Lech Przemieniecki a preluat conducerea PPT dupa ce timp de 5 ani a dezvoltat businessul de fashion TXM S.A din Polonia, iar anterior a ocupat pozitii de top management in cadrul Philips Lighting Europe. Despre motivele de a se reloca in Romania, Przemieniecki spune ca au fost atat personale, cat si de business:

„PPT este una dintre cele mai mari companii, daca nu chiar cel mai mare discounter de imbracaminte in prezent, nu doar in Romania, ci si in regiune. Mi-am petrecut ultimii 6 ani intr-o companie de fashion care era in aceeasi stare in care este PPT cand am preluat-o. Avea 200 de magazine doar in Polonia si dupa sase ani am reusit sa o facem de doua ori mai mare. Acum in PPT am un deja-vu, merg pe acelasi drum. Mereu in cazul tarilor noi din cadrul UE, dezvoltarea se face mult mai repede, este o regula comuna, schimbarile au loc mai des si mai repede. Pot sa fac aici mai mult decat am facut in Polonia si intr-un timp mai scurt”, spune CEO-ul PPT.

Cat despre motivele personale, spune ca este placut surprins de Romania si ii place sa traiasca aici. „Stiu ca nu e foarte popular sa spui ca iti place Romania, cand traiesti aici nu ai aceasta perspectiva, dar sa locuiesti intr-o tara in plina dezvoltare, sa vezi cum toate se imbunatatesc... In plus, in Romania inca pot sa ma bucur de natura, pot sa merg 20 de km in afara Bucurestiului si sa cumpar telemea de tara care sa aiba gust de telemea. In Polonia are gust de orice, mai putin de branza”, glumeste Lech Przemieniecki.

De altfel, piata poloneza de fashion este mult mai matura in comparatie cu cea romaneasca, unde nu sunt atat de multi jucatori internationali. „Mai ales in sectorul in care PPT activeaza, de discount, ca nu ne putem compara cu Zara, suntem the king of the business. Ceea ce e bine pentru ca daca suntem suficienti de inteligenti putem castiga cat mai bine”, spune Lech.

Retrospectiva 2018 in piata...
Citeste si: Cum a fost 2018 pentru piata de fashion din Romania

Toata lumea vrea sa faca istorie, eu vreau sa fac business.

Planurile managerului pentru PPT includ crestere pe toate segmentele: vanzari, profit, numar de magazine, numar de piete active, volume si produse. Pentru anul in curs, discounterul are in plan sa deschida intre 30 si 40 de magazine in Romania si Bulgaria, in timp ce extinderea in Republica Moldova va incetini deoarece PPT acopera foarte bine piata de acolo, fiind lider in industria de imbracaminte cu 40 de magazine in fiecare oras.

„Sa deschizi magazine noi in Romania, Bulgaria sau Republica Moldova costa aproximativ la fel. Marele avantaj pentru noi este ca fiind retailer de discount nu investim mult in locatii. Suntem prezenti in magazine deja construite si as spune ca suma pe care o investim intr-un nou magazin este de 10 ori mai mica decat investitia unui retailer de fashion din Romania”, explica Lech Przemieniecki.

Bugetul pentru deschiderile din acest an se ridica la aproximativ doua milioane de lei, insa posibilitatile PPT sunt mai mari, spune noul CEO. Problema ramane, insa, numarul limitat de locatii atractive pentru cumparatori.

Trei noi branduri au deschis...
Citeste si: Trei noi branduri in Fashion House Outlet Bucuresti

Focusul PPT, cel putin in Romania, este pe orase mici si cum infrastructura nu este atat de dezvoltata, singurele posibilitati sunt parcurile de retail si dezvoltarile moderne de retail. „Asa ca majoritatea deschiderilor noastre au loc pe strazi comerciale si asta pentru ca oamenilor le place sa faca cumparaturi in locuri traditionale: piete, strazi, centrul oraselor. In prezent, acesta este comportamentul de consum al oamenilor din orasele mici si sate”, explica Lech Przemieniecki.

Insa acest comportament este pe cale sa se schimbe: din strada, cumparaturile se vor face in centre comerciale si parcuri de retail, considera Lech. Astfel, PPT a dezvoltat un nou concept de magazin care se va putea implementa in magazine mai mari si mai moderne, din centre comerciale si parcuri de retail, unde discounterul vrea sa faca push. Conceptul nu este inca finalizat, va fi gata la finalul anului sau la inceputul lui 2019.

Lech inca nu stie daca noul concept va fi implementat si in cadrul celor 180 de magazine deja existente din cadrul PPT. „99,99% din locatiile noastre sunt foarte profitabile. Asa ca nu are sens sa renuntam la „gaina cu oaule de aur”. Totul depinde de performanta noilor magazine, insa trebuie sa tinem cont de miscarile din piata. Daca de exemplu, intr-un oras se deschide un mall si traficul comercial migreaza in mall, atunci cu siguranta si noi vom reloca magazinul. Strategia noastra este sa urmarim traficul clientilor”.

Clientii din Romania devin din ce in ce mai pretentiosi si moderni. PPT trebuie sa urmeze aceste trenduri si cereri. Vom include in portofoliu tot mai multe produse de fashion, dar care sa aiba aceleasi preturile accesibile pentru ca scopul nostru este sa fim cel mai ieftin retailer din piata. Totusi, ieftin nu inseamna neaparat de proasta calitate si trebuie sa lucram si la partea asta.

InExtenso, marca proprie de...
Citeste si: InExtenso a lansat o colectie in colaborare cu designeri europeni

Orasele mici sunt core businessului PPT, dar retailerul nu are locatii care inregistreaza cele mai mari vanzari. In sezonul de vara, majoritatea vanzarilor se inregistreaza in Constanta, in timp ce toamna si iarna se vinde in orase precum Bucuresti, Ploiesti sau Pitesti. Si desi Bucurestiul nu este principalul puncte forte al PPT, retailerul va ajunge la 3 locatii in Capitala si planuieste sa deschida alte 2 pana la finalul anului.

Planuri in eCommerce

Przemieniecki are planuri si pe zona de ecommerce: PPT este in prezent singurul discounter prezent in mediul online, desi acesta reprezinta pana la 2% din totalul cifrei de afaceri. „Ambitia mea sa aduc canalul de ecommerce la 5% din CA si sa dam drumul la vanzarile online si in Republica Moldova. Trebuie sa fim destepti si sa avem o oferta diferita in online fata de offline deoarece comportamentul consumatorilor este diferit si sa inseram o serie de tool-uri si tehnici atractive pentru a atrage clientii in online”.

Valoarea bonului mediu in online este de 4 ori mai mare decat in magazinele fizice in cadrul PPT datorita preturilor mici ale hainelor, la care se adauga costul de transport. Clientii nu platesc transport de 10 lei, de exemplu, pentru produse de 20 de lei si raman in offline. Daca totusi cumpara online, au mai multe produse si o valoare mai mare tocmai pentru a renta plata transportului. „Asta creeaza o oportunitate mare pentru a dezvolta acest canal”, spune Lech.

Expansiune regionala

Intr-un comunicat, retailerul anunta extinderea regionala in sase tari vecine in acest an: Serbia, Bosnia, Muntenegru, Albania, Ucraina si Georgia. Przemieniecki spune insa ca nu crede ca toate cele sase piete vor fi deschise intr-un singur an, insa extinderea este sigura. „Directia de expansiune din viitor nu este inca full definita; observam pietele si totul depinde de cum vor evolua, care vor fi oportunitatile de intrare, dar si de puterea de cumparare din tarile respectiva. De cateva lucruri suntem siguri: ca ne vom extindem, pentru ca avem o ambitie de a juca un rol important in retailul din regiune”.

„Nu pot spune ca vreuna din cele sase tari sunt sigure. Desigur, daca te gandesti la expansiune e un numar limitat de tari unde poti intra, insa nu pot spune in momentul de fata care va fi prima si eventual unde vom continua expansiunea. Nu este intelept sa iti impui ca target un anumit numar de ani in care vrei sa fii prezent in toate tarile. Targetul nostru este sa fim cat mai profitabili cu putinta si asta, desigur, este conditionata de tarile in care vom fi prezenti, unde vom obtine cea mai buna varianta de profit”.

Productie locala

Un alt plan de ale polonezului pentru PPT este de a dezvolta colaborari si parteneriate cu producatori locali. In prezent, PPT isi asigura o parte din marfa, destul de mica, din fabrici romanesti, insa majoritatea produselor sunt importate din Orientul Indepartat.

„Am avea doua avantaje daca am externaliza productia in Romania sau in tarile vecine: am cumpara produse din piete apropiate de consumatorii romani, care stiu brandul, produsele si preferintele locale. In al doilea rand, am economisi timp de la productie pana la livrarea in magazine. Am avea astfel o oferta mult mai actualizata in magazine, care s-ar schimba din saptamana in saptamana. Externalizarea locala nu e ceva pentru care sa ne pregatim, putem cumpara de oriunde, singura problema este sa gasim producatori si sa negociem nistre preturi bune. Nu vad niciun obstacol in a creste productia locala intr-un timp scurt in viitor”, incheie Przemieniecki.

Sursa foto: Rawpixel.com/Shutterstock