Stellantis, unul dintre cele mai mari grupuri auto din industrie, care include mărci precum Alfa Romeo, Citroen, Opel și Jeep, are un plan ambițios privind trecerea la mașini electrice. Chiar și așa, grupul nu a scos din calcule construcția de mașini cu motoare termice alimentate cu combustibili sintetici ecologici. În cadrul unui program de testare de anvergură, inginerii au testat zeci de grupuri motopropulsor pentru a vedea dacă ele pot funcționa pe e-fuels, iar rezultatul este surprinzător.

În urma unui program de testare care a debutat în luna aprilie a acestui an, grupul Stellantis a testat în total 28 de familii de motoare din interiorul grupului, motoare ce respectă normele de poluare Euro 6 și care echipează diferite mașini din grup. Acum, rezultatele acestor teste menite să verifice viabilitatea unor soluții de tip „drop in” pe agregatele existente au venit, iar 24 de familii de motoare pot fi trecute pe așa-numitele e-fuels, adică acei combustibili sintetici care vor înlocui benzina și motorina după 2035.

Am povestit despre eforturile celor de la Porsche de a dezvolta e-fuels, investind în mai multe uzine care vor produce la nivel industrial acest combustibil care poluează mult mai puțin decât benzina sau motoria. În urma presiunilor unui grup de țări din blocul comunitar condus de Germania, UE a admis ca motoarele cu ardere internă să supraviețuiască pe mașinile noi comercializate începând cu anul 2035 doar dacă sunt alimentate cu combustibili sintetici, adică fix ceea ce dezvoltă și Porsche.

Cum spuneam, tipurile de combustibili sintetici care există în prezent nu sunt complet verzi, în sensul că emisii poluante există, dar ele sunt net mai puține față de noxele care ies la țeava de eșapament a unei mașini diesel sau pe benzină. În 12 ani, ținta este ca acești e-fuels să fie complet „curați”, adică să nu emită deloc noxe sau CO2 sau alte gaze cu efect de seră. Unii specialiști consideră că acest lucru nu ar fi posibil, dar că se poate ajunge la combustibili „net-zero”, adică un combustibil care nu emite mai mult CO2 decât a fost extras din atmosferă pentru producția sa.

Cert este că Stellantis vrea să treacă la mașini electrice cât mai repede: planul întregului grup este ca, începând din 2030, să vândă doar mașini mici electrice pe bătrânul continent. Chiar și așa, este nevoie de metode pentru a susține plaja de modele second-hand, dar și modelele vândute pe alte piețe unde tranziția către EV-uri se face mult mai lent. Pentru astfel de piețe se ia în calcul combustibilul sintetic.

Care motoare sunt gata să fie alimentate cu combustibili sintetici (e-fuels)

Conform datelor Stellantis, 24 de familii de motoare pot fi alimentate, fără modificări majore, cu e-fuels. Asta înseamnă că 28 de milioane de automobile care circulă acum în Europa ar putea trece pe combustibili sintetici, dacă facilitățile de producție ar putea face față la un asemenea consum. Celelalte patru tipuri de motoare încă n-au primit validarea finală.

Dacă toate mașinile care pot fi convertite să funcționeze pe e-fuels ar trece pe acest combustibil alternativ, atunci reducerea emisiilor de CO2 pe continent ar fi semnificativă: până la 400 milioane de tone în perioada 2025-2050. Stellantis susține că, pe durata de viață a unui motor, utilizarea combustibilor sintetici ar reduce cu 70% emisiile de CO2 față de un combustibil fosil standard.

Până în 2038, Stellantis vrea să atingă neutralitatea la capitolul emisiilor, un efort care ține de toate etapele de producție, de aprovizionare, de transport și de utilizare a vehiculelor sale. Până atunci, amprenta de carbon ar trebui să fie redusă cu 50% până în 2030 față de nivelele înregistrate în anul 2021. Există, însă, și critici ai e-fuels care spun că nu este posibil să avem combustibili sintetici curați cu adevărați și, în plus, aceștia sunt foarte scumpi.

În prezent, un litru de combustibil sintetic costă cam 50-60 de euro pe litru, dar ar putea ajunge până la 2,8 euro pe litru. Deși scăderea ar fi însemnată, acest preț ar fi în continuare de două ori mai mare decât costul benzinei în Germania. În România, un litru de benzină standard (de 95) costă puțin peste șapte lei pe litru. Benzina premium începe, însă, cam 7,6 lei pe litru, iar un litru de diesel standard costă 7,4 lei pe litru.

Sursa foto: Stellantis

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri