Motoarele de crestere ale afacerilor Cotnari in 2008

Producatorul de vin Cotnari a raportat pentru 2008 o cifra de afaceri de 30 de milioane de euro, cele mai mari vanzari fiind realizate de brandul Grasa de Cotnari, urmat de Francusa de Cotnari.

“Podgoria Cotnari este renumita prin faptul ca aici se obtin doar soiuri de struguri romanesti (Grasa de Cotnari, Francusa de Cotnari, Tamaioasa Romaneasca, Feteasca Alba). Dintre acestea patru, doar Grasa de Cotnari si Francusa de Cotnari se obtin numai in Podgoria Cotnari, celelalte doua (Tamaioasa Romaneasca si Feteasca Alba) obtinandu-se si-n alte podgorii la nivel national. Unicitatea celor doua produse, Grasa de Cotnari si Francusa de Cotnari, a facut ca acestea sa se situeze in topul vanzarilor companiei Cotnari”, a declarat, pentru Wall-Street, Razvan Serghiuta (foto).

Potrivit acestuia, in ultimii cinci ani se observa o “migrare” a preferintelor de consum dinspre segmentul de vin dulce catre cel demidulce si demisec. In plus, a crescut consumul de vin imbuteliat in recipienti din sticla, in detrimentul vinurilor in butelii din plastic, “apreciat ca fiind un vin de o calitate «indoielnica»”.

In ceea ce priveste ponderea exporturilor in afacerile Cotnari, Serghiuta precizeaza ca “rezultatele obtinute la inceputul acestui an conduc la mentinerea procentajului de 10% in ceea ce priveste realizarea vanzarilor pe acest canal”.

Cotnari exporta in tari precum Italia, Spania, Germania, Anglia, Grecia, Canada, Statele Unite ale Americii si Rusia, cele mai mari vanzari fiind raportate, de asemenea, de marcile Grasa de Cotnari si Francusa de Cotnari.

“In Podgoria Cotnari se produc numai vinuri din categoria «vinuri cu denumire de origine controlata». Productia de struguri este limitata, iar costurile cu invechirea vinurilor contribuie la obtinerea unor produse ce au un pret mai mare. Datorita acestui motiv (pret ridicat), produsele companiei Cotnari sunt consumate in general de catre cei cu venituri peste medie. Indiferent de efecul crizei, consumatorul vinurilor de Cotnari nu va face rabat la calitate si nu va migra la un producator de vinuri inferioare”, crede Serghiuta.

Previziuni pentru afacerile Cotnari in 2009

Previziuni pentru afacerile Cotnari in 2009Printre planurile Cotnari pentru acest an se numara mentinerea cotei de piata din 2008 pentru prima jumatate a acestui an, respectiv 19%. In plus, pentru cea de a doua parte a anului 2009, compania estimeaza o crestere de 1-2% a cotei de piata, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut.

“La nivelul intregului an 2009, avem programata o crestere cu 11% a cifrei de afaceri. Aceasta crestere este fundamentata si pe o serie de produse noi, ce urmeaza a fi lansate”, declara Razvan Serghiuta.

Totodata, compania a proiectat pentru acest an investitii in viticultura si in combinatul de vinificatie.

“Pentru viticultura a fost bugetata suma de 5 milioane de euro, dintre care aproximativ 3 mil. euro pentru infiintarea a 260 ha plantatie cu vita de vie si 2 mil. euro pentru intretinerea plantatiilor infiintate in ultimii doi ani, respective 350 ha. In combinatul de vinificatie vom investi suma de peste 2 mil. euro pentru modernizarea spatiilor de depozitare”, spune oficialul companiei.

De asemenea, Cotnari si-a propus “inghetarea preturilor” pentru acest an, cu toate ca moneda nationala s-a depreciate, iar compania va inregistra o rata a profitului mai mica decat anul trecut, intrucat toate aprovizionarile se fac la cursul euro.

Pe de alta parte, Cotnari va continua si in acest an procesul de recrutare, ca urmare a dezvoltarii de noi suprafete cultivate cu vita de vie. In prezent, compania are peste 300 de angajati, dintre care aproximativ 50 de persoane lucreaza in departamentul vanzari-marketing.

“Nu poate fi vorba de reduceri de personal, atat timp cat am infiintat si vom infiinta noi suprafete cultivate cu vita de vie. Din contra, vom efectua noi angajari de personal pentru activitatea din viticulture”, afirma directorul Cotnari.

De asemenea, compania vizeaza intensificarea actiunilor de promovare, principalele canale de comunicare folosite fiind posturile de radio si TV, presa scrisa si promovarea in store. In 2008, Cotnari a alocat bugetului de promovare 7% din cifra de afaceri, respectiv 2,1 mil. euro.

2009 va aduce modificari greu de anticipat ale comportamentului de consum

In opinia lui Razvan Serghiuta, piata locala a vinului este una emergenta, in care consumatorii nu si-au definit optiunile de consum.

“Au loc iesiri (migrari catre produse substituibile) precum si intrari de noi consumatori pe aceasta piata. Strict piata vinului cu denumire de origine controlata, imbuteliat, o estimam la 150 mil. euro. Aceasta piata este completata de vinurile din categoria celor cu indicatie geografica, de distilatele din vin si alte subproduse, ce completeaza valoarea anterior mentionata”, afirma Serghiuta.

Potrivit acestuia, tinand cont de coordonatele economice ale ultimilor ani, in decizia de cumparare a romanilor a primat calitatea vinului.

“Din punctul nostru de vedere, anul 2009 va aduce modificari greu de anticipat ale comportamentului de consum. Speram ca optiunile de consum sa nu conduca intr-acolo incat pretul sa fie hotarator, iar calitatea sa succeada pretului”, spune directorul Cotnari.