Dezvoltarea mediului de afaceri si integrarea Romaniei in Uniunea Europeana creeaza premise reale de dezvoltare pentru turismul de afaceri, nivelul incasarilor pentru acest gen de turism situandu-se intre 67 si 84% din totalul incasarilor. Bucurestiul reprezinta de departe cea mai atractiva locatie, atat pentru turism, cat si pentru investitori.
Valoarea constructiilor noi in domeniul hotelier a ajuns, in 2004, la peste 390 de milioane de euro, cresterea fiind de 42%. Peste jumatate din aceste investitii s-au concentrat in modernizari ale structurilor de cazare deja existente. Conform unui studiu realizat de compania de consultanta si management in industria hoteliera Peacock Hotels/Global Hotel Management, volumul investitiilor in anul 2005 ar putea depasi suma de 420 milioane euro, o pondere notabila a acestor investitii regasindu-se in capacitatile de cazare de trei stele. Din acest punct de vedere, piata Capitalei consemneaza investitii de dimensiuni mici si medii (20-80 de camere), si mai putin in plaja de 100 de camere, clasificate, cu precadere, in limita a trei stele. In acelasi timp, se anticipeaza ca, in perspectiva urmatorilor trei ani, cel putin trei noi lanturi hoteliere internationale de marca vor fi prezente in Bucuresti, cu hoteluri de cinci stele.

Asadar, cu intarzierile de rigoare, piata Bucurestiului urmeaza tendinta celorlalte capitale din Europa Centrala care au aderat la Uniunea Europeana. Potrivit Peacock Hotels, in momentul de fata ne aflam intr-un caz similar cu al Ungariei care, in special pe segmentul turismului de afaceri, a inregistrat - in preajma si dupa aderare - o crestere brusca a circulatiei turistice cu pana la 40%. De aici a aparut necesitatea sporirii ritmului investitiilor. In cazul Bucurestiului, care se confrunta oricum cu o capacitate de cazare redusa, oferta nu este inca adaptata tipului de cerere, disponibilitatile de infrastructura de 3-5 stele fiind insuficiente.

Oferta e prea mica

Cu toate acestea, se estimeaza ca de la circa 4.800 de spatii de cazare se va ajunge, in urmatorii noua ani, la aproape 9.000 de spatii, anul acesta intrand in piata cel putin noua proprietati, cu capacitate totala de peste 500 de camere. Alte 12 noi hoteluri se afla pe plansetele de lucru ale proiectantilor. La toate intrarile in Bucuresti, in zona marilor centre comerciale si pe linia de centura va continua dezvoltarea a noi proprietati hoteliere de tip minihotel si motel, in acord cu tendinta ascendenta a tranzitului ca bresa de piata. In prezent, numarul total al hotelurilor de 3 stele depaseste cu putin 40 de unitati, insumand pana la 2.400 de camere. Aceste disponibilitati sunt extrem de putine fata de capitalele altor tari din Europa Centrala, care dispun de un numar impresionant de asemenea locatii. Nu intamplator, nivelul de confort 3 stele este cel mai solicitat in lume, tendinta deja vizibila si in Romania. Deocamdata insa, lipsa de adaptare a cererii la oferta face ca in multe cazuri operatorii hotelieri si organizatorii de evenimente sa refuze afaceri profitabile pentru ca Bucurestiul nu are capacitatea de cazare necesara gazduirii unei manifestari ce impune o participare numeroasa (peste 2.000 de persoane). Estimam ca adevarata explozie investitionala in domeniu se va declansa incepand cu 2006, cu punerea in opera a unor proiecte de anvergura, cel putin patru hoteluri cu peste 250-300 camere fiecare, proiecte ce se vor derula pe parcursul a circa sase ani, mentioneaza studiul Peacock.

Preturi corecte

Dezvoltarea capacitatii de cazare va determina si o evolutie corecta a politicilor tarifare, facand mai atractiv produsul turistic romanesc pe piata externa, dar si pe cea locala. Trebuie spus insa ca piata hoteliera locala nu este inca structurata si multe proprietati nu beneficiaza de un management profesionist care sa aprofundeze relatiile logice cu piata. O criza puternica se manifesta si pe partea personalului specializat, in randul caruia se inregistreaza un fenomen important de migratie sau de emigratie.

Revenind la politicile tarifare, pentru urmatorii ani sunt prognozate preturi corecte numai in cazul unor hoteluri conduse potrivit principiilor economiei de piata si pe cutume profesionale consacrate. Aparitia unor noi hoteluri nu va influenta evolutia tarifelor doar pe nivelul de confort, ci pe toate categoriile. Spre exemplu, un hotel de 3 stele, cu preturi de 30-35 euro/camera/noapte si un grad mediu de ocupare de circa 60% va promova un raport convenabil intre cerere si oferta pe piata locala, dar si un management profesionist si performant.

Din Calabria la Bucuresti

Paolo Tocco a intuit potentialul turismului de afaceri in Capitala mai mult din necesitate. Foarte multi oameni de afaceri care vin in Romania sunt nevoiti sa se cazeze la hoteluri de 5 stele din lipsa de locuri pe celelalte segmente, explica acesta. Desi face afaceri in Romania inca din 1995, Paolo Tocco a considerat oportuna investitia pe piata hoteliera abia dupa anul 2002, cand si turismul de afaceri a inceput sa ia proportii. Si-a luat cetatenia romana si apoi a achizitionat teren pentru constructia unui hotel, pe care a demarat-o in 2002. Pentru obtinerea autorizatiilor am avut nevoie de un an si trei luni, una dintre cele mai absurde cereri ale primariei fiind aceea de a avea un loc de parcare pentru fiecare camera. Nicaieri in lume nu se intampla asa ceva. Hotelul - de categoria 3 stele, cu 40 de camere, sala de conferinte si restaurant cu specific italian va fi inaugurat luna viitoare. Am facut un studiu pe piata romaneasca si am constatat ca pe segmentul de 3 stele exista un deficit de cel putin 3.000 de locuri de cazare, afirma investitorul italian, care are in vedere constructia unor locatii similare in alte orase mari din tara. Tocco estimeaza ca un grad mediu de ocupare de 40% face ca investitia sa fie deja pe profit. In Bucuresti insa, gradul de ocupare va fi mult mai ridicat, cel putin 30% din viitorii clienti fiind oamenii de afaceri straini. Paolo Tocco are deja experienta in domeniul turismului, familia lui detinand un sat de vacanta in Calabria.

Hoteluri pe banda

Proiecte hoteliere noi se afla in derulare si in tara, la Timisoara, Arad, Oradea, Cluj, Sibiu, Alba-Iulia, Iasi, Constanta, in statiunile balneare si in Delta Dunarii. Totusi, grosul constructiilor s-a concentrat in Bucuresti. La nivel national s-au construit, anul trecut, peste 30 de hoteluri de doua si trei stele, din care o treime numai in Capitala.

Anul acesta se vor da in folosinta, in Bucuresti, mai multe spatii de cazare si se constata cresterea investitiilor in hoteluri de patru stele - un exemplu ar fi Fenicia, care va avea 360 de camere. De asemenea, se lucreaza la Hotelul Novotel, de langa Palatul Telefoanelor (330 de camere), compania MH construieste un altul langa magazinul Junior si se pregateste deschiderea unei noi unitati din reteaua Golden Tulip.

Pe ansamblu, in acest an se va inregistra o crestere a capacitatii de cazare (in Bucuresti) cu 580 de camere, in 2006 cu 720 de camere, in 2007 cu aproximativ 640, iar in 2008 se vor da in folosinta alte 450. Cea mai importanta cifra se va atinge in 2009, cand se estimeaza introducerea in circuit a inca 900 de camere, peste jumatate din acestea avand un nivel de confort de trei stele.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Turism »



Setari Cookie-uri