Tot mai mulți producători importanți se văd nevoiți să amâne lansările unor modele importante, procentul de lansări amânate fiind tot mai mare în contextul tranziției la mașini electrice, se arată într-un raport PwC. Astfel, faptul că marii constructori pregătesc tot mai multe EV-uri se traduce și printr-un număr mai însemnat de amânări, probleme de ultim moment încurcând planurile unor nume grele precum General Motors.

Așa cum era de așteptat, trecerea de la mașini propulsate de ICE (internal combustion engine), o tehnologie pe care omul o manipulează și o cunoaște până în pânzele albe de mai bine de 100 de ani, la mașini electrice este una anevoioasă. Pe lângă problemele amplu discutate legate de infrastructura de încărcare, există probleme și în producție. Pentru a le contracara, marile concerne din industrie pompează zeci de miliarde de euro în retehnologizarea uzinelor, dar lanțurile de furnizare și tehnicile de producție nu sunt toate îndeajuns de mature pentru a răspunde cererii și pentru a face față schimbărilor de ultim moment.

„Proiectarea în lumea EV-urilor nu este atât de matură ca în cazul componentelor din mașinile cu trenuri de propulsie tradiționale. De aici apar problemele, iar unele trebuie rectificate foarte târziu ceea ce întârzie momentul lansării”, a explicat Akshay Singh, partener pe sectorul auto la PwC Strategy&. „Întreg procesul de dezvoltare al unui automobil electric este în plină evoluție, iar asta va cauza și mai multe probleme în viitor”, a adăugat acesta.

Chinezii au mai rapid acces la baterii (și materie primă pentru ele), semiconductori și tehnologie pentru EV-uri, deci întârzierile sunt mai reduse. Recent, NIO a lansat ET9. Sursă foto: NIO

În 2023, 34% din toate lansările de mașini noi s-au confruntat cu diverse amânări venite de pe lanțul de producție. Prin comparație, în 2018, doar 5% din lansări au suferit amânări. Spre exemplu, Tesla a lansat Cybertruck-ul abia în luna noiembrie a acestui an, deși Elon Musk promisese inițial că mașina va fi livrată începând din 2021.

De asemenea, în octombrie, General Motors a anunțat că va amâna lansarea lui Chevrolet Equinox EV, dar și a camionetelor Chevrolet Silverado EV RST și a lui GMC Sierra EV Denali. Colac peste pupăză, atunci când GM s-a grăbit să înceapă livrările unui model nou la termen, acesta a avut probleme care au obligat constructorul să întrerupă vânzarea. Un bun exemplu este Chevrolet Blazer EV, crossover-ul compact fiind scos temporar de la vânzare ca urmare a problemelor majore descoperite la software.

Cât îi costă pe producătorii auto să amâne o lansare

O întârziere cu un an de zile a începerii producției este deosebit de scumpă pentru un producător, Singh estimând un cost de circa 200 de milioane de dolari care survine din nevoile de R&D, prețul în plus al prototipării și al schimbărilor în producție, pe lângă lovitura pe care o încasează constructorul respectiv prin scăderea valorii acțiunilor sale. În schimb, un furnizor poate pierde 15 milioane de euro ca urmare a penalităților în aceeași perioadă de 12 luni.

Unii constructori amână niște investiții pe zona de EV-uri ca urmare a scăderii cererii, dar nu și BYD care-și vor deschide o uzină în Ungaria. Sursă foto: BYD

În prezent, cele mai mari nume din industrie se pregătesc să piardă bani ca urmare a tranziției, cel puțin în primă fază, deoarece întreg procesul a costat foarte mult, iar investitorii nu văd, încă, o returnare a investiției, ca să nu mai vorbim de profit. Ford, de pildă, a anunțat în noiembrie că se așteaptă să piardă 4,5 miliarde de dolari în 2024 pe partea de EV-uri.

Între 2023 și 2026, PwC estimează că numărul de mașini electrice lansate se va dubla. În 2023, au fost dezvăluite 38 de modele noi la nivel global. „Momentul unei lansări este important, iar orice amânare este riscantă, deoarece poți să pierzi din cota de piață”, a spus Singh. În plus, competiția între electrice este mare dacă ne gândim că mașinile noi cu sisteme de propulsie tradiționale sunt, în continuare, mai populare - deci vorbim de mulți jucători pe o „felie” de plăcintă mai mică.

Întârzierile, cum spuneam, apar și de pe lanțul de furnizare. An de an, producătorii de componente vin cu invertori noi, baterii noi, trenuri de propulsie noi, iar toate aceste componente trebuie produse în numere mari, respectându-se un nivel de calitate ridicat. Asta poate fi dificil, la fel cum este complicat să găsești forța de muncă calificată și să respecți normele de poluare industrială cerute.

Volkswagen a lansat în 2023 „flaghsipul” gamei electrice ID, ID.7. Mașina a ajuns, mai devreme decât ne așteptam, și în România. Sursă foto: Volkswagen

Alte amânări deoarece, pur și simplu, dorințele și posibilitățile clienților se schimbă. Cum cererea pentru EV-uri a încetinit mai ales în a doua parte a anului 2023, mai mulți constructori au anunțat că-și micșorează așteptările pe termen scurt (în materie de vânzări), iar unii au comunicat că vor muta o parte din investiții, abandonând construirea de noi uzine sau de noi linii de fabricație pentru EV-uri până ce nu crește din nou cererea, ceea ce ar justifica banii cheltuiți.

Producătorii cu vechime, însă, știu mai bine cum să reacționeze la acest mediu volatil, cele mai mari însemnate întârzieri fiind puse pe umerii furnizorilor și, respectiv, al companiilor de tip startup (așa cum este, de exemplu, Rivian sau Lucid, ambele mărci producând mașini în pierdere). În schimb, o marcă precum Volkswagen are capacitatea operațională să răspundă, dar trebuie să o facă rapid, pentru a nu deveni neprofitabilă, germanii fiind acum într-un proces de redefinire al circuitelor interne de funcționare și producție pentru a reduce masiv timpul de dezvoltare necesar lansării unui model nou.

Sursa foto: The British Motor Show

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri