Brent Valmar, unul dintre cei mai longevivi directori din industria auto, directorul general al importatorului de autoturisme Porsche Romania, spune ca, in ultimii 30 de ani, economia Romaniei a crescut de cinci ori, iar piata auto a avut, de asemenea, o crestere puternica.

In anii de dupa Revolutie, desi vanzarile de masini cresteau de la un an la altul, Romania era cu mult in urma tarilor vecine ca grad de motorizare.

"In cei 30 de ani de dupa comunism economia Romaniei a crescut de cinci ori. Piata auto a avut o evolutie accelerata, de asemenea. Primii ani au fost cei mai buni, dar eram ultima tara din Europa ca grad de motorizare, dupa Albania. In anii 2000 se vindeau in medie 85.000 de masini anual, iar in anul
record 2007 piata devenise de aproape 4 ori mai mare, depasind 310.000 de masini", a declarat Brent Valmar.

Compania Porsche Romania a fost infiintata in anul 1997, iar in cei 20 de ani a vandut peste 500.000 de masini, care i-au adus o cifra de afaceri de 8 miliarde euro.

Industria auto a acompaniat cresterea economica a Romaniei si sunt mandru ca parcursul meu profesional a oglindit aceasta evolutie, odata cu dezvoltarea Porsche Romania. De la prima masina VW vanduta in 1998 pana la vanzarea unei flote auto de la masini electrice, am ramas primul importator auto din tara si un martor al evolutiei si fluctuatiilor pietei.

In primii ani de la infiintarea Porsche Romania, compania a avut parte de multe provocari si o doza mare de necunoscut, deoarece piata nu functiona dupa mecanismele bine puse la punct pe care le cunoastem astazi. La inceput vorbeam despre costuri de finantare mari si practic, activitatea de leasing
nu exista.

“Ca organizatie, am stiut sa ne socotim riscurile si am cautat mereu cele mai bune solutii pentru a ne servi clientii. Cand am pus prima caramida la fundatia sediului nostru din Pipera nu mai era nimic in zona, era camp. Tin minte ca proprietarii Porsche Romania m-au incurajat atunci, spunandu-mi:
“sper ca stii ce faci”", a adaugat Brent Valmar.

Directorul Porsche Romania considera ca reformarea unei societati amprentate de decenii de comunism necesita timp, iar in Romania reglementarile care sa sustina economia de piata si capitalismul au intarziat pe alocuri. Intrarea in UE si adoptarea legislatiei si normelor europene au fost pasi importanti pentru Romania.

Intrebat despre slabiciunile capitalismului, Brent Valmar, spune ca acesta ar trebui vazut ca pe "un proces de imbunatatire si perfectionare continua. Trebuie sa urmarim indicatorii care arata avansurile facute, de cresterea economica, a bunastarii personale, imbunatatirea sanatatii si in general o calitate mai buna a vietii. Poate e exagerat sa fie criticat capitalismul, mai ales din perspectiva unui om care a vazut procesul de adoptare/constructie a lui din interiorul lumii de afaceri".

Ca si alte tari din fostul blocul comunist, Romania a pornit in acest exercitiu al capitalismului fara un istoric sau o baza de clase sociale care sa conduca la o dezvoltare mai rapida/usoara.

"Acum se prefigureaza o categorie de antreprenori romani talentati, o clasa de mijloc mai puternica, un cadru legislativ si de reglementare mai stabil”.

Potrivit reprezentantului Porche Romania, capitalismul din Romania a fost privit cu subiectivismul specific istoriei nationale, pe de o parte, dar si dorinta de a adopta acest sistem si de a schimba in bine nivelul de trai/economia, pe de alta parte.

Porsche Romania este cel mai mare importator auto din Romania si importatorul general pentru marcile Volkswagen, Audi, Seat, Skoda si Volkswagen Autovehicule Comerciale.

Acest articol este parte a proiectului editorial "30 de ani de capitalism". Anuarul 30 de ani de Capitalism a fost realizat de wall-street.ro cu sprijinul Filip & Company, ING Bank Romania si Electronic Arts Romania. Puteti descarca GRATUIT Anuarul aici.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristian Gubandru
Cristian este absolvent al Universității Româno-Americane și al unui MBA la Academia de Studii Economice (A.S.E.). Startul în jurnalism a fost în 2003 la agenția de presă Mediafax , parte a trustului MediaPro, pe poziția de redactor, iar mai târziu la agenția de presă NewsIn , parte din trustul de media Realitatea - Cațavencu, ca reporter și redactor șef al departamentului Companii. Pentru o perioadă scurtă de timp a scris pentru ziarul de...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri