Un an si jumatate de picaj continuu

Un an si jumatate de picaj continuu“Principala problema pe piata de distributie farma in 2007 si 2008 a fost legata de pierderile datorate ratei de schimb valutar. Distribuitorii realizau cea mai mare parte din importurile in euro si au fost direct afectati de evolutia cursului de schimb, dar odata cu modificarea preturilor de anul aceesta, riscul valutar a fost transferat catre producatori. In noile conditii, acestia nu mai factureaza in euro sau in dolari, ci in lei”, explica, pentru Wall-Street, Dragos Dinu (foto), partener in cadrul firmei de consultanta in industria sanatatii Link Resource.

Necorelarea preturilor medicamentelor cu evolutia cursului leu/euro a lovit puternic in afacerile importatorilor si distribuitorilor, care au transmis mai deparrte unda de soc in piata, catre retaileri (farmacii). Timp de 18 luni, pana in februarie anul acesta, preturile la medicamentele gratuite si compensate erau calculate la un curs valutar de 3,2 de lei pentru un euro, cu mult sub evolutia reala a monedei europene care spre sfarsitul anului depasise 4 lei, ceea ce a dus la pierderi de milioane de lei pentru distribuitori. Situatia s-a agravat progresiv, pana cand in luna octombrie distribuitoirii au stopat, timp de doua saptamani, livrarea unor medicamente de pe urma carora inregistrau pierderi.

In ciuda acestor presiuni, conflictul dintre distribuitori si Ministerul Sanatatii s-a detensionat de abia in februarie, atunci cand s-a decis actualizarea pretului medicamentelor la un curs de 4 lei/euro, mai aproape de realitatea caselor de schimb valutar. Pierderile inregistrate in acele ultime 18 luni si-au pus puternic amprenta asupra afacerilor distribuitorilor, taind si mai mult din marjele de profit. Astfel, la final de 2008, sapte dintre primii zece distribuitori care si-au publicat rezultatele financiare pe site-ul Ministerului Finantelor au inregistrat pierderi in valoare totala de peste 22 de milioane de euro, iar cei care s-au mentinut pe linia de plutire au raportat marje de profit modeste, in medie de sub 1%.

Pierderi si profituri injumatatite

Pierderi si profituri injumatatitePotrivit rezultatelor Ministerului Finantelor pe anul trecut, cele mai mari pierderi le-a inregistrat distribuitorul Fildas, controlat de femeia de afaceri Anca Vlad: -12,4 milioane de euro, de la un profit de 6,3 milioane de euro cu un an inainte. Pierderi au mai inregistrat si alti mari jucatori, precum Relad (-10,6 milioane de euro), Farmexim (-6,6 milioane de euro) sau Montero (-3,6 milioane de euro).

Inghetarea salariilor, renuntarea la depozite sau chiar la filiale, reducerile de personal si restructurarile la nivel de management nu au reusit sa salveze prea mult din profiturile distribuitorilor, care au inceput sa alunece la vale odata cu devalorizarea puternica a leului fata de moneda europeana. Spre sfarsitul anului trecut, grupul farmaceutic A&D Pharma, care detine distribuitorul Mediplus, a demarat un proces amplu de eficientizare a companiei, care a generat suprimarea a 500 de locuri de munca (de la 3.600 de angajati in august 2008, la 3.100 in prezent). Disponibilizari a operat si Farmexim, care si-a redus personalul cu 50 de angajati, iar celor ramasi li s-au inghetat salariile; situatia se va mentine pana la sfarsitul anului acesta, potrivit unor declaratii recente.

Cu profiturile injumatatite, Mediplus (parte a grupului A&D Pharma), Farmexpert DCI (controlat de ANZAG si Eugen Banciu) si Europharm Holding (parte a GlaxoSmithKline Romania) au reusit sa se mentina pe linia de plutire, afisand marje de profit de 0,65%, 1%, respectiv 2,5%. Mediplus reuseste sa ramana in topul distribuitorilor farma, cu o cifra de afaceri de aproximativ 475 de milioane de euro, in crestere cu 15% fata de 2007, fiind urmat de competitorii sai traditionali Relad si Fildas.

Europharma este singurul mare distribuitor care a reusit sa treaca de la un rezultat negativ inregistrat anul trecut (-4,5 milioane de euro), la un profit de 3,4 milioane de euro pentru o cifra de afaceri de aproape 140 de milioane de euro, fiind totodata si singurul jucatori a carui marja sare la 2,5%.

Restructurarile vor readuce distribuitorii pe profit

Restructurarile vor readuce distribuitorii pe profit“Cei mai multi dintre distribuitori au trecut in ultimele 12-18 luni prin procese de restructurare, astfel incat ma astept sa-si fi imbunatatit si eficienta operational”, este de parere Dinu. Partenerul Link Resource crede ca in zona de distributie mai mult ca sigur va fi un reviriment, chiar daca noile adaosuri comerciale sunt mici. “Eliminarea riscului valutar este un element suficient pentru a influenta pozitiv rezultatele financiare ale distribuitorilor”, concluzioneaza fostul executive farma.

Cum va arata, in cifre, acest reviriment al afacerilor din distributia farma? “Marjele de profit de doua cifre (in jur de 20% - n. red.) sunt deja istorie. Momentul acela (2005-2006 – n. red.) s-a datorat mai ales ales aprecierii monedei nationale, situatie in care importatorii au fost influentati de diferenta de curs valutar”, detaliaza partenerul Link Resource.

In acest caz, cel mai probabil scenariu de crestere se refera la profituri de pana in 10%, cel putin pentru perioada imediat urmatoare. Marii jucatori de pe piata sunt prudenti insa si estimeaza marje de profit de pana la 5% pentru anul in curs. Un exemplu in acest sens il reprezinta grupul farmaceutic Farmexim, care tinteste afaceri 171,8 milioane de euro, in crestere cu 20% fata de 2008, si o marja de profit de 3-4%. Ovidiu Buluc (foto), actionarul majoritar al grupului, din care face parte distribuitorul cu acelasi nume, estimeaza ca aceasta marja va fi valabila si pentru 2010, atunci cand veniturile companiei s-ar putea ridica la valoarea de 300 de milioane de euro.

Piata farma, mai ferita de criza economica

Piata farma, mai ferita de criza economica“Sectorul farmaceutic resimte numai marginal efectele crizei, mai ales in zona produselor de automedicamentatie (OTC-uri, adica medicamente eliberate fara prescriptive medicala – n. red.), unde scaderea puterii de cumparare se reflecta in consum”, este de parere Dragos Dinu.

Potrivit companiei de analiza si studii de piata Cegedim, anul acesta piata farma va cunoaste o crestere in lei de pana la 10%, respectiv scadere in euro de 2-3% fata de 2008, ceea ce ar insemna depasirea pragului de doua miliarde de euro ca valoare. Este trecerea acestui “prag psihologic”, asa cum l-au numit executivii din farma, aduce Romaniei un plus de atractivitate pentru investitii in domeniu?

“Evident ca sectorul farma este de interes pentru investitori, mai ales ca modelul local este unul vertical integrat distributie – retail. Optimizarea modelului de business in aceste doua piete este un proces continuu si in mod cert vom vedea modificari, mai mult sau mai putin de substanta in anii care vin”, subliniaza Dinu. Dincolo de valoarea si potentialul de dezvoltare a pietei, in conditiile in care cheltuielile per capita pentru medicamente, de circa 80-90 de euro anual, sunt subdimensionate in comparatie cu nivelul mediu european, avansul pietei distributiei mai depinde de un factor crucial: infrastructura.

“Reconfigurarea capabilitatilor logistice si a structurii de personal este legata de cauze externe – de exemplu, de infrastructura, care are un impact major in costurile distributiei, iar aici situatia locala nu este una foarte fericita – dar si de factori interni, care tin de programele de investitii ale operatorilor din domeniu”, semnaleaza Dragos Dinu.

Criza loveste cel mai tare in farmacii

Criza loveste cel mai tare in farmaciiAsa cum am mai precizat anterior, specialistii din domeniu afirma la unison ca piata farma nu este foarte afectata de actualul context economic – oamenii au nevoie in continuare de medicamente, iar sanatatea este, poate, ultima taiata pe lista de prioritati. Si totusi, exista si perdanti pe piata farma? “Nu cred ca distribuitorii mari, cu exceptia cazului in care unii dintre ei vor face greseli majore la nivel strategic, vor fi afectati radical de criza”, spune partenerul Link Resource, adaugand ca in perioada urmatoare cel mai mare pericol il reprezinta lipsa de lichiditati, “intr-o piata care are termene de incasare intr-o continua deteriorare".

Dificultatea cu care se recupereaza creantele nu este una noua pentru piata farma, producatorii/importatorii considerandu-se mereu “finantatori” ai sectorului sanitar. In prezent, perioada de recuperare a banilor urca si pana la 300 de zile; in aceste conditii, farmaciile care nu si-au asigurat un echilibru al fluxului de numerar, sunt in pericol sa nu-si mai poata sustine business-ul. Pana acum, “compensarea” venea din partea distribuitorilor, care le acordau discount-uri si termene avantajoase; odata cu criza insa, “foamea” distribuitorilor pentru cash a redus cu mult din aceste “beneficii”.

“Exista de asemenea riscul ca unii dintre acesti clienti – farmaciile, din cauza contextului economic, sa aiba la randul lor probleme cu lichiditatile ceea ce poate duce, in functie de expunerea pe care o au acesti distribuitori pe acesti client, la eventuale pierderi”, apreciaza Dragos Dinu.

Potrivit unor declaratii recente ale lui Ovidiu Buluc pentru Wall-Street, in prezent 500 de farmacii sunt in litigiu cu distribuitorii, iar 100 dintre acestea se afla deja in proces de insolventa. La nivel national functioneaza in jur de 7.000 de farmacii, dintre care 5.500 in mediul rural. Circa 20% din numarul total sunt grupate in mari retele precum Sensiblu, Dona, Catena, Catena sau Help Net.