Afacerea ieseana isi are o traditie indelungata, la scurt timp dupa Revolutie, cand Angela Vasiliu, o tanara pasionata de moda, isi deschide propria afacere cu incaltaminte. Chiar daca initial se indreptase spre Facultatea de Textile pentru a studia design vestimentar, printr-o intamplare ajunge la Facultatea de Pielarie. Contactul cu aceasta industrie devine mai strans dupa ce antreprenoarea lucreaza timp de cinci ani la Fabrica de Incaltaminte „Aurora” din Targu-Frumos: “Acolo am avut sansa sa imi consolidez cunostintele tehnice, am lucrat in sectorul de creatie al fabricii, am participat la contractarile sezoniere care aveau loc de doua ori pe an, am invatat cum se realizeaza colectiile pentru pietele externe atunci cand exista cerere pentru in acest sens, asftel ca Revolutia m-a gasit pregatita pentru a putea face totul de la A la Z in acest domeniu”, spune Angela.

In 1990, lua nastere afacerea familiei Vasiliu: “Am inceput cu ceea ce puteam face singuri, eu croiam, eu trageam pe calapod cizmele, le coseam la masina de cusut a mamei, o masina „Ileana”, iar sotul meu le vindea prin consignatii pentru ca asa era atunci, nu aveai unde sa vinzi, nu puteai sa detii magazinul tau, nu puteai sa vinzi la magazinele de stat, care primeau marfa doar prin repartitie, astfel incat lucram intr-o zi lucram cinci perechi de cizme, iar in urmatoarea erau luate cu geanta in spate si vandute prin consignatii”, povesteste antreprenoarea.

In patru ani, afacerea devine profitabila, iar antreprenorii angajeaza primii oameni care sa ii ajute in productia de incaltaminte. Urmeaza achizitia de utilaje, de materiale, care anterior fusese un proces anevoios pentru industria postdecembrista, afacerea se dezvolta, comenzile cresc, iar cei doi antreprenori incep sa-si comercializeze produsele sub brandul Angela exclusiv pe piata interna, pana in 1997, cand se orienteaza catre export.

Primele exporturi se realizeaza in Germania, pe bani putini, dar cu dorinta de a vedea daca se pot descurca in afara granitelor, dupa cum povesteste Angela. “Lucrurile au decurs foarte bine, am avut un client foarte serios care ne-a cumparat o cantitate foarte mare de pantofi barbatesti, cu talpa cusuta manual, un articol destul de nou in Romania. Am constatat ca ne descurcam si am continuat sa exportam produsele in acel sistem, vreme de aproximativ doi ani, dupa care am decis ca ne dorim o schimbare si ca vrem sa exportam o colectie adevarata, si nu un produs ieftin”.

Este momentul aparitiei brandului Papucei, nascut la initiativa fiicei sale, Lucia, care isi dorea sa vanda din produsele existente in stoc. Lanseaza magazinul online Papucei, care ulterior se transforma in brandul cu acelasi nume si care este vandut astazi in Europa, Statele Unite sau chiar Australia. Magazinul online vinde incaltaminte conceputa si produsa in fabrica familiei din Iasi, in care lucreaza 80 de angajati, iar cand nu fac fata comenzilor, apeleaza la fabrici locale, din Husi, Targu-Frumos sau Bacau, in sistem de lohn: “Noi le furnizam know-how-ul complet, cutitele de croit, mostrele, le platim manopera, iar ei ne manufactureaza articole”.

Citeste si:

Papucei vinde balerini, pantofi, bocanci, cizme, saboti sau botine, pentru un public vast, de la adolescente pana la femei adulte. Materialele si accesoriile sunt, in mare parte, importate, iar produsele de baza, precum adezivii, textilele sau talpile, sunt achizitionate si din Romania. In ceea ce priveste preturile Papucei, acestea sunt mult peste media pietei, pretul de pornire pentru o pereche de pantofi fiind de 567 lei si poate ajunge pana la 900 lei pentru o pereche de cizme.

Pe langa site-ul propriu, brandul se vinde si in reteaua Spartoo, prin parteneriate cu diverse magazine de tip butic sau retaileri mari, precum Zumnorde din Germania, sau in showroom-urile proprii din Dusseldorf, Germania si Nieuwagein, Olanda.

Intr-un sezon, Papucei vinde 25.000 de perechi, iar anual, brandul are o cifra de afaceri de peste doua milioane de euro, insa antreprenorii romani au avut si perioade mai dificile, in care au contractat credite pentru a-si sustine afacerea. “Am avut incredere ca merita sa sustinem exportul si am mers inainte, iar vanzarile noastre au crescut de la an la an, pana am ajuns la o cifra de afaceri si un profit suficient de mare incat sa ne acoperim datoriile anterioare si sa putem investi in dezvoltarea firmei in continuare, dar si in consolidarea domeniului de cercetare in creatie, fara de care este imposibil sa rezisti”, spune Angela.

Anul trecut, Papucei a raportat o cifra de afaceri de 2,8 milioane euro si un profit net de peste 800.000 de euro. Pentru viitor, antreprenorii romani vor sa-si consolideze business-ul, dar nu se gandesc la extindere: “Este un bussiness care nu poate fi extins, care necesita supravegherea noastra atenta si care solicita sa fii printre muncitori tot timpul, sa poti observa fiecare faza in procesul tehnologic. Este foarte dificil sa-ti inchipui ca se poate vinde la o scara mult mai mare acest gen de incaltaminte, astfel incat preferam exploatam nisa noastra, sa ne pastram clientii care se simt posesorii unor colectii oarecum exclusiviste”, incheie Angela.