Ioana Mucenic si Dana Popa s-au cunoscut in 2005 cand lucrau la Funky Business, agentia de marketing experiential deschisa in 2001 de Saatchi&Saatchi, unul dintre cele mai importante grupuri de comunicare de pe piata locala.

Desi au colaborat doar doua luni la Funky Business, ulterior s-au reintalnit in agentia Interactive Brand tot pentru cateva luni.

Pentru ca se intelegeau bine si simteau ca pot sa puna pe picioare propria afacere, in februarie 2006, cu doar cateva luni inainte de licenta fiecareia, au hotarat sa infiinteze Pastel Age, o agentie de marketing experiential, adica un tip de comunicare care pune accentul pe emotia creata de produs unei persoane.

„A fost mare nebunie pentru ca nu stiam exact ce presupune. Noi cunosteam marketing, partea de management nu o stiam absolut deloc si nici nu ne-a trecut prin cap ca va fi atat de complicat si prima noastra grija a fost ce culoare avem si cum sa ne numim. Eram inconstiente si curajoase. Am plecat cu o investitie pentru stambile si tipizate, am avut capitalul social minim, am insistat sa facem firma in perioada studentiei pentru ca aveam reducere si cred ca investitia a fost de 10 milioane de lei vechi”, povesteste Ioana Mucenic, managing partner al grupului Pastel.

Astfel, de la o agentie in 2006, cele doua fete au deschis inca doua firme: Pastel Graphics, divizia de grafica lansata in 2008, si Pastel Sports, companie de comunicare sportiva infiintata anul acesta, in acest moment grupul avand 15 angajati.

In 2008, Pastel Age si Graphics au avut o cifra de afaceri de aproximativ 415.000 de euro si un profit in jurul a 37.000 de euro, in timp ce in primul semestru al acestui an grupul a avut afaceri de 130.000 de euro, pentru tot anul cele doua partenere estimand un business de 450.000 de euro.

„Avem clienti care sunt doar pe segmentul de grafica. De Pastel Sports am avut nevoie pentru ca, de-a lungul timpului, am organizat foarte multe astfel de evenimente si ne-am specializat pe zona asta, iar clientii din companii au inceput sa creada ca facem numai sport”, spune Ioana Mucenic.

De altfel, primul client al Pastel Age a fost din sport, acesta fiind campioana Gabriela Szabo, care, in 2006, a hotarat sa organizeze un eveniment sportiv pentru copii, si anume campania „Sport pentru viata”, care se desfasoara din 2006 si care intre timp s-a transformat si intr-un ONG.

„Noi ne doream ca dupa licenta sa ne petrecem vacanta de vara facand prezentari si ocupandu-ne de lucruri precum cartile de vizita sau logoul companiei. Insa lucrurile nu s-au intamplat astfel pentru ca atunci o prietena a vazut un anunt postat de Gabi Szabo pe un forum de studenti prin care spunea ca are nevoie de cativa studenti care sa o ajute”, povesteste Dana Popa despre evenimentul care a avut loc pentru prima data in iunie 2006, in perioada in care alti colegi ai fetelor se pregateau pentru licenta.

De altfel, cele patru editii ale „Sport pentru viata”, care au totalizat un buget de aproximativ 400.000 de euro, au facut ca aceasta campanie sa fie per total si cea mai mare suma gestionata de grupul Pastel pana acum.

Ulterior, pana in martie 2008, cele doua fete au lucrat de acasa fiecare la laptopul ei, perioada in care au castigat clientii L’Oreal (august 2006) si showroom-ul de mobila de lux Ideal Casa (octombrie 2006), in prezent lucrand pentru clienti precum Avon, L’Oreal, Petrom, ING- Asigurari de viata, Distrigaz Sud - GDF Suez, Heidi Chocolat, La Fantana, Nielsen Romania,Gabriela Szabo, Federatia Romana de Altletism, Fundatia Olimpica Romana.

„Prima lucrare de la L’Oreal a fost pentru o foaie de hartie, iar acum primim 20-30 de comenzi, pentru materiale de grafica, pe saptamana. Obiectivul a fost sa nu depindem de un client, ceea ce a fost bine pentru ca daca ar pleca un client din primii cinci ne-ar zapaci putin, dar am rezista. Cred ca avem cate un client din fiecare domeniu, doar din telecom si auto ne lipsesc si ne-am dori sa avem pentru ca sunt bugete mari si poti face multe lucruri. Aproximativ 60% dintre clienti au venit in urma recomandarilor, care ne-au deschis o usa. Dar noi nu aveam portofoliu, iar toti clientii pe care i-am castigat au fost pe baza de licitatii pentru ca oamenii nu aveau incredere sa ne dea direct de lucru. Anul trecut, in noiembrie, a fost prima data cand am facut campanie de new business (n.red. campanie de incercare de noi clienti)”, spune Ioana Mucenic, adaugand ca bugetul mediu pentru un organizarea unui eveniment este intre 20.000- 30.000 de euro, dar au fost si proiecte de 1.000 si de 250.000 de euro.

Asigurarea unui portofoliu divers a fost un avantaj mai ales la inceputul acestui an, cand foarte multe companii si-au inghetat bugetele de marketing si nimeni nu stia ce se va intampla, dar din aprilie lucrurile s-au imbunatatit, iar din septembrie exista foarte multe proiecte, perioada de toamna aducand si in anii anteriori aproximativ 50% din afacerile pe un an.

Iar daca lucrurile ar continua astfel pana in decembrie, cele doua partenere ar putea sa se tina de planul prin care isi doresc ca in 2010 sa deschida inca o agentie de grafica.

De fapt, isi doresc infiintarea de agentii pe mai multe nise, dar nu le precizeaza pentru ca aceasta ar oferi un avantaj competitiv concurentilor.

In urmatorii trei ani estimeaza ca vor ajunge la aproximativ 50 de angajati, dar nu isi doresc ca ulterior sa treaca de acest numar pentru ca vor sa ramana un grup mic, insa cu multe agentii, de preferat „10 agentii mici, de nisa, decat trei mari”.

Chiar daca au avut succes si noroc, primul client fiind castigat cand planurile ambelor fete vizau examenul de licenta, drumul celor de la Pastel nu a fost atat de usor.

„Cu varsta a fost cel mai greu: de la clienti si furnizori pana la cei care veneau la interviuri de angajare, toti ne intrebau cati ani avem. Si era o reticenta naturala pentru companii sa isi dea banii pe mana a doua tinere care nu aveau experienta dovedita in spate, care nu aveau portofoliu, pentru care nu puteau lua recomandari de la alte companii, carora nu puteau sa le dea proiecte mari, asta daca aveau de gand sa ne ofere ceva. Practic, totul a tinut de varsta si s-a rezolvat prin licitatii”, explica Dana Popa.

Intre timp, odata cu castigarea de experienta si de licitatii, care au adus bani, si modelul afacerii s-a schimbat.

„La inceput pentru ca nu aveam buget si nu eram un nume cunoscut am angajat studenti si oameni cu potential. Am crescut repede si urmatorul pas a fost sa luam oameni cu experienta, iar acum nu prea mai luam juniori, ci doar daca arata ca au un potential foarte mare”, spune Ioana Mucenic.

Chiar daca nu aveau o experienta foarte mare in domeniu, atunci cand au deschis compania, ambele fete lucrand aproximativ doi ani inainte de a deveni propriile sefe, acest lucru nu a fost un impediment.

Insa ceea ce le-a lipsit a fost experienta in management: „Nu stiam cum sa imprietenim un om care vine in echipa cu cel care este deja, ce facem cand apar noi taxe, cum sa gestionam proiectele, cum sa motivam oamenii care sunt obositi la mijlocul unui proiect care va mai dura inca trei luni”, afirma Ioana Mucenic.