Evolutia recrutarii din offline in online

Evolutia recrutarii din offline in onlineCompaniile de pe piata locala au postat 10.320 de oferte online de angajare pentru manageri in 2010, arata datele Balaur.ro, care indexeaza lunar joburile prezente pe 28 dintre cele mai importante site-uri autohtone de recrutare.

“Fiecare oferta a fost postata pe un singur site de recrutare. Astfel, daca un anunt a aparut pe un site, nu am inregistrat-o de doua ori daca putin tarziu a devenit activa si in alta parte”, spune Alexandru Ghise, general manager Balaur.ro.

O simpla cautare pe eJobs, cel mai important site de recrutare din Romania, pentru joburile de “manager/executive position”, afiseaza peste 1.100 de posturi. Prima oferta gasite de motorul de cautare al paginii este cea de “senior software developer” si este postata de Jinny Software Romania, sucursala unei companii cu sediul in Dubai, care furnizeaza anumite servicii pentru operatori telecom.

eJobs a postat anul trecut 42.450 de anunturi pe mid-level (peste 3 ani de experienta) si manager/executive position. In topul primelor cinci domenii in functie de numarul de anunturi ce afla vanzarile, ingineria, transporturi/distributie/depozitare, costumer client/service si marketing/cercetari.

“Avantajele pe care le au companiile care posteaza o oferta pe site, indiferent de nivelul de cariera, sunt: baza de date de peste 1,9 milioane de CV-uri active, rapidititatea procesului de creare a unui cont de companie si publicarea anuntului in site, precum si faptul ca CV-urile aplicantilor sunt pastrate automate in conturile companiilor si ele pot fi pastrate permanent dupa momentul aplicarii”, afirma Laura Chilom, HR consultant la eJobs.

Anunturile de recrutare pentru middle si top manageri au inceput sa ia avant in ultimii ani, cu precadere dupa instalarea crizei financiare, in toamna anului 2008, dupa ce departamantele de resurse umane au trebuit sa faca fata cerintelor de angajare, cu bugete mult mai mici decat in perioada de boom.

“Oamenii cheie se angajeaza de cativa ani buni prin intermediul site-urilor de recrutare. In perioada premergatoare crizei, cand era foarte greu sa gasesti oameni disponibili, companiile apelau la agentii de recrutare pentru servicii de head-hunting (recrutare de manageri - n.red.), insa acestea foloseau tot baza de date a site-urilor de recrutare pentru a gasi cele mai bune profiluri si pentru a contacta acesti candidati. In 2011, exista inca oameni foarte buni, disponibili, pe care companiile ii pot angaja fara costuri foarte mari. Ei aplica la anunturi active pe site”, subliniaza Carmen Hadarau, specialist marketing in cadrul bestjobs, al doilea site important de pe piata locala de recrutare.

La inceputul anilor 2000 si chiar dupa, cele mai importante anunturi de angajare pentru salariatii de pe pozitii de management apareau in cateva ziare cu un tiraj important si un target bine conturat.

Metoda era preferata fie pentru ca nu existau site-uri de recrutare, fie pentru ca era suficient de ieftina in raport cu tarifele percepe de “vanatorii de executivi”.

“Odata cu mutarea intregului continut din offline catre online s-au mutat si anunturile de angajare. Dar, in mod esential, nu este nimic altceva decat o actiune de publicitate. E normal sa fie asa: acest instrument folosit de catre cei care recruteaza este, in acelasi timp, practic si productiv. Succesul unei recrutari poate fi, la un moment dat, determinat de cantitatea CV-urilor pe care le introduce in proces. In perioada 1997-2000, 2001, un anunt in ziare costa 1.500 – 3.000 de dolari. Tin minte ca la o zi dupa ce am publicat un anunt in presa, am primit pe fax 8,5 metri de CV-uri”, mentioneaza Rudolf Fedorovici (foto), consultant in cadrul companiei de consultanta in resurse umane Advice Human Resources.

Cat costa sa angajezi un sef

Cat costa sa angajezi un sef42% dintre companiile de pe piata locala platesc minim 50 de euro pentru recrutarea unui angajat pe o pozitie de middle management, arata un studiu realizat de compania de cercetare Daedalus Millward Brown in colaborare cu HR Club, asociatia profesionistilor in resurse umane din Romania.

Doar 2,9% dintre angajatori nu cheltuiesc bani pentru ocuparea unui job de middle management, ceea ce inseamna ca folosesc resursele interne ale organizatiilor din care fac parte.

Ponderea angajatorilor care cheltuiesc mai putin pentru o recrutare creste semnificativ pentru joburile de specialisti sau de entry-level.

Astfel, doar 30% dintre companii sunt dispuse sa plateasca cel putin 50 de euro pentru a avea specialistul dorit, in vreme ce 29,4% dintre angajatori achita mai mult de 50 de euro pentru un angajat pe zona de entry level.

Angajatorii care isi doresc sa posteze o oferta de lucru pentru manageri pe unul din site-urile achita un tarif variat, in functie de expunerea anuntului in interiorul paginii respective de Internet.

eJobs percepe angajatorilor un tarif minim de 109 de euro, pentru un anunt simplu, actualizat saptamanal, in vreme ce un anunt personalizat, actualizat zilnic, cu vizibilitate maxima, costa 299 de euro.

Totodata, bestjobs ofera anunturi de la 49 pana la 349 de euro.

Pe site-urile cu un numar mult mai redus de anunturi, companiile au posibilitate de a publica anumite oferte standard fara niciun ban.

“In medie, costul unui anunt de recrutare pe un site este de 100 – 125 de euro, in vreme ce serviciile unui head-hunter bun pot ajunge la cateva zeci de mii de euro”, spune Rudolf Fedorovici.

In functie de tipul managerului recrutat, recruiterii de profil pot ajunge sa castige si 30.000 – 40.000 de euro pentru fiecare executiv de top plasat. Castigurile head-hunterilor depind si de impactul in business al pozitiei pentru care se recruteaza, precum si de disponibilitatea candidatului de a-si schimba jobul.

Chiar daca o companie plateste putini bani pentru un anunt de recrutare postat pe un site local nu inseamna ca nu poate gasi un manager la fel de repede ca in situatia in care ar folosi serviciile unei firme de executive search.

“Rata de succes a celor doua metode nu poate fi cuantificata. Este ca si cand ai compara un Aston Martin cu o Dacie. Pentru ca niciodata un angajator de o anumita marime nu va plati 50.000 de euro pentru servicile unei firme de head-hunting, ci va prefera sa recruteze online”, mentioneaza Fedorovici.

Eficienta managerului recrutat pe Internet

Eficienta managerului recrutat pe InternetCostul redus si accesul la o baza uriasa de CV-uri sunt principalele avantaje ale folosirii canalelor online pentru recrutarea angajatilor capabili sa ocupe functii de conducere.

Pe de alta parte, o simpla cautare pe site-urile de profil pentru evidentierea joburile disponibile pe zona de management poate da suficiente batai de cap companiilor care cauta sa angajeze, din cauza irelevantei rezultatelor cautarii.

Astfel, sunt destule situatii in care rezultatele cautarii unui job dupa criteriul "manager" sa indice o pozitie de “manipulator comercial”.

Exista insa si situatii in care publicarea unui anunt nu da rezultate. Recrutorul posteaza anuntul si, indiferent de numarul de aplicatii, in final nu reuseste sa gaseasca candidatul potrivit. Diferenta dintre situatiile in care gasesti canditati potriviti sau nu tine, intr-adevar, de tipul companiei dar mai ales de tipul candidatului cautat”, este de parere Fedorovici.

De aceea, pentru a fi sigure de reusita procesului de recrutare si selectie pentru pozitiile de conducere, companiile ar trebui sa ia in calcul mijloace variate pentru alegerea candidatilor, nu doar site-urile de joburi.

"Indiferent de mijloacele folosite in procesul de recrutare, pentru posturile de management se apeleaza in proportie de 90% si la alte mijloace – cum ar fi head-huntingul. Indiferent daca acesta este facut de o agentie specializata sau direct de catre compania care angajeaza. Chiar daca in ultimii ani costurile sunt un criteriu important, companiile folosesc agentii de head-hunting si de recrutare deoarece avantajele compenseaza pe termen mediu si lung posibilele costuri aditionale", spune Oana Datki, country manager al Consulteam, reprezentantul pe piata locala al Mercer, una din cele mai mari firme de consultanta in resurse umane din lume.

Adesea, cu cat nivelul de senioritate al candidatului vizat creste, cu atat companiile vor fi tentate sa foloseasca serviciile unei agentii specializate in recrutarea de managerii. Metoda este preferata pentru ca nivelul de complexitate al joburilor nu este compatibil aproape deloc cu oferta site-urile de recrutare.

“Pe Internet poti anunta si recruta cu succes o pozitie de director general pentru o firma cu 5 milioane de euro cifra de afaceri, mai ales daca nu sunt planuri de dezvoltare. Daca vrei sa recrutezi aceeasi pozitie pentru o firma cu 50 de milioane de euro cifra de afaceri, cu planuri de dublare, atunci lucrurile incep sa se complice mergand pana la inutilitatea demersului daca vorbim de firme mai mari. Intr-un studiu pe care l-am facut recent in firma noastra am descoperit ca sub 30% din candidatii pe care ii prezentam clientilor nostri sunt prezenti in mediul online”, afirma Rudolf Fedorovici.

Exista si exceptii. Anumite companii mari prefera sa posteze anunturi de angajare pentru niveluri de management doar pe site-ul propriu sau pe cele de recrutare. Google, compania care detine cel mai cunoscut motor de cautare din lume, intrata oficial pe piata autohtona la sfarsitul anului trecut, l-a numit pe Dan Bulucea, fostul director de marketing al Microsoft Romania, in functia de country manager, in urma unei campanii de recrutare derulata pe site-urile de profil.

“Chiar daca Google este un nume foarte mare, compania a ales o asemenea metoda de recrutare pentru a se folosi de un mediu pe care il stie foarte bine: cel online”, mai spune consultantul Advice HR.

Asa cum, de obicei, exista un tipar al companiilor, ce tine de cifra de afaceri si de planurile ulterioare de dezvoltare, pot exista si diverse categorii de manageri care aplica la ofertele postate pe site-urile de recrutare.

“Din experienta noastra nu exista o regula universal valabila in recrutare. Evident ca posturile de middle management sunt mai frecvent cele vizate prin postari pe site-urile de recrutare. Aici vorbim de pachete care pleaca de la o medie de 6.000 de lei si care pot ajunge pana la valori mai mari, in functie de companie, responsabilitati si structura pachetului salarial (salariu fix, bonus variabil, beneficii)", sustine Oana Datki.

Un lucru este cert. Indiferent de felul in care companiile aleg sa-si recruteze salariatii pentru joburile de management, un sef angajat prin Internet poate fi la fel de competent sau de slab pregatit ca unul adus de o agentie de head-hunting.