#1

#1Cercetarea de piata, sau mai bine spus "mariajul" intre produs/serviciu si destinatarul acestuia in piata vizata este primul pas care trebuie facut atunci cand vine vorba de o lansare, considera Aurelia Dinu (foto).

"De ce incepem cu cercetarea? Pentru ca aceasta face parte din corpusul de informatie care ne va ajuta sa clarificam cateva puncte esentiale in strategia de piata", spune ea.

Aceste puncte principale sunt:

- profilul cumparatorului (date demografice, puterea de cumparare, interesul fata de produsul/serviciul oferit, gradul de cunoastere a genului de produs in cazul in care acesta constituie o noutate, eventuale preconceptii, bune sau rele in legatura cu produsul/serviciul);

- canalul de distributie (in cazul produselor) recomandat de profilul cumparatorului;

- pretul corect; pozitionarea in comparatie cu concurenta de gama sau de producator;

- ciclul produsului (de la punerea pe raft pana la cumpararea efectiva);

- mesajul de diferentiere, cel care il va face pe cumparator sa decida sa incerce noul produs/serviciu, in functie de atu-ul pe care se mizeaza (pretul, calitatea, unicitatea, disponibilitatea).

#2

#2Urmatorul pas care trebuie facut in privinta lansarii unui produs sau serviciu pe piata este strans legat de stabilirea strategiei de business.

"Trebuie realizat un plan detaliat sau un calendar de intrare pe piata, care sa includa si (acolo unde se poate) o testare la scara mai mica a pietei vizate", explica Aurelia Dinu.

De asemenea, planul de business trebuie sa cuprinda si urmatoarele puncte:

- bugetele de aprovizionare/productie/logistica;

- bugetele de lansare (marketing)/comunicare;

- schema si bugetele de personal, precum si recrutarea si training-ul acestuia;

- fluxurile interne de comunicare, decizie, productie;

- bugetele de back-up (worst case scenario);

- elementele responsivitatii in caz de criza/neprevazut.

#3

#3De asemenea, atunci cand esti la inceput de drum si abia te-ai lansat in afaceri, ai nevoie de parteneriate, contracte, relatii cu mediul de afaceri si cu autoritatile pentru a-ti lansa mai usor serviciul sau produsul pe piata, considera Dinu.

"Acest tip relational este foarte important, deoarece depinde in mare masura de modul in care mediul concurential primeste noul jucator."

Analiza legislatiei legate de produs si de punerea acestuia pe piata este un factor crucial in preintampinarea problemelor generate de o legislatie destul de stufoasa si pe alocuri contradictorie, adauga sefa Black Box Network.

#4

#4Urmeaza testarea pietei, care este extrem de necesara in cazul produselor/serviciilor cu grad mare de noutate, si in vederea carora publicul general trebuie educat si informat, dupa cum spune reprezentanta BBN.

"Daca avem de-a face cu noutati pe piata romaneasca, atunci studiile facute in alte piete se pot dovedi fundamental diferite de comportamentul cumparatorului autohton, caz in care o ajustare a strategiei initiale va fi cu atat mai binevenita", arata Aurelia Dinu.

#5

#5In final, ultimul lucru care trebuie facut este lansarea propriu-zisa a produsului pe piata, insotita de elementul de comunicare (mixul de marketing si PR).

Datorita perioadei de testare, aceasta etapa va avea avantajul mai multor elemente clare in calibrarea efortului financiar si a celui de comunicare.

"Unul dintre lucrurile extrem de importante pe care de cele mai multe ori, in urma succesului initial spre exemplu, il uitam, este faptul ca avem nevoie de o evaluare permanenta si ritmica a performantei business-ului, precum si de o cercetare permanenta asupra clientului, concurentei si partenerilor de afaceri. Cu alte cuvinte, corelarea permanenta cu realitatea pietei si a mediului de afaceri", conchide Dinu.