Am avut sansa, dar si curiozitatea sa cunosc si sa urmaresc antreprenorii si afacerile lor inainte de 2008, in timpul crizei si post trauma crizei. Rolul consultantului a fost perceput suportiv inainte de 2008 doar de o mica parte a corporatiilor. In general, lucrurile mergeau si fara sa apelezi la o firma de consultanta. Intuitiv, prin analogie sau bazat pe experiente anterioare, HR managerii sau CEO’s luau lesne decizii fara a consulta un expert si fara a putea vedea impactul deciziei respective pe termen lung.

In ceea ce ii priveste pe antreprenori, cei mai multi dintre ei nu luau in calcul sa prevada un buget pentru consultanta. Nu vedeau sensul de a plati pe cineva doar pentru ca avea sau sugera idei despre cum sa isi conduca afacerea. Si ei aveau idei si sotiile si prietenii, rudele puteau veni cu idei… gratis!

In timpul crizei, chiar daca majoritatea ar fi cerut ajutor pentru consultanta in management, HR (recrutare, coaching, training, evaluari etc), vanzari, PR, marketing, business development, constrangerea cel mai des invocata era legata de fee-urile consultantilor.

Astazi, constat cu placere si bucurie ca lucrurile se schimba. Se schimba frumos, matur, constient. Pe langa faptul ca au rezistat doar acei antreprenori care au reusit sa se schimbe ei insisi, care au inteles ca trebuie sa schimbe radical perspectiva de a vedea noul context economic, acestia se indreapta cu incredere catre consultanti.

Am intalnit antreprenori care apeleaza la consultanti pentru exit sau pentru design organizational sau pentru evaluarile angajatilor. Sunt foarte increzatori in expertiza acestora , sunt gata sa implementeze solutiile propuse si sa aloce bugete. De partea cealalta, consultantii inteleg ca trebuie sa schimbe nu doar fee-urile, dar si instrumentele de abordare, maniera, atitudinea de a oferi consultanta. Cred cu tarie in rolul expertului, dar doar in acela care ramane autentic, onest, consistent, care reuseste sa se conecteze cu clientul si cu afacerea acestuia. Nu cred in consultantii care aplica acelasi sablon tuturor clientilor. Afacerile, in esenta, sunt diferite, proprietarii lor sunt diferiti.

Citeste si:
Jobul beton de 1.000 euro intr-un domeniu afectat de politica
Jobul "beton" in care castigi...

Asadar, cred ca vom asista la inceputul unor frumoase proiecte si parteneriate intre antreprenori si consultanti. De asemenea, am foarte mare incredere in antreprenorii care, dincolo de teoriile din cartile de management, cred in munca si in puterea exemplului propriu in fata celorlati.


Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Citește și
Cum sa-ti resuscitezi viitorul: arunca totul la gunoi
Setari Cookie-uri