Stefan Gadola: Nu e bine sa vopsesti gardul inainte de o tranzactie

Stefan Gadola: Nu e bine sa vopsesti gardul inainte de o tranzactie

Un exit de succes: "Am infiintat firma in 1990 alaturi de doi prieteni. Nu ne-am gandit ca vom face exit vreodata. Nu ne-am gandit nici acum 5 ani sa vindem, afacerea mergea frumos, iubeam firma, eram implicati, si in concedii ne gandeam tot la firma. Era exclus sa lasam copiilor compania, intrucat sunt foarte diferiti. Ca si concept, firmele nu se vand, ci se cumpara. Si a venit cumparatorul, prima data in urma cu 5 ani, cand ne-a contactat o firma puternica de investitii. In primele momente am zambit, insa propunandu-ne o oferta avantajoasa, ne-au pus pe ganduri. Am negociat 8 luni, aproape am incheiat afacerea, aveam cumparata sampania insa am gasit anumite conditii care nu ne avantajau. (...) Intr-o tranzactie fiti foarte sinceri si corecti. E greu sa pacalesti un investitor. E si urat ca dupa semnarea certificatului de casatorie sa afle ca il inseli cu cineva. E important sa arati bine la o tranzactie, dar nu e bine sa vopsesti gardul inainte de un deal. Recomand sa aveti un consultant legal si financiar, care va vor ajuta sa aveti un contract solid si sigur", afirma Stefan Gadola, fondatorul EnergoBit, business de peste 170 mil. euro.

Noi investitii: Strategia mea si a celor doi copii este diversificarea. Avem investitii in eoliene, microhidrocentrale. Insa aici avem un cadru legislativ instabil. Ne mai gandim la agricultura si la afaceri in retail, bursa, produse bancare. Simt ca e foarte greu sa decizi unde sa investesti si sa ai o siguranta. De aceea mizam pe diversificare, pentru a reduce riscurile.

2015, sub lupa: Cred ca vor fi mai multe tranzactii peste un an, exista un potential de crestere in economia romaneasca. Cred ca in industria alimentara vor fi tranzactii ce se vor intampla probabil peste un an.

Bogdan Putinica: Ajungi sa iti modelezi afacerea pe un model de M&A

Bogdan Putinica: Ajungi sa iti modelezi afacerea pe un model de M&A

Un exit de succes: "Intre 2004-2005 era la moda M&A in IT, se vindeau 1-2 companii pe an. Investitorii cautau firme destul de stabile. Cam prin 2005 am inceput sa avem intalniri cu potentiali cumparatori. Ni se parea ca foarte multa lume venea in Romania ca intr-un El Dorado. In 2005 ne-a batut la usa un consultant francez care valida tinte de achizitii pentru un gigant. Am intrat astfel in discutii cu Adecco. Aveam o cifra de afaceri de 5 mil. de dolari la momentul respectiv, la Adecco era 20 de miliarde. Ne-am luat un consultant care ne-a ajutat foarte mult. Chimia dintre noi si echipa de negociere a fost perfecta. Ne-am inteles perfect, ne-au dat incredere. Dupa ce am incheiat contractul, luna de miere s-a incheiat. Am pierdut din vedere antreprenoriatul ultra rapid si cu flexibilitate. Urmatorii doi ani au fost un studiu de caz despre cum micul David roman se lupta cu Goliatul international pentru a face acest business sa mearga. Aceasta perioada a fost ca un MBA pe gratis. Am ajuns in 2008 cu temele facute in pozitia de a genera un exit prin care am dres toate oalele sparte, sa facem un exit bun si pentru noi si pentru investitorii suedezi. Acum stiu ce sa evit intr-un exit, banii sunt importanti, insa pierzi mult mai mult daca intri intr-un parteneriat disfunctional. Principala lectie invatata: echipa care te ajuta sa implementezi ideea e cea mai importanta", povesteste Bogdan Putinica, vicepresedinte senior Enea Software.

Noi investitii: M-am indepartat de IT. Mi-am pus palaria de investitor si am avut foarte multe idei. Am avut 14 esecuri si 3 reusite. Acum ma uit la agricultura, fitness si probabil putin de turism in viitor.

2015, sub lupa: Mie imi plac campionii nationali. Mi-ar placea sa vad mai multi, e un business care poate produce valoare pe termen scurt. Loc in Romania este gramada, cat vrei. Cultura serviciilor abia se formeaza. In Romania este loc pentru lucrurile facute bine, incearca sa fii numarul 1 sau 2 si va fi bine.

Mugur Frunzetti: Trebuie sa arati ca ai oportunitatea unor profituri

Mugur Frunzetti: Trebuie sa arati ca ai oportunitatea unor profituri

Un exit de succes: "Am facut doua exituri total diferite: unul total nepregatit, care a iesit prost pentru am vandut cand am vrut eu sa vand, in plin inceput de criza. In cazul Floria.ro a fost diferit pentru ca m-am pregatit. Pe un investitor il poti convinge doar daca ai anumite particularitati unice. El se uita la o crestere fireasca a business-ului, o crestere a rentabilitatii operationale. Daca vrei un exit bun trebuie sa arati ca ai oportunitatea unor profituri. Atunci cand pornesti un business trebuie sa ai in vedere ca il vei vinde, trebuie sa stii in permanenta ce se intampla in business-ul tau si sa poti sa explici mai departe. Daca nu simtiti ca e un pret corect nu vindeti. Nu trebuie sa vinzi doar pentru ca ai o oferta pe masa. Daca fondul este interesant si tu ai o companie buna, o sa o cumpere si la anul, pe un pret mai mare", spune Mugur Frunzetti, investitor in compania de optimizare online Retargeting.

Noi investitii: Mai am bani de investit. Zona catre care voi investi este agricultura (pomicultura) in urmatorii ani. Acum am terminat planul de afaceri si cautam terenul, peste 40-50 de hectare, insa avem o problema cu gasirea terenului.

2015, sub lupa: Pentru anul viitor am ales sa deschidem un birou in California, piata cheie pentru business-ul Retargeting. Ma voi implica direct, deci urmeaza sa stau o perioada mai lunga acolo. Cunosc piata, ma simt familiar, o inteleg mai bine decat pe cea din Polonia.

Sergiu Negut: Pregatiti exitul cu 2 ani inainte

Sergiu Negut: Pregatiti exitul cu 2 ani inainte

Un exit de succes: "Daca aveti de gand sa intrati intr-un proces de vanzare luati-va 2 ani inainte – un an de pregatire si un an de consolidare a cifrelor. Trebuie sa te gandesti daca business-ul este vandabil ca investitor. Sfatul cel mai bun este sa va luati un partener care sa aiba experienta in business cu mult timp inainte de vanzarea afacerii", spune Sergiu Negut, cel care a care a ocupat functia de director executiv si membru in boardul retelei de servicii medicale private Regina Maria (CMU), in prezent business angel si decan al Maastricht School of Management.

Noi investitii: Investesc in food, in servicii IT, e-commerce, marketing, sanatate. Zona cea mai interesanta este reprezentata de servicii, intrucat aici nu suntem suprapopulati si poti avea o crestere superioara pietei. Exista posibilitatea sa poti face o figura buna cu o investitie relativ mica in servicii.

2015, sub lupa: Ma astept sa aiba loc o incalzire a M&A in zona de fonduri de tip Venture Capital pentru anul viitor in Romania. Si mai am o speranta: exercitiul bugetar 2014-2020 sa faciliteze aparitia mai multor fonduri de tip Venture Capital.

Calin Fusu: In anumite etape ale afacerii investesti in echipa potrivita

Calin Fusu: In anumite etape ale afacerii investesti in echipa potrivita

Un exit de succes: "I-am atras pe cei de la Tigger in actionariat in doua saptamani. A contat in semnarea contractului faptul ca nu mai pierdeau bani cu zboruri din America spre Romania si timp pentru discutii. Nu aveam nevoie de bani, eram ok pe partea aceasta. Aveam insa nevoie de un sfat din partea cuiva apropiat de Romania. De asta au venit si un fond de investitii mai mic, din Olanda. In anumite etape ale companiei investesti mai mult in potentialul pietei si in echipa potrivita", afirma Calin Fusu, CEO al Neogen.

Noi investitii: Suntem interesati sa investim in zona aplicatiilor pe mobil si in servicii (mancare, curatenie).

2015, sub lupa: Vom vorbi in M&A despre regionalizare.