România abia a sărit de borna celor 1.000 de kilometri de autostradă, dar prima mașină cu adevărat rapidă din dotarea Poliției Române a fost produsă pe vremea când Autostrada A2 nu era decât un vis. Cu o istorie tumultoasă care include traficanți de droguri, celebrul Porsche 911 Turbo argintiu a bifat o rară ieșire în public cu ocazia Salonului Auto București & Accesorii 2023.

Cea mai recentă ediție a SAB & Accesorii s-a încheiat, marea schimbare din acest an fiind trecerea pe un format cu mai puține zile de expoziție decât în trecut. Găzduit de un singur spațiu expozițional de la Romexpo, Salonul și-a pierdut strălucirea din urmă cu 15 ani, iar asta este cu atât mai trist când multe priviri au fost atrase de o mașină parcată afară, una produsă în anul 2001 și adusă de Poliția Română.

Istoria mașinii este aparte, deoarece a intrat în dotarea forțelor de ordine într-un context diferit față de alte mașini rapide folosite în trecut de Poliție. Pe lângă Lotusul Evora S, „împrumutat” de Forza Rossa în 2011, polițiștii au mai folosit pentru misiuni pe autostradă, dar și pe DN1, două Mitsubishi Lancer Evo 10 (în 2009-2010) și un Seat Leon Cupra (tot în 2009).

911-le Turbo a rămas în „colecția” statului deoarece a cărat, în februarie 2002, o încărcătură valoroasă, dar și ilegală. La acea vreme, mașina era o noutate în țara noastră și doi turci care au încercat să pătrundă în România la bordul ei, pe la Nădlac, n-au scăpat neobservați. Fiind deja urmăriți deoarece existau suspiciuni că ar face parte dintr-o rețea de trafic de droguri, tatăl și fiul din Porsche-le gri au fost arestați după ce s-au descoperit 120 de pachete cu heroină în mașină. Având un „balast” de 63 de kilograme de heroină, mașina era mult mai valoroasă, căci drogurile valorau cam 10 milioane de euro.

Ferid Berirmen, de 58 de ani și fiul său Sureyya, de 28 ani, n-au petrecut însă mult timp după gratii. Ferid a primit o sentință de 10 ani de la Tribunalul Arad, dar a ispășit doar o treime din pedeapsă, în timp ce fiul său nu a fost condamnat. Mașina, în schimb, a fost confiscată și a ajuns în patrimoniul Ministerului Finanțelor, fiind apoi parcată la Secretariatului General al Guvernului.

După patru ani în care mașina n-a fost mișcată aproape deloc - conform declarațiilor celor de la Guvern - ea a ajuns la Crimă Organizată pentru operațiuni de filaj. În mod cel puțin ciudat, chiar când interiorul era modificat pentru a se monta echipamentul specific de poliție, autoritățile au găsit într-un compartiment din portbagaj încă aproximativ 60 de kilograme de heroină, pe lângă cele 63 de kilograme descoperite inițial, la Vama Nădlac.

Nu se știe ce s-a întâmplat cu stupefiantele sau cum au ajuns ele în mașină, dar autoritățile n-au discutat acest subiect în spațiul public la acea vreme. În cele din urmă, după alți câțiva ani în care mașina a rămas pe post de obiect decorativ prin diverse parcări, ea a ajuns la Brigada Autostrăzi. Inițial, 911-le din generația 996 ar fi trebuit să ajungă la IPJ Prahova, conform unui aranjament ce ar fi fost orchestrat chiar de Călin Popescu Tăriceanu, premier la acea vreme.

Mașina a revenit în atenția publicului după ce și-a început acțiunile pe DN1, dar și pe Autostrada Soarelui și, mai nou, a primit noua uniformă a autospecialelor de poliție, cu elemente albastre și galben reflectorizant. Culoarea originală este, însă, aceeași, arătându-și semnele de uzură specifice. Totuși, deoarece modelul a fost mai degrabă ținut parcat, nu s-au adunat prea mulți kilometri pe odometru, iar interiorul de piele neagră arată și el destul de bine.

Nu știm cum se mai comportă mașina, dar ea a ieșit pe porțile uzinei din Zuffenhausen cu 415 cai putere dintr-un motor boxer cu șase cilindri de 3,6 litri twin-turbo. Cu un cuplu de 562 Nm, mașina prindea 100 km/h cu start de pe loc în doar 4,1 secunde. Viteza maximă era de 305 km/h, iar mașina a prins cel puțin 200 km/h pe DN1 în timpul unei „demonstrații” discutabile în fața presei. Mașina, cu a sa tracțiune integrală, costa aproape 200.000 de dolari (ajustat la inflație) când a fost lansată.

Sursa foto: Wall-Street.ro

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Mihai Fira
Mihai Fira este reporter auto Wall-Street.ro din toamna lui 2022. Înainte de a se alătura echipei, Mihai a colaborat cu mai multe publicații din domeniul auto, atât românești cât și străine. El și-a început cariera ca jurnalist în mediul online, ca editor al site-lui Pitstops.ro, cel mai important portal românesc de motorsport din România. Mihai a colaborat și cu BMWBlog.ro, sursa oficială de știri despre producătorul bavarezi, dar și cu...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri