Alexandru Stanean, director general TeraPlast, spune, intr-un interviu acordat wall-street.ro, ca strategia grupului este sa investeasca cu precadere in business-uri care ii reduc dependenta fata de sectorul public. Una dintre aceste noi afaceri este fabrica TeraSteel din Leskovac, Serbia, unde productia a fost demarata in octombrie 2017 si care a facilitat companiei accesul spre piata Balcanilor de Sud (Bulgaria, tarile din fosta Iugoslavie si Albania), o regiune in care consumul depasea cu mult productia interna. Astfel, exporturile TeraPlast au crescut, in primele sase luni ale anului 2018, cu aproape 40% fata de anul precedent. In prezent, TeraPlast exporta in 20 de tari europene, dintre care cele mai importante sunt Ungaria, Bulgaria, Germania, Slovacia si Cehia. Care sunt planurile TeraPlast pentru urmatoarea perioada?

TeraPlast si-a dublat cifra de afaceri in prima jumatate a anului 2018, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, pana la nivelul de 338 de milioane de lei, in principal datorita strategiei de dezvoltare prin achizitii, dupa cum spune Alexandru Stanean, director general al grupului. Aceste rezultate au venit in conditiile in care TeraPlast si-a schimbat in ultima vreme strategia de business, migrand, din perpsectiva clientilor, dinspre sectorul public catre cel privat.

”Strategia Grupului TeraPlast este sa investeasca cu precadere in business-uri care ii reduc dependenta fata de sectorul public. Cu toate acestea, statul este si ramane cel mai important actor economic, prin investitiile pe care ar trebui sa le realizeze, prin faptul ca face politicile fiscale si, nu in ultimul rand, prin stimulentele pe care le acorda sub forma ajutoarelor de stat. Am scris proiecte de ajutor de stat pentru trei dintre companiile din Grup: TeraPlast, Depaco si TeraGlass, in valoare totala de 15 milioane de euro. Speram sa fie aprobate, pentru ca autoritatile sa sprijine business-urile romanesti, nu doar cele ale multinationalelor. Daca vor fi aprobate, perspectivele de dezvoltare pe termen mediu si lung sunt deosebit de favorabile”, detaliaza Alexandru Stanean, director general TeraPlast, intr-un interviu acordat wall-street.ro.

Potrivit oficialului companiei, consolidarea cifrelor noilor subsidiare (Depaco si Politub) precum si cresterile consistente ale TeraSteel (inclusiv datorita fabricii din Serbia) au avut contributia determinanta la aceasta crestere. Ca proportie, divizia Steel, care include TeraSteel si Depaco a generat 57% din veniturile la nivel de Grup, iar celelalte business-uri au generat 43%.

De ce are grupul TeraPlast o fabrica in Serbia?

Grupul Teraplast, cel mai mare procesator de PVC din Romania si unul dintre principalii producatori de materiale pentru piata constructiilor si instalatiilor a deschis pe 11 octombrie 2017 fabrica TeraSteel Serbia, specializata in productia de panouri sandwich. Unitatea de productie din Serbia este prima fabrica din strainatate inaugurata dupa 1990 si aflata in proprietatea unei firme romanesti. Fabrica din Serbia are o capacitate de productie similara celei a subsidiarei TeraSteel Bistrita, unul dintre liderii pe piata de panouri sandwich, adica 2,2 milioane mp/an, precum si utilaje similare. Unitatea de productie din Serbia face parte din strategia TeraPlast de a se orienta catre business-uri care ii reduc dependenta de sectorul public.

”Segmentele rezidential si non-rezidential au avut o dinamica pozitiva, in timp ce, desi simtim o dezmortire a segmentului de infrastructura, acest lucru nu a impactat semnificativ vanzarile. Putine dintre licitatiile pentru lucrari de aductiune de apa si canalizare au ajuns in faza de achizitie de materiale. Exporturile in primele 6 luni ale anului 2018 au crescut cu aproape 40% fata de anul precedent. In prezent, Grupul exporta in 20 de tari europene, dintre care cele mai importante sunt Ungaria, Bulgaria, Germania, Slovacia si Cehia. Inaugurarea unitatii de productie TeraSteel Serbia a reprezentat facilitarea accesului, la tarile din Balcanii de sud si vest, unde costul de transport ne eroda competitivitatea. Pe de cealalta parte, centrul de distributie din Ungaria contribuie la o eficientizare suplimentara a distributiei. Clientii nostri sunt cu precadere companii de constructii si revanzatori, insa avem si beneficiari finali ai produselor noastre – de exemplu fabrici care prelucreaza granule sau produc ferestre si usi si folosesc profilele TeraPlast”, explica Alexandru Stanean, director general TeraPlast.

TeraSteel Serbia

Deschiderea productiei in Serbia este caracterizata de catre directorul general al TeraPlast drept ”atat o ambitie, cat si o necesitate obiectiva”. Pozitia logistica favorabila si complementara a fabricii din Leskovac, precum si potentialul pietei din acea zona au fost motivele pentru care TeraPlast a investit in Serbia, chiar daca vorbim despre o tara care nu se afla in Uniunea Europeana.

”Balcanii de Sud si Vest – Bulgaria, fostul spatiu Iugoslav, Albania – reprezinta una dintre putinele zone din Europa in care consumul depasea cu mult productia interna. In Serbia, ca si in alte state din Europa unde prospectam piata pentru noi perspective de extindere, am identificat cererea si potentialul de a deservi un numar mare de clienti in proximitate. Dovada ca am facut o alegere buna este faptul ca productia din prezent, la nici un an de la inaugurarea unitatii, este similara cu productia realizata la fabrica din Bistrita dupa patru ani de functionare”, explica Alexandru Stanean, director general al grupului TeraPlast.

TeraPlast a renuntat sa solicite calificare

In prezent, Grupul TeraPlast are peste 1.000 angajati insa, cel putin pentru perioada de sezon, forta de munca este tot mai greu de gasit. In aceste conditii, TeraPlast a renuntat de mai multa vreme sa solicite calificare noilor angajati, preferand sa-i formeze in interiorul companiei. Din acest motiv, atat TeraPlast, cat si Depaco sunt formatori certificati de personal in ariile in care activeaza.

Citeste si:

    ”Fabrica din Serbia este localizata intr-o localitate in care rata somajului este de peste 10%. Am putea sa aducem forta de munca de acolo, insa legislatia din acest moment descurajeaza angajarea persoanelor din afara comunitatii europene, lucru de neinteles intr-o economie care este franata de lipsa de forta de munca”, declara Alexandru Stanean, director general al TeraPlast.

    TeraPlast

    Dupa ce, in 2017, TeraPlast a facut investitii care au depasit 87 milioane de lei, preocuparea principala din acest an a companiei este integrarea si consolidarea noilor arii de activitate la nivel de grup, cresterea eficientei business-urilor si imbunatatirea marjei de profit, in special pe segmentele de tigla metalica si sisteme de apa, gaz si canalizare.

    Citeste si:

      ”Prospectam noi piete, atat pentru extinderea retelei de distributie, cat si pentru posibile unitati de productie, pe langa continuarea investitiilor in dotari cu echipamente si tehnologii inovatoare de fabricare. Sectorul privat este cel care, in momentul de fata, sustine piata de constructii din Romania. Cel mai dinamic segment este cel rezidential, desi in prima parte a anului a inregistrat scaderi fata de aceeasi perioada a anului trecut. Constructiile de birouri si spatii industriale au o dinamica pozitiva, datorata planurilor de extindere ale marilor jucatori. In ceea ce priveste sectorul public, situatia este inca neclara. Drept urmare, TeraPlast a ales sa isi adapteze in 2018 strategia de vanzare in directia accesarii altor tipuri de lucrari”, conchide Alexandru Stanean, director general al grupului TeraPlast.

      Abonează-te pe

      Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

      Despre autor
      Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

      Te-ar putea interesa și:



      Mai multe articole din secțiunea Companii »


      Setari Cookie-uri