Productivitatea unui angajat depinde foarte mult de starea sa de spirit. Felul in care acesta se simte are un impact puternic asupra performantelor sale. Daca un angajat sufera de depresie, acest lucru poate sa-i afecteze motivatia, concentrarea si chiar nivelul de energie. Mai mult decat atat, munca in echipa, colaborarea cu ceilalti colegi si interactiunile cu clientii vor fi si ele serios afectate.

OMS (Organizatia Mondiala a Sanatatii) arata ca 5% dintre romani sufera de depresie, iar aceasta cifra este cu atat mai ingrijoratoare cu cat doar 10% din cei afectati cauta tratament pentru aceasta maladie. Din nefericire, putini manageri sunt pregatiti pentru a conduce angajati care sufera de depresie, iar acest lucru nu face decat sa inrautateasca lucrurile. O fraza de tipul „nu te mai simti asa” sau „treci peste si apuca-te de treaba” nu-l va ajuta cu nimic pe angajat, intrucat, daca ar fi putut, acesta ar fi facut-o deja.

Din fericire, exista multe metode eficiente de a ajuta un angajat depresiv; cheia este sa identifici la timp semnele depresiei si sa actionezi in consecinta. Iata care sunt cele mai comune semne ale depresiei si ce poti face pentru a ajuta un angajat care sufera de aceasta boala:

Slabirea rapida si apetitul redus

Scaderea apetitului si pierderea in greutate se numara printre cele mai comune simptome, asa cum arata acest ghid complet despre depresie. De regula, persoanele depresive isi neglijeaza propria nutritie, iar acest lucru le scade nivelul de energie, iar frecventa starilor de oboseala va creste. Nu doar atat, dar o nutritie deficitara slabeste si sistemul imunitar, lucru care va face imbolnavirile mult mai usoare, iar bolile mult mai greu de vindecat.

Daca unul din angajatii tai se afla intr-o astfel de situatie, ultimul lucru pe care ar trebui sa-l faci este sa spui vreo gluma sau sa ii atragi atentia asupra fizicului sau in fata colegilor. In schimb, ar trebui sa il iei deoparte si, intr-un mod respectuos, sa il intrebi daca il poti ajuta cu ceva. Iti vei arata astfel loialitatea fata de el si veti avea ocazia sa explorati impreuna cele mai bune optiuni, atat pentru el, cat si pentru companie.

Citeste si:
Post-Brexit | Marea Britanie 'inchide robinetul' pentru strainii...
Post-Brexit | Marea Britanie...

Pasivitatea si tristetea

Nu toti oamenii sunt veseli si joviali din fire, insa daca un angajat este trist in mod constant si observi la el o stare permanenta de apatie, acesta poate fi un semn al depresiei. Apatia poate afecta serios motivatia unui angajat, insa nu trebuie nici sa presupui ca el nu va mai putea sa isi faca treaba sau ca va deveni o povara pentru companie.

Ar trebui, in schimb, sa ai o discutie sincera cu el si sa il intrebi care sunt factorii care il motiveaza. Conform Inc, foarte multe persoane reusesc sa performeze foarte bine la locul de munca in ciuda depresiei lor. Daca un angajat se increde in tine si iti povesteste despre conditia sa, rasplateste-l cu aceeasi incredere si nu il trata diferit fata de ceilalti, ca si cum ar fi „defect” sau incapabil. Vei vedea ca si el se va stradui sa se ridice la inaltimea asteptarilor tale si sa se achite cat mai bine de obligatiile sale.

Lipsa de cooperare si izolarea

Cei care sufera de depresie au deseori tendinta sa se izoleze, cautand sarcini solitare, care implica un contact cat mai redus cu colegii lor. De asemenea, cooperarea si munca in echipa pot fi mult mai dificile pentru persoanele depresive, lucru care este, de multe ori, interpretat in mod negativ de cei cu care lucreaza.

Asta insa nu trebuie sa fie o situatie permanenta, nici macar pentru un angajat depresiv. In loc sa il lasi sa se izoleze, ar trebui sa incerci sa il inviti la evenimente sociale, impreuna cu colegii si chiar sa insisti usor atunci cand invitatia ta este refuzata. Nu trebuie insa sa exagerezi cu insistentele sau sa il obligi sa participe la activitati pe care le respinge in mod clar; cu putina rabdare, vei avea mult mai mult succes.

Citeste si:
Fost HR Manager BBC da 6 sfaturi utile pentru alege angajatorul...
Lucy Adams, fost HR Manager...

Sursa foto: Shutterstock

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Cariere »



Citeste si
Mersul la psiholog, intre rusine, moda si nevoie
Setari Cookie-uri