Mazda a anunțat că volumul total de producție al vehiculelor cu motor rotativ a depășit două milioane de unități. Prima mașină Mazda care a folosit tehnologia patentată de Felix Wankel a fost celebrul Cosmo Sport. Cel mai recent, motorul Wankel este utilizat pe post de range extender.

Motorul rotativ este un motor cu o structură aparte, care utilizează mișcarea de rotație a rotoarelor triunghiulare pentru a genera putere. Primul vehicul Mazda echipat cu un motor rotativ a fost Mazda Cosmo Sport (Mazda 110S), introdus în 1967. Cu doi ani înainte, în 1965, fusese prezentată prima versiune de serie a agregatului 10A cu două rotoare. De atunci, Mazda a continuat să perfecționeze performanțele motoarelor sale rotative, îmbunătățind puterea, economia de combustibil și durabilitatea, menținându-și poziția de unic producător auto care fabrică în masă motoare rotative timp de mulți ani. Tehnologia folosită de Mazda era preluată de la NSU, constructor care, între 1967 și 1977, a comercializat berlina inovatoare Ro80.

Sursă foto: Mazda

În luna iunie a acestui an, Mazda a reluat producția de vehicule cu motor rotativ pentru prima dată în ultimii 11 ani, după ce a întrerupt producția modelului Mazda RX-8 în 2012. Compania va începe să vândă cel de-al doisprezecelea vehicul cu motor rotativ, Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV2, în perioada următoare, se arată într-un comunicat. Vânzările în Europa vor începe în toamna anului 2023, în funcție de piață.

Mazda RX-792P

De-a lungul aniilor, Mazda a produs diverse modele cu motor rotativ, cele mai multe ieșind în evidență prin denumirea care începe cu RX. Dar și alte mașini Mazda au purtat acest nume, precum cele din gama premium Cosmo, pe lângă multiple mașini de curse. Mazda a reușit să câștige cursa de 24 de ore de la Spa-Francorchamps (1981), dar și cea de 24 de ore de la Le Mans (1991) cu mașini cu motoare Wankel. De asemenea, același agregat a adus victorii de clasă și în cursa de 24 de ore de la Daytona.

Peter Stuyvesant International Moffat Mazda RX-7 Group C.

„Motorul rotativ este o parte specială a istoriei Mazda și reprezintă "spiritul nostru de a ne provoca limitele în mod constant”. Motorul rotativ este foarte îndrăgit de clienții din întreaga lume și suntem încântați să reluăm producția și să îl vedem revenind”, a spus Takeshi Mukai, Director și Senior Managing Executive Officer la Mazda. „Pe viitor, vom continua să transmitem acest „spirit prin care ne provocăm limitele în mod constant”, oferind vehicule atractive care să le redea clienților noștri o experiență de condus captivantă chiar și în era electrificării,” a adăugat acesta.

Mazda RX-7 - Daytona 24 Hour 1991 2

Mazda va continua să dezvolte „bucuria de a conduce” în cadrul valorii sale de bază, „centrarea pe factorul uman”, și își propune să ofere „bucuria de a trăi” prin crearea unor experiențe memorabile în viața de zi cu zi a clienților. Recent, constructorul nipon a prezentat un concept de mașină sport care ar putea incorpora tehnologia Wankel, tot cu rol de range extender într-un PHEV.

Embed from Getty Images

Cronologia motoarelor rotative Mazda

  • iulie 1961 Asociere tehnică cu NSU și Felix Wankel
  • mai 1967 Anunțarea finalizării motorului rotativ și lansarea Mazda Cosmo Sport (Mazda 110S);
  • iulie 1968 Lansarea Mazda Familia Rotary Coupe (Mazda R100 coupe);
  • octombrie 1969 Lansarea Mazda Luce Rotary Coupe (Mazda R130 coupe);
  • mai 1970 Lansarea Mazda Capella Rotary (Mazda RX-2);
  • septembrie 1971 Lansarea Mazda Savanna (Mazda RX-3);
  • noiembrie 1972 Lansarea celei de-a doua generații Mazda Luce Rotary (Mazda RX-4);
  • iunie 1973 Volumul total de producție de vehicule cu motor rotativ ajunge la 500.000;
  • februarie 1974 Lansarea celei de-a doua generații Mazda Capella (Mazda RX-2);
  • octombrie 1975 Lansarea celei de-a doua generații Mazda Cosmo AP (Mazda RX-5);
  • octombrie 1977 Lansarea celei de-a treia generații Mazda Luce (Mazda 929L);
  • martie 1978 Lansarea primei generații Mazda Savanna RX-7 (Mazda RX-7);
  • noiembrie 1978 Volumul total de producție de vehicule cu motor rotativ ajunge la 1 milion;
  • noiembrie 1981 Lansarea celei de-a treia generații Mazda Cosmo și a 4-a generație Luce seria Rotary (Mazda 929);
  • octombrie 1985 Lansarea celei de-a doua generații Mazda Savanna RX-7 (Mazda RX-7);
  • aprilie 1986 Volumul total de producție de vehicule cu motor rotativ ajunge la 1,5 milioane;
  • septembrie 1986 Lansarea celei de-a cincea generații Mazda Luce (Mazda 929);
  • aprilie 1990 Lansarea celei de-a patra generații Mazda Cosmo (Eunos Cosmo), echipată cu un motor rotativ cu trei rotoare;
  • iunie 1991 Mazda 787B câștigă cea de-a 59-a ediție a cursei 24 de ore de la Le Mans.
  • decembrie 1991 Lansarea celei de-a treia generații Mazda RX-7 (ɛ̃fini RX-7);
  • aprilie 2003 Lansarea modelului Mazda RX-8;
  • iunie 2012 Producția modelului Mazda RX-8 se încheie;
  • iunie 2023 Începe producția modelului Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV;
  • octombrie 2023 Volumul total de producție a vehiculelor cu motor rotativ atinge 2 milioane;

Sursa foto: Mazda

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri