Focus pe Italia, Spania pierde teren

Focus pe Italia, Spania pierde terenAnii trecuti Spania si Italia erau destinatiile preferate al companiilor aeriene pentru lansarea de noi rute in relatia cu Romania. In 2009 insa, pe fondul crizei, care a afectat in mai mare masura Spania, companiile aeriene au ocolit aceasta destinatie spre care au fost lansate doar doua zboruri: unul sezonier, Cluj-Napoca - Palma de Mallorca, operat de Wizz Air, si Bacau - Valencia, operat de Blue Air.

Italia a ramas insa liderul noilor rute in relatia cu Romania, nu mai putin de 5 companii aeriene lansand noi zboruri in Cizma, pe fondul falimentului italienilor de la My Air care detineau o cota de piata ridicata pe relatia Romania - Italia.

In prezent, 23 de aeroporturi italiene sunt conectate de aeroporturile romanesti.

Alte tari spre care operatorii aerieni si-au mai extins operatiunile din Romania au fost Franta, Serbia, Marea Britanie, Austria, Olanda, Statele Unite ale Americii, Ungaria sau Croatia.

Cursele interne s-au dezvoltat in acelasi ritm greoi de pana acum. Blue Air a lansat anul acesta zborul Bucuresti - Cluj-Napoca, in timp ce Tarom, care detine peste 70% din piata domestica, a inaugurat, in vara, rutele Bucuresti - Constanta, Cluj - Constanta, Iasi - Constanta, Timisoara - Iasi.

Cea mai activa companie din punctul de vedere al numarului de noi rute lansate a fost, in 2009, Tarom, urmata de low-cost-urile Wizz Air si Blue Air, dar si de compania locala Carpatair. Alte linii aeriene care si-au extins portofoliul in relatia cu Romania au fost nemtii de la Luthansa sau Delta Airlines.

Bari Italia

Bari, oras situat pe coasta Adriaticii, era una dintre destinatiile traditionale ale operatorului My Air in relatia cu Romania.

Astfel, mai multe companii aeriene s-au inghesuit sa il adauge in portofoliu.

Prima a fost compania locala Carpatair, care, incepand din 27 octombrie, a lansat zboruri directe Bucuresti - Bari. Pentru perioada 27 octombrie - 30 noiembrie, zborurile au fost operate cu 2 frecvente saptamanale, in zilele de marti si duminica. Incepand cu luna decembrie s-a adaugat cea de-a 3-a frecventa, in zilele de joi.

Toate zborurile sunt operate dupa-amiaza, fiind complementare celor 3 curse operate de dimineata prin hub-ul Carpatair de la Timisoara spre Bari in zilele de luni, miercuri si vineri.

Zborurile catre orasul de pe coasta Adriaticii vor fi operate cu aeronave de tip Saab 2000 cu o capacitate de 50 de locuri.

Nici Tarom nu a lasat sa scape oportunitatea extinderii in Italia si a anuntat operarea, din 11 decembrie 2009, a rutei Bucuresti - Bari.

Zborurile pe ruta Bucuresti - Bari sunt operate in zilele de luni, miercuri si vineri, cu o aeronava de tip ATR 72-500, iar durata zborului va fi de 2 ore si 40 de minute.

Milano Italia

La inceputul acestui an germanii de la Lufthansa au decis infiintarea unei noi companii aeriene - Lufthansa Italia.

La doar o luna de la lansarea noii linii aeriene, pe 2 martie 2009, a fost inaugurata noua destinatie Bucuresti - Milano Malpensa, ruta operata cu succes de companii precum Blue Air sau Wizz Air.

In prezent, sunt 23 de aeroporturi italiene care sunt legate de aeroporturile romanesti, si nu mai putin de 60 de curse saptamanale intre cele doua tari.

“Zborul Bucuresti - Milano este una dintre primele trei destinatii atat din punct de vedere al pasagerilor transportati, cat si al gradului de ocupare”, au declarat, pentru Wall-Street, oficialii companiei Lufthansa.



Ancona Italia

O alta nisa lasata descoperita odata cu falimentul My Air a fost orasul italian, port la Marea Adriatica, Ancona.

Astfel, compania aeriana locala Carpatair a lansat, incepand cu 2 octombire, ruta Bucuresti - Ancona.

Zborurile spre Ancona sunt operate de doua ori pe saptamana, in zilele de luni si vineri, iar prin adaugarea zborurilor din Bucuresti compania aeriana va avea 8 zboruri saptamanale spre Ancona (6 fiind operate de pe aeroportul din Timisoara).

Bologna Italia

Pe 20 septembrie operatorul low cost Wizz Air a decis extinderea prezentei pe piata italiana prin inaugurarea rutei Bucuresti - Bologna.

Pentru inceput, operatorul maghiar a avut 2 curse saptamanale pe aceasta destinatie, pentru ca in perioada Sarbatorilor de iarna Wizz Air sa creasca frecventa zborurilor la 3 pe saptamana.

La finele lui 2009 Wizz Air va ajunge la 13 destinatii operate in Peninsula. “In 2010 preconizam ca vom atrage un numar de aproximativ 830.000 de pasageri pe rutele dintre Romania si Italia”, a declarat Natasa Kázmér, director de comunicare al companiei.

Salzburg Austria

Anul trecut, 316.000 de romani au vizitat Austria, 20,3% dintre acestia preferand Salzburgul. In aceste conditii si compania nationala Tarom, dar si operatorul low cost Blue Air au introdus zboruri directe sezoniere catre orasul austriac.

Primii care au mutat au fost cei de la Tarom, care in perioada de iarna, intre 5 decembrie si 27 februarie, au introdus zboruri directe intre Bucuresti si Salzburg.

Tarom opereaza pe ruta Bucuresti - Salzburg un zbor direct pe saptamana, in fiecare sambata: decolare din Bucuresti la ora locala 14:50 si aterizare la Salzburg la ora locala 15:50 si retur: plecare din Slazburg la ora locala 16:40 si aterizare la Bucuresti la ora locala 19:35.

Cursa este operata cu o aeronava de tip Airbus 318, iar durata zborului este de doua ore. “Estimam un grad de ocupare de cel putin 80% pe aceasta ruta pe care estimam ca vom transporta circa 1.300 de pasageri in intervalul 5 decembrie - 27 februarie”, au declarat oficialii Tarom.

Si compania aeriana low-cost Blue Air opereaza, incepand din 12 decembrie, curse cu o frecventa saptamanala, in ziua de sambata, pe ruta Bucuresti - Salzburg si retur.

Grenoble Franta

Si Wizz Air a exploatat perioada Sarbatorilor de iarna, introducand in perioada 12 decembrie 2009 - 27 martie 2010 primele zboruri din Romania pe rutele Bucuresti - Grenoble si Cluj-Napoca – Grenoble.

„Prin lansarea aceastor curse, renumita destinatie de iarna devine mai accesibila pentru pasionatii de schi si nu numai”, a declarat Natasa Kazmer, director corporate communication si public affairs al Wizz Air.

Aeroportul Grenoble este un aeroport mic din Franta si este utilizat de companiile aeriene low cost, in principal pentru rutele internationale. Printre companiile care zboara catre GNB se numara Air Southwest, bmibaby, easyJet, Ryanair, Thomas Cook Airlines, Thomsonfly si Transavia.

Lyon Franta

Tarom a inaugurat, incepand cu data de 2 septembrie 2009, o noua ruta in portofoliu, Bucuresti - Lyon.

Tarom opereaza 4 zboruri directe pe saptamana de la Bucuresti catre Lyon in zilele de luni, miercuri, vineri si sambata, cu plecari din Bucuresti la ora locala 13:15, sosiri la Lyon la ora locala 15:00 si plecari din Lyon la ora locala 16:00, sosiri la Bucuresti la ora locala 19:45.

„Franta a fost dintotdeauna o destinatie traditionala pentru transportatorul national. Tarom opereaza zboruri directe la Paris inca din 1920”, a declarat Ruxandra Brutaru, director general al companiei.

New York SUA

Pe data de 2 iunie 2009 compania americana Delta Air Lines a revenit pe piata locala prin introducerea a 4 curse saptamanale dus-intros pe ruta Bucuresti – New York.

Desi initial preconiza un grad de ocupare de peste 80%, planurile americanilor de la Delta nu au fost in conformitate cu realitatea de pe piata si, la sfarsitul lui septembrie, au fost nevoiti sa renunte la singura cursa directa in relatia cu SUA. “Compania a fost nevoita, pe fondul recesiunii, sa redimensioneze zborurile spre anumite destinatii, si a decis sa nu mai zboare in Romania. Competitia pe aceasta ruta era una foarte acerba si in aceste conditii tarifele practicate de Delta nu acopereau costurile de operare”, a explicat Alexandru Dobrescu, directorul pentru Romania al Air France KLM.

Air France-KLM si Delta Air Lines au semnat un joint-venture pe termen lung prin care cei doi parteneri vor opera impreuna zborurile transatlantice.

Cele doua companii isi vor imparti atat veniturile de operare, cat si costurile provenite din aceasta retea de zboruri.

Amsterdam Olanda

Compania aeriana Tarom a reluat, din data de 6 iunie 2009, cursele Bucuresti - Amsterdam, dupa 5 ani de absenta de pe aceasta ruta.

Odata cu inaugurarea noii destinatii, Tarom si compania aeriana olandeza KLM au semnat un contract de cooperare code share pe zborurile Bucuresti - Amsterdam si retur.

Astfel, pasagerii au la dispozitie 4 curse zilnice intre Bucuresti si Amsterdam, care se vor adauga celor 3 zboruri, deja operate de compania olandeza.

Belgrad Serbia

Anul 2009 a fost unul dintre anii cu cea mai dinamica dezvoltare a operatiunilor companiei nationale Tarom. Astfel, incepand cu data de 07 decembrie 2009, Tarom a introdus o noua ruta in portofoliu, Bucuresti - Belgrad.

“Decizia de a introduce noua ruta Bucuresti - Belgrad a fost luata in urma analizelor de piata efectuate de echipa de marketing, care arata un potential de trafic important. Diversificarea retelei de rute a companiei se inscrie in strategia Tarom de transformare a Bucurestiului intr-un hub, un centru de legatura intre est si vest, in perspectiva aderarii companiei la Alianta Sky Team, in iunie 2010”, a declarat Gabriela Bordea, director marketing si vanzari al companiei aeriene.

Tarom opereaza 3 zboruri directe pe saptamana pe ruta Bucuresti - Belgrad in zilele de luni, miercuri si vineri, cu o aeronava de tip ATR 42-500. Durata zborului este de 1 ora si 40 de minute.