Gigantul farmaceutic Bayer a ajuns la o decizie radicală în privința managerilor și a angajaților, ca parte din planul său de a face reduceri de cheltuieli. Compania va concedia o bună parte dintre middle manageri, ceea ce înseamnă că aproape 100.000 de angajați vor fi nevoiți să-și organizeze singuri activitatea.

Bayer este grupul german cu activitate de 160 de ani în industriile chimică şi farmaceutică și este unul dintre cele mai puternice din lume pe acest segment, fiind recunoscut pentru inventarea aspirinei. Totuși, capitalizarea sa de piață a scăzut la minimum de două decenii încoace, scădere generată și de achiziția dezastruoasă a Monsanto.

În acest context, Bill Anderson, CEO-ul companiei consideră că aplatizarea ierarhiei și reducerea birocrației corporative ar putea fi esențiale pentru a reduce cheltuielile și pentru a ajuta, în final, businessul. Nu este clar câți manageri vor fi disponibilizați întrucât Bayer nu a dorit să ofere o cifră exactă. Cu toate acestea, se estimează ca birourile SUA, de pildă, vor avea cu 40% mai puțini angajați în middle management, scrie Fortune.com.

Manualul cu regulile și procedurile companiei, mai lung decât „Război și Pace”

Bill Anderson a preluat conducerea Bayer în iunie 2023, moment în care a avut surprinderea să afle că manualul cu regulile și procedurile companiei era mai lung decât „Război și Pace”, opera de căpătâi a scriitorului rus Lev Tolstoi (care, dacă ne raportăm la cele două volume traduse în limba română, acestea au împreună peste 1.800 de pagini).

Practic, liderul Bayer avea încă de atunci să afle că angajații se plângeau constant cât de complicat este, de fapt, să adopți decizii care să ajute compania, din cauza procedurilor stufoase.

Îmi spuneau că pe măsură ce trece timpul le este tot mai greu să ia decizii pentru că birocrația este una prea stufoasă și trebuie să se consulte cu prea mulți oameni din companie. Angajăm oameni foarte educați și instruiți, apoi îi punem în aceste medii cu reguli și proceduri stufoase și opt niveluri de management. Apoi ne întrebăm de ce marile companii șchioapătă de multe ori.

Bill Anderson, CEO Bayer

Prin urmare, executivul spune că faza în care se află acum grupul Bayer este una de tranziție, de la o companie numai cu șefi, la una de „dinamică” și crede că acest nou mod de lucru ar putea fi unul revoluționar.

Cum va funcționa Bayer de acum, din perspectiva managementului resurselor umane

În următorii ani, numărul de angajați Bayer nu va depăși 5.000 - 6.000 de persoane, care vor lucra în echipe autonome, aflate în continuă evoluție, în ideea în care aceștia vor lucra la proiecte alese de ei, timp de 90 de zile, înainte de a se regrupa pentru următorul lor proiect.

Deocamdată, cei care deja au testat acest nou model de tranziție de la birocrație la autonomie sunt angajații din divizia de sănătate a consumatorilor. Angajații din acest departament au avut sesiuni unii cu alții în care au propus idei pentru proiecte sau activități pe care au trebuit să le aprobe (sau nu) între ei, fără a fi în prezența unui manager.

Bayer AG valorează în prezent aproape 26 de miliarde de euro, însă acțiunile companiei au scăzut cu peste 50% în ultimul an, ceea ce i-a făcut pe investitori să se gândească la ideea de a o împărți. Grupul farmaceutic a acumulat datorii de 34,5 miliarde de euro, la vânzări încasate care s-au ridicat la 47,6 miliarde de euro în 2023.

„Reinventarea noastră radicală va elibera oamenii noștri de povara procedurilor”, spune CEO-ul Bayer care speră să economisească 2 miliarde de euro cu aceste noi decizii.

Restructurarea diviziilor de middle management nu e o măsură nouă

Deși Anderson prezintă mișcarea drept o modalitate inovatoare de a-și transforma compania și de a restructura ierarhia corporativă, reducerea middle managementului cu scopul de a economisi costuri nu este o metodă nouă. În 2023, Mark Zuckerberg, fondatorul Meta (fostul Facebook) declara că acela va fi anul în care compania eficientiza diviziile de middle management.

Nu cred că doriți o structură de management care să fie doar cu manageri care să conducă manageri, apoi alți manageri care să conducă alți manageri și abia după mai mulți manageri să ajungă să fie conduși oamenii care fac munca”, a spus Zuckerberg personalului.

După ce a concediat mii de angajați, miliardarul a spus că „aplatizarea” ierarhiei sale interne a fost esențială pentru restructurarea acesteia și l-a creditat pe Elon Musk drept sursa de inspirație din spatele ideii de a avea „mai puține niveluri de management”.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri