Offline-ul este noul Online

Marketingul este procesul prin care se creeaza cerere. Cum? Simplu! - Comunici valoarea unui produs sau serviciu prin pozitionare fata de client. De-a lungul timpului s-au cristalizat mai multe modalitati in care afacerile isi organizeaza operational activitatea, definite prin elementul cheie ce catalizeaza profitul: fie ca acesta e productia, produsul, vanzarile, sau marketingul. Mai nou, abordarile holistice asupra strategiei de marketing sunt gandite prin prisma organizatiei in ansamblul ei, locul organizatiei in economie si societate precum si in viata clientilor sai.

Asadar obiectivul final al oricarei afaceri este profitul, un obiectiv constant de la an la an. Alocarea resurselor in vederea realizarii profitului se face conform modelului de operare ales, insa modelul de operare nu este constant de la an la an, el modificandu-se in functie de rezultatele obtinute din comunicarea valorii produsului sau serviciului. Comunicarea la randul ei este susceptibila influentelor derivate din evolutia societatii. Asa cum Apple si Facebook au demonstrat recent, modelele de operare cu cele mai mari sanse de succes se aliniaza perfect la preferintele actuale de comunicare ale societatii.

Concentrarea bugetelor pe mediul online

Analizand trecutul pare sa fie clar momentul in care marketingul online a luat amploare si a devenit un must-have in media planuri si pe buzele tuturor – clienti, agentii, leaderi de opinie, investitori. Exista in acest moment o concentrare clara pe online si un shift miraculos de bugete din offline catre online acompaniat de mari sperante si pasiuni.

Am foarte multi clienti care isi doresc acest shift, care cred ca acest shift este unul natural ce trebuie implementat fara nici o intarziere. Tuturor acestor clienti le spun ca offline-ul este noul online, le spun ca este un sentiment fals de migrare a bugetelor si ca de fapt trebuie sa ne dam un pas inapoi si sa privim putin mai departe de prezent.

Sa analizam din nou ipoteza si obiectivele. Desi consumatorul contemporan este unul foarte bine informat si tehnologizat asta nu inseamna ca punctele de interactiune cu el sunt drastic alterate – online-ul nu va oferi niciodata oportunitatile senzoriale pe care le ofera offline-ul asa cum acesta din urma nu va oferi niciodata puterea de documentare a deciziilor pe care o poate oferi mediul online.

Chiar eu mi-am achizitionat laptopul din mediul online insa dupa ce m-am informat online, am vrut sa il vad live inainte de a il cumpara. “Trying the real thing” a fost si este unul din cele mai importante principii care stau la baza succesului magazinelor Apple. Atunci cand am cumparat o camera foto, operatorul din magazin m-a indemnat sa fac comanda direct in magazin prin site-ul lor, unde in prealabil ma autentificase deja in contul meu cerandu-mi detalii minime despre mine. Intregul lant era integrat. Operatorul stia totul despre preferintele mele si comportamentul meu pe site-ul lor. Am cumparat repede si operativ.

Regulile jocului nu se schimba niciodata. Ele doar evolueaza natural

Prin prisma concentrarii de bugete offline-ul va deveni noul online. Si, totusi, nu exista marketing online si marketing offline - exista doar marketing. Modul operational in care comunicarea valorii produsului sau serviciului este facuta e doar un raspuns al afacerii la sablonul de interactiune cu care consumatorii sunt sau (foarte important) pot fi obisnuiti.

Eliminarea delimitarii intre offline si online se face foarte clar pe masura ce dispozitivele mobile isi cresc cota de piata deschizand o lume intreaga de oportunitati pentru afaceri si marketeri dar si nenumarate avantaje pentru consumatori. Devine foarte usor sa obisnuiesti consumatorul sa interactioneze integrat cu un brand in ambele medii – offline si online.. Devine foarte usor sa integrezi experientele intr-un mod in care delimitarea nu mai este posibila sau mai bine zis, nu mai are sens. Consumatorul impreuna cu dispozitivul sau mobil sunt in mediul offline dar in acelasi timp in mediul online.

Tehnologii simple precum codurile QR sau tehnologii cu o complexitate mai ridicata cum ar fi NFC deschid oportunitati nebanuite daca sunt utilizate intr-un mod creativ. Utilizarea tehnologiei intr-un mod ingenios poate capta atentia publicului si poate genera un ROI semnificativ.

Conform unui raport Juniper Research, pana in 2014, 20% din dispozitivele mobile vor avea NFC iar aliante precum cea dintre Visa si Samsung accentueaza tot mai mult integrarea punctelor de interactiune ale consumatorilor cu brandurile.

Marketerii se concentrau pe tot ce insemna offline, apoi a aparut mediul online cu oportunitatile sale, urmat de mobile marketing si in cele din urma de nevoia de abordare integrata. In opinia mea nu am facut altceva decat sa ne adaptam la consumator si la evolutia capacitatii sale de interactiune cu o afacere si brandurile ce o compun. Vom vedea din ce in ce mai multe exemple de interactiune duse catre offline, insa nu izolat doar pe acest set de interactiuni posibile ci pe intregul spectru de interactiuni la care consumatorul are acces.

La un moment dat, offline-ul va re-exploda. Va re-exploda ajutat de online si aceasta simbioza nu se va mai estompa niciodata ci va evolua pe masura ce tehnologia avanseaza iar consumatorii au acces la ea.


Comenteaza articolul

Opinia cititorilor nostri este importanta pentru noi, Wall-Street incurajand publicarea comentariilor voastre. Pe site urmeaza sa isi gaseasca locul numai comentariile pertinente, on-topic, prezentate intr-un limbaj civilizat, fara atacuri la persoane / institutii. Ne rezervam dreptul de a elimina orice comentariu care nu corespunde acestor principii, precum si de a restrictiona accesul la comentarii utilizatorilor care comit abuzuri grave sau repetate.