau o cafenea de succes este locatia. Astfel, stradal si central rimeaza cu chirii exorbitante, in special in Bucuresti, acolo unde Catalin Mahu, proprietarul lantului de restaurante La Mama si al cafenelelor Cafepedia, detine nu mai putin de sase restaurante si trei cafenele.

“Spatiile disponibile pe piata sunt exagerat de scumpe. Un restaurant are nevoie de o suprafata de cel putin 250 metri patrati. Astazi provincia nu este mai ieftina decat Bucurestiul si nu mai poti deschide un restaurant cu o investitie mai mica de 200.000-250.000 de euro si o cafenea cu costuri mai mici de 100.000 de euro”, ne declara acesta intr-un interviu acordat Wall-Street.

“Cea mai mare dificultate in a deschide se petrece cu mult inainte de lansare. Si tine de gasirea unei locatii potrivite. Este, dupa parerea mea, unul dintre elementele esentiale ale unei afaceri de acest gen de succes. Turabo Cafe s-a impus nu numai serviciilor si produselor de inalta calitate oferite, dar si prin pozitionarea locatiilor noastre in puncte strategice ale oraselor in care suntem prezenti. Ganditi-va ca doar in Bucuresti suntem prezenti pe axa Herastrau – Romana – Universitate, cu 7 cafenele. Evident, sunt cafenele care se adreseaza unui alt timp de clientela, dar si pentru acestea e foarte important sa se afle intr-o zona de interes”, explica si Tudor Niculescu, detinatorul lantului de cafenele Turabo Cafe.

Insa cea mai mare provocare pentru un antreprenor ca Mahu sau Niculescu este extinderea lantului de restaurante si luarea celor mai bune decizii pentru dezvoltarea brandului. O astfel de crestere genereaza diverse propuneri si oferte de cumparare din partea investitorilor sau fondurilor de investitii, o situatie dificila in care Mahu a ales sa nu vanda afacerea, cel putin in acest moment, oricat de tentanta ar fi oferta. “Am avut diverse discutii pe care nu le-am dus la bun sfarsit. Mi s-au facut diverse propuneri”, a spus acesta, anuntand o crestere de 50% a veniturilor in 2008, la 12 milioane de euro.

Mahu nu este singurul antreprenor pus in fata situatiei de a vinde sau nu afacerea. Si Tudor Niculescu, omul de afaceri din spatele lantului de cafenele Turabo Cafe, nu duce lipsa de oferte. “ In urma cu aproximativ un an, o mare companie din strainatate a dorit sa cumpere lantul de cafenele Turabo Café. Pretul oferit, care ar fi putut fi extrem de tentant pentru unii, mi s-a parut neconcludent in comparatie cu puterea brand-ului, rata de expansiune a lantului etc. Recunosc ca am avut cateva zile in care am cantarit oferta, insa in niciun moment nu am fost tentat nu sa vand, ci nici macar sa ne asezam la masa negocierilor. Poate daca nu eram intr-un moment in care ne dezvoltam vertiginos, as fi fost dispus la negocieri”, a spus Niculescu.

Citeste si:

Turabo Cafe se extinde vertiginos, ajungand la peste 30 de locatii in prezent, incluzand si achizitia de cafenele Dark din cadrul hipermarketurilor Real, tranzactie efectuata anul trecut in noiembrie. “De altfel, in aceasta perioada am primit o noua ofeta mult mai tentanta, de la o alta companie, pe care o analizez cu atentie”, ne-a declarat Niculescu.

Proprietarul Turabo Café a obtinut peste 7 milioane de euro din cafenele numai anul trecut, insa extinderea brandului l-a tentat sa incerce si deschiderea complexului Turabo Society Club, aceasta fiind cea mai mare provocare de pana acum. “A fost o munca enorma pentru ca intr-un timp foarte scurt am pus bazele clubului, restaurantului, piscinei, cafenelei si centrului de evenimente. Timpul lucra impotriva noastra pentru ca anuntasem o data a deschiderii pe care doream sa o respectam. In aceste momente iti dai seama daca deciziile pe care le ei, unele fara mult timp de gandire, sunt bune si daca echipa cu care lucrezi functioneaza la parametrii impusi”

Resursa umana este foarte importanta pentru detinatorul Turabo. “De la muncitori pana la firma care s-a ocupat de evenimentul de lansare au fost struniti incontinuu si pana la urma am reusit sa ne indeplinim obiectivul cu success”, a continuat acesta. Factorul cheie in induatria ospitalitatii – oamenii – ramane in continuare o problema pentru afacerile romanesti.

“Pentru cel putin urmatorii 2-3 ani sunt convinsa ca vom avea de a face cu o criza masiva de personal.
La ora actuala, oamenii ne pleaca in Spania sau Italia”, declara Cora Stolz, noul manager Gregory’s Romania.

Gregory’s Romania are in prezent 150 de angajati in cele 9 locatii deja existente. Pana la sfarsitul anului curent, cifra va creste la aproximativ 200 de salariati, conform declaratiilor lui Stolz, insa fidelizarea acestora va fi intr-adevar una din provocarile managementului actual, a carui principal obiectiv este extinderea locatiilor si obtinerea de profit, dup ace anul trecut s-a incheiat cu pierderi de 1,6 milioane de euro la o cifra de afaceri de putin peste 3 milioane de euro.

De la stabilirea locatiei perfecte la resursa umana necesara, business-urile cu restaurante si cafenele trebuie in permanenta tinute sub control, insa provocarile se transforma, in final, in profituri care ajung la 10-15% din milioane de euro anual, cu fiecare locatie nou deschisa.