Construita intr-un an si jumatate la Ulmi, comuna Damboviteana aflata la nici 2 km de Targoviste, noua fabrica de masini de spalat Arctic si cele 1.500 de locuri de munca create contrazic o idee preconceputa si adesea populara in Romania: aceea ca industria tarii a fost pusa la pamant de straini si de privatizarile din ultimii 30 de ani.

Preluata in 2003 de catre turcii de la Arcelik, parte a Koc Holding, un conglomerat urias cu incasari anuale de 30 mld. dolari, Artic si-a marit intre timp productia si afacerile de noua ori (2,3 miliarde lei in 2018).

In comuna Ulmi, grupul Arcelik a realizat cea mai mare investitie din afara Turciei: 150 milioane euro pentru o fabrica de masini de spalat construita de la zero, in 17 luni. Din aceasta suma, 36,1 milioane euro provin dintr-un ajutor de stat, restul fiind banii turcilor, care din 2002 pana in prezent au investit 318 milioane euro in fabricile romanesti.

Pe linia de productie a fabricii de masini de spalat Arctic: oameni, roboti… IT-isti

Aproximativ 400 de persoane lucreaza in momentul de fata in fabrica din Ulmi, numarul acestora urmand sa urce la 1.500 anul viitor, cand fabrica va atinge capacitatea maxima de productie: 2,2 milioane de masini de spalat. In prezent, fabrica are o capacitate anuala de aproximativ 1 milion de unitati.

Fabrica de la Ulmi este cea mai mare investitie facuta de grup in afara Turciei. (…) Va fi un pionier pe acest segment. Ce invatam aici vom aplica in celelalte tari unde Arcelik este prezenta

Murat Buyukerk, CEO Arctic

Pe langa angajatii obisnuiti, printre liniile de productie ale fabricii pot fi vazuti, cu laptopul in brate, si cativa IT-isti.

“Sunt veniti din Turcia pentru a furniza suport tehnic, acum cand fabrica este la inceput si inca avem nevoie de expertiza pe care grupul o are in tara de origine”, explica unul dintre executivii Arctic.

Misiunea acestora: stabilirea si optimiza parametrilor de functionare ai ‘robotilor’ care asambleaza si chiar se plimba automat prin fabrica pentru a transporta piesele necesare (vezi video).

De altfel, peste 70% din operatiunile de baza ale fabricii sunt bazate pe sisteme autodeterminate si autogestionate, iar controlul calitatii este 100% automatizat. Fabrica de la Ulmi se bazeaza pe conceptul Industry 4.0, un asa-zis “Industrial Internet of Things” – ceea ce presupune ca, printre alte, echipamentele si dispozitivele existente in fabrica pot trimite date si comunica automat intre ele, folosindu-se de tehnologii de robotica cooperativa.

Murat Buyukerk, CEO Arctic

“Fabrica va fi un pionier pe acest segment (n.red. masini de spalat) pentru grupul Arcelik si se bazeaza pe conceptul Industry 4.0. Practic, cu ajutorul tehnologiilor de inteligenta artificiala si machine learning implementate aici, vom prelua din Romania ceea ce noi numim ‘smart data’ si o vom aplica in celelalte tari unde suntem prezenti”, mentioneaza Murat Buyukerk (foto), CEO Arctic.

Grupul Arcelik are 23 de fabrici in 9 tari, printre care Rusia, China, Turcia si Germania. Pe plan local, electrocasnicele sunt adesea vandute sub brandurile cu traditie in respectivele tari (de exemplu, in Romania este folosit in special brandul Arctic), in vreme ce produsele exportate se vand sub brandurile Beko si Grundig.

Fabrica e masini de spalat Arctic Ulmi

Murat Buyukerk spune ca dupa ce fabrica din Ulmi va ajunge la capacitate maxima, aproximativ 85% din productie va fi vanduta la export – procent in buna parte valabil si in cazul mult mai cunoscutei fabrici de frigidere Arctic Gaesti.

Arctic este lider in piata de electrocasnice din Romania, aflandu-se in competitie directa cu producatori precum Electrolux, De’Longhi, Philips si Electroarges.

Angajari la Arctic: relocari de meseriasi si ‘burse’ pentru viitorii angajati din scoli

Arctic are in momentul de fata 4.400 de angajati, inclusiv subcontractori, fiind astfel unul dintre cei mai mari angajatori din regiune. Compania recruteaza in continuare angajati pentru fabrica din Ulmi, in acest sens confruntandu-se cu provocarile “specifice oricarei companii din sectorul industrial romanesc”, asa cum spune sefa pe resurse umane a companiei.

Fabrica e masini de spalat Arctic Ulmi

“Suntem in aceeasi piata cu celelalte firme, asadar cand vine vorba despre angajari avem aceleasi probleme. Poate cea mai mare provocare este sa angajam ingineri automatisti, in cazul acestora nivelul de pregatire cerut fiind unul mai ridicat”, spune Maria Tataru, director resurse umane in cadrul Arctic.

Compania a initiat o serie de colaborari, in special cu scolile si liceele din Targoviste, in vederea pregatirii elevilor pentru o posibila angajare in cadrul Arctic, dupa finalizarea studiilor. In prezent, 125 de copii sunt inscrisi in programul desfasurat de companie, “recrutarile” incepand chiar din clasa a 8-a.

“Mergem in scoli, la sedintele de consiliere ale elevilor, si discutam cu acestia si familiile despre perspectivele de angajare. Impreuna cu scolile, elevii si parintii semnam contracte care prevad, printre altele, 6 saptamani de practica anuala in fabrica, precum si o remuneratie lunara pe care noi o oferim elevilor in functie de prezenta la cursuri si progresul inregistrat. Evident, elevii nu sunt obligati sa se angajeze la Arctic, dar chiar si daca 20-30% din acestia s-ar angaja, pentru noi programul ar putea sa fie considerat de succes”, explica Maria Tataru.

Citeste si:

    O parte dintre angajatii din prezent ai Arctic reprezinta relocari din alte orase ale tarii, precum Sibiu sau Timisoara. De asemenea, pentru fabrica din Ulmi, compania are angajati inclusiv din Bucuresti (aproximativ 50 km distanta).

    Sursa foto: Wall-Street.ro, Compania

    Abonează-te pe

    Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

    Despre autor
    Ionut Sisu
    Ionuț Șișu scrie pentru Wall-Street.ro din anul 2011, iar în prezent ocupă funcția de redactor-șef adjunct . El și-a început activitatea în presă în 2007, în departamentul de limbă engleză al Mediafax monitorizare. În perioada 2008-2009, Ionuț a acoperit domeniile piețe de capital și finanțe personale în cadrul Business Standard, publicația de afaceri a trustului Realitatea-Cațavencu. După o scurtă perioada de timp în cadrul Corect...

    Te-ar putea interesa și:



    Mai multe articole din secțiunea Companii »


    Setari Cookie-uri