Semnele declinului

Semnele declinuluiUltimele luni ale lui 2008 au adus si primele semne ca piata de training a intrat in stand-by. Marii furnizori de training au inceput sa reclame intarzieri de plati din partea clientilor, iar implementarea multor contracte deja semnate a fost amanata. Primul trimestru continua seria amanarilor.

"Multe din contractele mari pentru 2009 care erau preconizate a se semna in primul trimestru s-au amanat si cred ca se vor semna in al doilea trimestru sau deloc", spune Viorel Panaite, partener al companiei de training Human Invest, cu afaceri de 1,4 milioane de euro in 2008. Human Invest a inregistrat o scadere a numarului de zilelor de training livrate in primul trimestru al lui 2009, comparativ cu perioada similara a anului trecut.

Amanarea implementarii proiectelor mari de training de catre angajatorii importanti de pe piata locala a afectat si businessul Corporate Dynamics International, firma de training si consultanta organizationala, cu afaceri de 0,7 milioane de euro in 2008. “ Contractele semnate in aceasta prima perioada sunt semnificativ mai mici din cauza amanarii implementarii proiectelor mari de catre clientii traditionali”, spune Decebal Leonard Marin, managing partner la Corporate Dynamics International.

Cat de mici sunt insa, atat ca valoare, cat si ca volum contractele semnate in primele trei luni ale lui 2009, fata de T1 2008? Andrei Gosu, director general al Ascendis, una dintre cele mai cunoscute firme de pe piata de training, spune ca cifra de afaceri a scazut cu 18% in primul trimestru al lui 2009, comparativ cu aceeasi perioada de anul trecut.

Pe de alta parte, TMI, o alta firma importanta de training, a inregistrat o scadere cu o treime a businessului. “Daca trimestrul intai al lui 2008 a fost unul atipic in sensul bun al cuvantului, fiind dublu fata de cel din 2007, T1 din 2009 este cu aproximativ o cincime mai bun decat in 2007 si cu aproximativ o treime mai slab decat in 2008”, subliniaza Octavian Pantis, managing director la TMI Training and Consulting. Si United Business Development (UBD) a inregistrat o scadere semnificativa a valorii contractelor semnate in primele trei luni ale acestui an.

Daca in T1 2008, compania reusea sa incheie contracte de 1 million de euro, in primul trimestru din 2009, valoarea contractelor semnate a fost de doar 0,6 milioane de euro. Circa 0,6 milioane de euro a fost si valoarea contractelor semnate de firma Codecs, potrivit lui Eugen Dragomir, directorul diviziei de training, consultanta si coaching a companiei. Codecs reusea in primul trimestru al lui 2008 sa semneze contracte cu o valoare totala cu 22% mai mare.

Chiar daca afacerile firmelor de training au scazut in primul trimestru, companiile inca sunt interesate de programe de formare pentru propriii angajati, dar cauta oferta cea mai buna. Nehotararea angajatorilor a determinat sa creasca numarul discutiilor dintre clienti si firmele de training, chiar daca in final se semneaza foarte putin. “Desi avem in discutie de doua ori mai multe proiecte decat in aceeasi perioada a anului trecut, numarul de contracte a scazut. Pentru ultimele trei luni, avem semnate cu 40% mai putine contracte decat anul trecut”, declara Adrian Florea, managing partner al grupului de firme Trend Consult, cu afaceri de 1,1 milioane de euro in 2008.

Chiar daca pe alocuri firmele de training au castigat noi clienti in acest inceput de an, scaderea businessurilor este data de faptul ca marile contracte intarzie sa apara, in vreme ce contractele care se stabilesc sunt mici ca valoare.

Tarifele raman pe loc

Tarifele raman pe locPrimele trei luni ale lui 2009 au confirmat ceea ce spuneau trainerii inca de la sfarsitul anului trecut: tarifele raman pe loc. Firmele de formare profesionala nu au majorat preturile pentru programele oferite si nici nu au de gand sa o faca. Mai mult, anumite companii se gandesc chiar la ieftiniri de tarife. “Anii majorarii tarifelor in piata de training au cam trecut. Mentinem preturile la acelasi nivel ca si in 2008, ba chiar oferim mai mult pentru aceiasi bani clientilor cu care avem o relatie veche”, spune Octavian Pantis, managing director al companiei de training TMI Training and Consulting.

Pana la sfarsitul anului, Adrian Florea vede o scadere a preturilor din piata cu pana la 30%. Companiile au platit anul trecut 1.500-2.000 de euro/training, in medie, dar au fost cazuri in care anumite programe de formare profesionala au ajuns si la 5.000 de euro. Angajatorii din industria financiar-bancara, precum si cei din sectorul serviciilor au fost cei mai mari consumatori de training in 2008, la acestia adaugandu-se traditionalii clienti IT&C.

Mentalitatea angajatilor s-a schimbat treptat, astfel incat acestia au inceput sa participe mai mult la training si sa identifice zilele de formare profesionala si dezvoltare profesionala ca pe un lucru care poate aduce plus de valoare, si nu ca pe o sarcina de serviciu.

Tot acest context le-a permis trainerilor sa majoreze excesiv tarifele pentru anumite programe, pe piata intalnindu-se frecvent preturi cel putin la fel de mari ca in tari ca Austria sau Polonia. Per ansamblu, tarifele pentru programele de training au crescut anul trecut cu 20-30% comparativ cu 2007.

Cursurile care au avut mare cautare in randul angajatorilor au fost cele de leadership, financiare si de vanzari, iar lucrurile nu par sa se schimbe prea curand. “Cele mai multe cereri pe care le-am primit au fost, ca si in 2008, pentru programe de leadership si abilitati manageriale”, subliniaza Panaite, de la Human Invest. Programele destinate dezvoltarii abilitatilor manageriale sunt la mare cautare si in cazul firmei de training si consultanta organizationala Corporate Dynamics.

Pe partea de soft skills (abilitati de comunicare), se cer cursuri care asigura pastrarea viziunii si luarea deciziilor intr-un mediu de schimbare sau cursuri de comunicare cu sobordonatii si de comunicare interdepartamentala, spune si Adrian Florea, de la Trend Consult.



De unde vine colacul de salvare?

De unde vine colacul de salvare?Cele peste 4,2 miliarde de euro pe care Romania le primeste de la Uniunea Europeana si de la guvern pana in 2013 sub forma de fonduri structurale pentru dezvoltarea resurselor umane ar putea reprezenta una dintre parghiile pentru stoparea declinului pietei de training. Deja, trei dintre cele mai importante firme de piata locala de training, Human Invest, Codecs si Ascendis, au luat contact cu proiectele europene. Cu toate acestea, furnizorii de servicii de formare profesionala care se inhama la accesarea de fonduri europene trebuie sa faca fata unei birocratii excesive, din cauza careia poate dura si un an pana se intra efectiv in posesia banilor europeni.

De asemenea, licitatiile mari pe proiecte de training raman una dintre tintele principale pentru firmele de training si in acest an. De obicei, cei care profita sunt furnizorii care au o pozitie consolidata pe piata, deoarece pentru a onora un contract cu o companie mare, firmele de training trebuie sa dispuna de resurse umane si logistice consistente.

“Cateva licitatii mari care inca nu s-au incheiat pot rezolva provocarea anului 2009. Sau nu. Ramane de vazut doar cand aceste licitatii se vor incheia. Toti prestatorii de training asteapta cu sufletul la gura deznodamantul. Nu stim cate licitatii s-au rezolvat inainte de a incepe, dar speram ca cel putin una este corecta”, spune Marius Balasoiu, managing partner la firma de training ForPeople.

Potrivit anumitor zvonuri care circula in piata de training, au existat situatii in care anumiti furnizori de training ar fi mai favorizati decat altii pentru a castiga un contract important ca valoarea. Pe piata locala, licitatiile important pleaca de la cateva sute de mii de euro si pot ajunge la 1-2 milioane de euro, durata de implementare a contractelor fiind pe mai multi ani.

“Asteptam cu nerabdare sa inceapa anumite licitatii in care suntem implicati, pentru ca daca le vom castiga, ar reprezenta un castig important pentru afacerile din acest an”, subliniaza Viorel Panaite, de la Human Invest. Desi castigarea unei licitatii importante poate asigura o mare parte din businessul unei firme de training pe un an, axarea planului de afaceri doar pe un singur contract important, dar care poate fi oricand amanat sau reziliat, este foarte riscanta.

Pe piata locala, in cazul rezilierii contractului dintre un furnizor de training si un angajator, firma de formare profesionala nu primeste niciun fel de despagubire, ci incaseaza doar sumele aferente perioadei in care s-a desfasurat contractul.

O alta varianta prin care firmele de training pot sa-si redreseze afacerile pe timp de criza ar fi lansarea de noi produse. Deja, furnizorii de formare profesionala au lucrat intens la acest aspect in primul trimestru al lui 2009. Ascendis, cu afaceri de 4,3 milioane de euro in 2008, a lansat mai mult programe de creativitate, inovatie si process management. De asemenea, TMI a lansat o noua serie de sesiuni de cursuri de consultanta si facilitare, prin intermediul carora consultantii firmei colaboreaza cu clientii pentru a creste productivitatea angajatilor, cat si pentru a-i ajuta pe clienti sa decida ce trebuie schimbat si ce nu in organizatii.

”Tot ca noutati lansam programe gandite special pentru grupuri mai mari decat cele obsinuite, in asa fel incat costul de pregatire/participant sa fie mai mic”, spune Pantis, de la TMI. In mod normal, cursurile de training se tin cu grupe de 12-15 persoane.

Pe de alta parte, Corporate Dynamics si Human Invest au mizat in acest inceput de an pe programele de e-learning, care presupun ca angajatii pot beneficia de training accesand computerul, fara a fi nevoie sa se deplaseze pana intr-o sala de curs. Chiar daca nu a lansat niciun produs nou in T1, Trend Consult isi propune sa lanseze mai multe cursuri de vanzari in 2009.

Trainerii nu si-au pierdut speranta

Trainerii nu si-au pierdut sperantaProbleme din piata nu-i descurajeaza pe traineri, o parte dintre acestia “avand semnale” ca piata va incepe sa-si revina in cel de-al doilea trimestru.

“In momentul de fata nu putem spune cu certitudine cum va arata evolutia companiei noastre pe 2009. Exista foarte multe variabile cu care lucram si avem scenarii pentru mai multe situatii. Sunt semne care arata ca piata incepe sa se aseze si ca bugetele, care pana acum au fost blocate, se vor dezgheta, insa mai trebuie sa mai treaca ceva timp pentru a putea vedea exact care este starea de spirit”, explica Viorel Panaite, de la Human Invest, care crede ca la finalul lunii mai firmele vor avea o imagine mult mai clara asupra pietei.

Pe de alta parte, Marius Balasoiu – ForPeople - considera ca angajatorii inca dispun de bugete de training, dar ca evita sa le deblocheze pentru ca vanzarile nu au fost “senzationale” in primele trei luni.

”Totul este sa avem rabdare si mai ales sa supravietuim pana cand bugetele se vor debloca in fine. E doar o chestiune de timp”, conchide Balasoiu.