Intrat in hora apelor in 2008, imbuteliatorul Devin, liderul industriei de profil din Bulgaria, si-a setat planul de afaceri pentru urmatorii trei ani – dublarea cifrei de afaceri, angajarea de personal, cresterea distributiei numerice si a cotei de piata, si o eventuala achizitie, afirma intr-un interviu acordat wall-street.ro Dragos Apostolescu, country manager Devin.
Prima livrare realizata de Devin in Romania a avut loc in luna mai 2008. Afacerile in primul an de functionare nu au depasit nivelul de un milion de euro, insa in 2010 imbuteliatorul bulgar Devin a raportat o cifra de afaceri de aproximativ 1,5 mil. euro. Pentru acest an, compania lucreaza cu un singur scenariu de business – o noua dublare a cifrei de afaceri si profit.

2011 este si primul an in care compania “sta in picioare”, dupa cum afirma Dragos Apostolescu (foto), prin lansarea Devin Marketing&Distribution, care va asigura distributia produselor, pentru inceput, in Bucuresti.

“Am investit in extinderea echipei, in flota de masini. Atentia noastra a fost pana acum concentrata pe partea de sud a tarii, datorita logisticii. Din acest an ne uitam la tot teritoriul Romaniei si astfel tintele de distributie numerica sunt mult mai mari. Foarte multi vorbesc despre faptul ca numele bataliei in 2011 va fi in continuare promotia. Pentru noi numele bataliei va fi distributia numerica si cresterea notorietatii de brand”, declara Dragos Apostolescu.

Produsele, imbuteliate in fabrica detinuta de Devin in Bulgaria, la o distanta de aproximativ 480 km de Bucuresti, sunt listate in retelele Metro, Real, Carrefour, Auchan, Selgros, Mega Image, respectiv in marile lanturi de benzinarii OMV/Petrom, Agrip si Mol. In prezent, ponderea retailului este de 70% din afacerile Devin in Romania, in timp de segmentul HoReCa detine 30% din business.

In urmatorii trei ani compania vizeaza atingerea unei cote de piata de 5%. In acest sens, Devin nu exclude posibilitatea unei achizitii pe plan local. “Cautam in permanenta parteneriate profitabile si luam in calcul extinderea, atat in Bulgaria, cat si in Romania. O achizitie este in continuare o optiune valabila, intrucat vizam dezvoltarea prin diferite mijloace. Deocamdata suntem concentrati pe produsul Devin, insa nu se exclude nicio miscare. Vorbim de o piata interesanta, ne uitam la orice produs care se aliniaza strategiei noastre de distributie, putem vorbi de sucuri, bauturi sport, chiar si de branduri de apa”, explica Apostolescu.

Principalii jucatori din industria apelor minerale din Romania, estimata la 300 mil. euro, sunt Borsec, Dorna, Perla Harghitei, Bucovina si Izvorul Minunilor.

“Vorbim de o piata fragmentata, cu multi jucatori. Cartea castigatoare este dezvoltarea distributiei numerice. Cred ca in urmatorii ani vom asista la multe «decese» ale micilor producatori, urmand sa ramana pe piata cei care au resurse si cei care stiu cum sa conduca o afacere de succes”, spune Dragos Apostolescu.

Efectele crizei financiare si ale masurilor de austeritate anuntate anul trecut de catre Guvern se reflecta si in piata apelor minerale, care a afisat in 2010 o contractie de 7-8%, potrivit estimarilor reprezentantilor Devin. Nici 2011 nu va aduce crestere in industria de profil, oficialul Devin preconizand o scadere usoara, de 1%.

“Nu vad de ce am avea crestere in acest an. Pentru romani criza nu s-a sfarsit inca. Vremea este un factor foarte important in aceasta industrie si imi este teama ca pana in iulie-august nu se va intampla nimic extraordinar nici din punct de vedere economic. Piata a scazut per total, am observat o reorientare a clientilor catre produse mai ieftine - astfel ca a crescut consumul de litraje mari. Lipsa lichiditatilor a fortat anumiti distribuitori si comercianti sa isi inchida portile. Poate spre finalul anului sa ne revenim putin”, sustine Dragos Apostolescu.

Acesta declara ca una dintre tendintele la care se aliniaza si Romania este reprezentata de cresterea ponderii in consum a apei plate, in detrimentul celei carbogazoase. In prezent, apa plata detine 40% din totalul pietei de profil din Romania. Vanzarile Devin sunt sustinute in proportie de 80% de acest sortiment.

Daca in Romania apa carbogazoasa detine 60% din piata, in Bulgaria ponderea acestui segment este de doar 6%. In schimb, in Bulgaria procentul de apa plata de izvor este semnificativ mai mare la fel cum este si in Grecia sau Italia.

Din punct de vedere al consumului de apa imbuteliata per capita, Romania se situeaza la jumatate din media tarilor europene, cu un consum de aproximativ 66l per capita fata de 120l per capita, in timp ce in Bulgaria se consuma in medie 78l per capita.

Cum arata Devin in Bulgaria

Compania Devin a fost infiintata in anul 1992 si detine in prezent o cota de piata de 34% in Bulgaria si afaceri de peste 40 mil. euro. In septembrie 2010 Advent International a preluat 70% din actiunile Devin, pentru 43,25 milioane de leva. Fondul de investitii anunta anul trecut ca a alocat 150 mil. euro pentru investitii in Europa Centrala si de Est.

Compania a investit in 2008 9 milioane de euro in modernizarea fabricii pe care o detine la Devin. In prezent, unitatea detine 10 linii de imbuteliere, cu o capacitate de 300 mil. litri pe an.

Devin are in Bulgaria o echipa formata din 500 de angajati.

Cine este Dragos Apostolescu?

Dragos Apostolescu si-a inceput cariera in domeniul vanzarilor in cadrul CPC Foods unde timp de 3 ani a detinut functia de area sales manager. Ulterior, a ocupat pozitia de brand manager Delta Dairy (1999-2000), director de marketing Dufa Romania (2000-2001).

In perioada 2001-2005 a detinut functiile de director de marketing si ulterior director executiv al BDG Import.

Este directorul general al Devin pentru Romania din luna septembrie 2008.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri