„Aș fi putut să iau primul exemplar, dar n-am vrut, am ales să mai aștept”. Astfel a explicat Ion Țiriac decizia de a achiziționa al 84-lea Mercedes-AMG One construit dintr-o serie limitată de doar 275 de exemplare. Hypercar-ul ce ascunde un agregat hibrid bazat pe cel utilizat de echipa Mercedes-AMG Petronas în Formula 1 costă aproape trei milioane de euro și este cel mai nou „OZN” care a îmbogățit, la propriu și la figurat, Țiriac Collection.

Dacă Ferrari F50 a fost expresia aniilor '90 a unei „mașini de F1 pentru stradă” grație acelui V12 de 3,5 litri aspirat, atunci Mercedes-AMG One preia ștefata și împinge această sintagmă la un alt nivel. Prezentat în urmă cu șapte ani în prezența lui Lewis Hamilton, pilot Mercedes-AMG în Marele Circ, modelul a trecut printr-o lungă perioadă de gestanță din cauza multiplelor provocări asociate cu propulsorul dezvoltat inițial pentru monopostul Mercedes F1 W06 Hybrid din 2015.

Mercedes-AMG One

De-a lungul aniilor, presa a prezentat multiple incidente și probleme pe care inginerii AMG și Mercedes au trebuit să le depășească, de la cum se turează motorul și până la nivelul emisiilor. Un motor de F1 merge la ralanti la 5.000 rpm, iar inginerii au trebuit să-l coboare până la 1.200 rpm pentru ca AMG-One să poată fi folosit pe stradă, linia roșie fiind la 11.000 de ture față de 14.000 rpm cât poate Mercedes-Benz PU106B Hybrid E-turbo.

Atât de dificile au fost unele probleme asociate cu cel mai nou hypercar al Stelei în trei colțuri încât șefii Mercedes-AMG au luat în calcul anularea întregului proiect. Din fericire, acest lucru nu s-a întâmplat, dar unii șefi ai mărcii germane au recunoscut că au regretat decizia. În 2022, CEO-ul Ola Källenius, declara oarecum ironic că board-ul de administrare al Mercedes-Benz ar fi fost „în stare de ebrietate” când a dat undă verde acestei mașini extreme. Poate că același gând l-a încercat pe Källenius și când s-a scris că un prototip de teste ar fi ars pe autostradă.

Eleronul acela se poate ascunde în caroserie pentru a atinge viteza maximă

De ce este special Mercedes-AMG One

Acum, însă, toate acestea nu mai contează. Mercedes-AMG One este real, tangibil, dar trebuie să ai foarte mulți bani ca să-ți permiți un exemplar din cele 275 de exemplare. Țiriac a plătit 2,8 milioane de euro pentru exemplarul său, care a ajuns recent în galeria Țiriac Collection. Mașina a intrat în producție în vara lui 2022, la 1.794 de zile de momentul în care planeta a admirat conceptul AMG-One, dar fostul tenismen nici nu și-a dorit să aibă una dintre primele bucăți făcute.

Design-ul coloristic exterior este inspirat din livery-ul mașinii de curse din 2015

Țiriac a mai spus că nu a mers, până acum, cu mașina, dar că o consideră fantastică, mai ales că în cadrul Țiriac Collection se află aproape 100 de modele Mercedes-Benz, inclusiv cele ce poartă siglele AMG, Maybach sau McLaren. Cert este că AMG-One este printre cele mai dorite dacă ne gândim că, recent, la o licitație, un AMG-One dintre primele asamblate s-a vândut pentru peste 5 milioane de euro.

Motivul? Ei bine, cifrele sunt grăitoare, nu plictisitoare, de data aceasta. Vorbim de acel motor V6 de 1,6 litri turbo cu sistem MGU-H de recuperare a a căldurii emanate în sistemul de evacuare pentru a produce curent. Partea termică se combină cu motorul electric principal cu sistem MGU-K și alte două e-motoare pe puntea față. În total, sistemul dezvoltă 1.063 cai putere dintre care 566 cai putere vin de la motorul cu ardere internă. MGU-H dă 121 cai putere, iar MGU-K oferă 161 cai putere, pe lângă cei 322 de cai de la motoarele de pe față.

Interiorul îmbină luxul, prin materialele folosite, cu ergonomia necesară unui șofat sportiv

Toată această putere ajunge la cele patru roți printr-o transmisie cu șapte rapoarte, sistemul electric fiind hrănit de o baterie de 800V. Mașina măsoară 4,75 metri în lungime și, din cauza sistemului hibrid, este foarte grea: 1.695 kilograme. În ciuda acestei greutăți, mașina a zdrobit vechiul record pe Nurburgring-Nordschleife pentru mașini de serie, pilotată de Maro Engel.

De menționat este și că, odată ce-ți faci loc în cockpit, ai de așteptat până ce motorul se trezește la viață și, mai apoi, ai de furcă cu modurile de condus. Sunt, în total, șase: Individual, Race, Race Safe, Race+ (doar pentru circuit), EV și Start 2 (doar pentru circuit). În modul 100% electric, mașina poate teoretic să ruleze 18 kilometri. Cu partea termică activată, accelerația 0-100 km/h durează doar 2,9 secunde, iar viteza de top este de 352 km/h. Țiriac susține că, fără limitator, AMG-One ar putea atinge peste 400 km/h.

Motorul este acoperit cu două capote de carbon, de-o parte și de alta a acelei dorsale menite să țină mașina pe șosea

Privind aceste numere ale unei mașini care are și DRS (Drag-Reduction System, adică eleron retractabil cu unghi activ pentru a reduce rezistența la înaintare), dar și suspensie care se poate ridica sau lăsa, pe lângă gurile de aerisire de pe aripi, te poți întreba ce-și mai poate dori Țiriac pe mai departe. Pentru moment, nici chiar omul de afaceri nu știe. El a declarat că urmează ca galeria Țiriac Collection să intre într-un proces de extindere, pentru ca și mai multe mașini să fie expuse, dar nu e clar cine va prelua ștafeta și se va ocupa de colecție pe termen mai lung.

P.S. Mașina asta, oricum ai da-o, nu e de fapt nemțească deloc. Da, scrie Mercedes-Benz pe ea și găsești sigla pe capota din față, dar toată munca de construcție și asamblare se întâmplă în Marea Britanie. Pentru început, motorul vine din Brixworth, unde își are „cartierul general” departamentul de F1 Mercedes AMG High Performance Powertrains. Ulterior, asamblarea finală se facă în Coventry, la sediul european al canadienilor de la Multimatic. Să menționez că tot Multimatic s-au ocupat și de Aston Martin Valkyrie?

Sursa foto: Wall-Street.ro

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Mihai Fira
Mihai Fira este reporter auto Wall-Street.ro din toamna lui 2022. Înainte de a se alătura echipei, Mihai a colaborat cu mai multe publicații din domeniul auto, atât românești cât și străine. El și-a început cariera ca jurnalist în mediul online, ca editor al site-lui Pitstops.ro, cel mai important portal românesc de motorsport din România. Mihai a colaborat și cu BMWBlog.ro, sursa oficială de știri despre producătorul bavarezi, dar și cu...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri