Goana dupa provizii

Goana dupa proviziiCea mai afectata regiune de cutremurul urmat de tsunami este Tohoku, din nordul Japoniei, acolo unde se afla cele mai "lovite" prefecturi: Miyagi, Iwate si Fukushima. In total, cele trei prefecturi au 5,6 milioane de locuitori, adica 4% din totalul la nivel national.

In afara de medicamente, de maxima necesitate sunt si alimentele, bauturile si articolele de igiena. In conditiile unei economii la carburanti si electricitate, consumatorii se orienteaza spre produse “de rezerva” precum lumanarile sau bateriile, pentru care exista o cerere neasteptat de mare.

Companii precum Panasonic, Fujitsu si Hitachi isi sporesc productia in fabricile locale si cauta stocuri pe pietele externe pentru a le aduce in Japonia. Temerile legate de posibilele radiatii emise de centrala nucleara de la Fukushima au dus la o crestere si apoi la un deficit de pastile de iodura de potasiu. In contextul in care s-au descoperit urme de radiatii in apa de la robinet din Tokyo, cererea pentru apa imbuteliata a dus la scaderea stocurilor in supermarketuri si chiar in magazinele de cartier.

Unii producatori au facut donatii sub forma de bani sau produse pentru a evita crearea de goluri in aprovizionarea populatiei care a supravietuit cutremurului si tsunamiului. Printre acestea se numara mari nume pe piata globala, precum Panasonic, Coca–Cola si Procter & Gamble. Producatorii au impulsionat furnizarea de produse-cheie, de la alimente preparate, pana la cereale pentru micul-dejun si articole pentru igiena. Pe termen scurt si mediu, retelele logistice si restul infrastructurii vor trebui reabilitate, ceea ce va impacta din nou procesul de furnizare a marfii.

Retail - oferta nu poate tine pasul cu cererea

Retail - oferta nu poate tine pasul cu cerereaInainte de dezastru, Euromonitor International estimase, comparativ cu 2010, o scadere de 3% a valorii vanzarilor din retail pentru anul acesta. Segmentul alimentar urma sa raporteze un regres de 4%, iar cel nealimentar, de 3%. Segmentul vanzarilor care nu sunt derulate printr-un magazin fizic (telemarketing, comenzi pe Internet, vanzari prin programe de televiziune) ar fi trebuit sa inregistreze o crestere de 2%.

Ca urmare a dezastrului, afacerile din retail sunt aproape inexistente in zonele afectate din Japonia. In Tokyo, cererea nu poate tine pasul cu oferta, iar unii retaileri si-au mutat marfa din zonele neafectate in cele lovite de dezastru pentru a suplini nevoile populatiei. Tinand cont de incertitudinile care inconjoara situatia centralei nucleare de la Fukushima, unii cumparatori au achizitionat produse in cantitati mari, facandu-si stocuri in situatia in care ar urma sa se adaposteasca in case pentru perioada mai lungi de timp.

In zilele de dupa cutremur si tsunami, penele de curent au dus la suspendarea activitatii din outleturi, in vreme ce magazinele mai mici au continuat vanzarea. Afacerile in general sunt la pamant in conditiile in care atat expatii, cat si japonezii migreaza catre zone cat mai indepartate de Fukushima de frica unui dezastru nuclear.

Dezastrul ar putea duce la o scadere si mai mare a vanzarilor din magazine. In plus, si vanzarile care nu sunt derulate prin magazine vor avea de suferit din pricina dificultatilor puse de canalele de distributie.

Lanturi de restaurante - fast food-ul clacheaza

Lanturi de restaurante - fast food-ul clacheazaEuromonitor International prognozase pentru 2011 o scadere de 5% a vanzarilor din sectorul de servicii alimentare, cu o depreciere de 1% pentru segmentul de fast food.

Dupa dezastru, restaurantele McDonald’s si cele ale Skylark Group din zona Tohoku au tras obloanele, ele insemnand 8%, respectiv 6% din numarul total al locatiilor din Japonia operate de cele doua companii. McDonald’s a inchis 300 de restaurante.

In conditiile in care populatia prefera sa nu iasa afara de frica radiatiilor, celelalte restaurante, care vor ramane deschise, se vor confrunta cu o scadere a numarului clientilor. In plus, restaurantele se vor confrunta si cu problema stocurilor.

Electronice si electrocasnice - cresteri ale preturilor

Electronice si electrocasnice - cresteri ale preturilorInainte de cutremur, Euromonitor International prevazuse ca volumul vanzarilor de electronice va scadea cu 4%, iar segmentul electrocasnicelor va raporta o crestere cu 1%.

Este de asteptat ca populatia sa cumpere televizoare, computere, frigidere si masini de spalat, obiecte care poate au fost afectate sau distruse de cutremur.

In conditiile in care Japonia furnizeaza componente de electronice pentru producatorii de peste tot din lume, se estimeaza de asemenea goluri in lantul de aprovizionare, situatie care va duce la o crestere a preturilor componentelor. Cu toate acestea, alti producatori de componente din regiune vor suplimenta productia pentru a-si securiza stocurile.


Imbracaminte - luxul are de suferit

Imbracaminte - luxul are de suferitEste putin probabil ca vanzarile la articolele de imbracaminte de uz curent sa aiba de suferit de pe urma evenimentelor nefericite din Japonia. Cu toate acestea, accesoriile si alte produse care nu sunt de stricta necesitate se vor confrunta cu scaderi ale incasarilor.

Japonia ramane una dintre pietele-cheie pentru produsele de lux de marca. Jucatori-cheie de profil, precum Tiffany sau LVMH, au raportat scaderi abrupte pe bursele din Statele Unite ale Americii si Europa ca urmare a ingrijorarilor privind situatia Japoniei.

Vanzarile de produse de lux vor mai avea de suferit pe masura ce Japonia isi va reveni din criza si se va recladi.

Alimente, bauturi si tutun - totul sa fie ambalat

Alimente, bauturi si tutun - totul sa fie ambalatEuromonitor International estimase, inainte de cutremur, ca vanzarile la mancarea ambalata vor scadea cu 1% in 2011 comparativ cu 2010. In termeni de volum, scaderi erau estimate si pentru segmentul bauturilor alcoolice (-0,1%), al bauturilor racoritoare (-3%) si al celor calde (-1%). Specialistii companiei de cercetare a pietei estimau si o scadere de 7% a vanzarilor de tutun, in termeni de volum.

Dupa cutremur, vanzarile de mancare ambalata vor creste in conditiile in care populatia isi face provizii. Produsele cu termen de valabilitate extins, precum fainoasele, orezul si mancarea conservata, vor raporta cresteri rapide in incasari. Vanzarile de produse proaspete, precum lactatele si cele de panificatie, vor raporta deprecieri ale incasarilor in conditiile dificultatilor puse de reteaua de distributie.

Atat segmentul bauturilor cu alcool, cat si cel al bauturilor fara alcool vor scadea pe fondul reducerii numarului de clienti din lanturile de restaurante. Pe de alta parte, vanzarile de apa imbuteliata vor avea de castigat de pe urma deficitului de apa potabila, avand in vedere distrugerile provocate la retelele de alimentare din zonele afectate.


Produse de ingrijire personala si a casei - doar strictul necesar

Produse de ingrijire personala si a casei - doar strictul necesarInainte de cutremur, Euromonitor prognozase pentru 2011 o scadere de 0,3% a vanzarilor la produsele de frumusete si de ingrijire personala. Articolele pentru casa si pentru sanatate urmau sa inregistreze cresteri mici, de sub 1% fiecare, in timp ce produsele pentru igiena urmau sa ramana la acelasi nivel ca in 2010.

Produsele pentru frumusete si ingrijire personala – mai ales cele percepute ca nefind esentiale, precum parfumurile - vor fi puternic lovite. Articolele pentru baie vor suferi deprecieri ale vanzarilor mai mici, mai cred specialistii companiei de cercetare a pietei.

Produsele pentru sanatate, eliberate fara reteta medicala, vor ramane la acelasi nivel, pe cand unele medicamente, considerate de baza – analgezicele, cele care trateaza racelile si alergiile – ar putea raporta vanzari mai mari.

In privinta produselor pentru ingrijirea baii si de igiena, specialistii companiei de consultanta se asteapta la o evolutie similara cu cea din 2010 sau la un mic progres.

Turism - frica de radiatii va persista

Turism - frica de radiatii va persistaAnterior cutremurului, Euromonitor International estimase un numar de 9,8 milioane de calatorii catre Japonia in 2011. Dintre acestea, 1,5 milioane erau calatorii de business, iar restul reprezintau calatoriile in scop turistic.

Acum insa, agentiile de turism isi sfatuiesc clientii sa evite calatoriile in Japonia, mai ales pe fondul incertitudinilor privind centrala nucleara din Fukushima.

Tokyo Disneyland si Disneysea, care sunt principalele atractii turistice din Japonia, au fost inchise dupa cutremur. In vreme ce atat calatoriile de business, cat si cele in scop turistic vor fi puternic impactate pe termen scurt, este posibil ca segmentul de business sa-si revina cel mai repede avand in vedere importanta comertului international.

In conditiile pericolului nuclear, impactul asupra industriei turismului ar putea fi mult mai mare decat cel experimentat de Indonezia dupa tsunamiul din 2004 si asta pentru ca frica de radiatiile va persista multa vreme in mintea turistilor.