Prabusirea pretului barilului de petrol, de la 150 de dolari la 30 de dolari in decurs de numai un an, a lasat urme adanci in afacerile mai-marilor din domeniul energiei, care au raportat la unison pierderi puternice de profit.
Petrolistii, scaderi pe toata linia

Petrom, cea mai mare companie de pe piata romaneasca, si-a mentinut si in 2008 pozitia de lider, cu o cifra de afaceri in crestere cu aproape 20% fata de 2007, pana la 4,55 de miliarde de euro, dar un profit redus la jumatate, de 277,8 milioane de euro. Rezultatele inregistrate de Petrom, desi mai mici la capitolul profit decat se asteptau initial oficialii grupului petrolier, s-au situate deasupra celor afisat de concurenta.

La final de 2008, Rompetrol Rafinare, compania are opereaza rafinaria Petromidia pierduse deja pariul pe profit. Pierderile acumulate in decursul anului s-au adancit de la cele 94,3 milioane de euro afisate in 2007, la o valoare-record de 126,3 milioane de euro. In ultimii ani, compania cotrolata de cazahii de la KazMunaiGaz, a consemnat pierderi financiare semnificate pe fondul marilor plati efectuate in contul datoriilor.

Nici divizia de retail a grupului infiintat de Dinu Patriciu, Rompetrol Downstream, nu a scapat in 2008 de pierderi, acesta ridicandu-se la 57,6 milioane de euro, fata de 4,2 milioane de euro in 2007.

Profiturile din gaze au ars la foc potolit

Petrom ramane si in fruntea clasamentului pietei gazelor natural si GPL-ului, chiar si cu profitul total injumatatit. La fel ca si liderul pietei, si ceilati jucatori din fruntea clasamentului si-au diminuat profiturile.

Fosta Distrigaz Sud, GDF Suez Energy, si-a diminuat cu 37% profitul pe 2008, raportand o valoare de 34,9 milioane de euro, de la cele 54,7 milioane de euro in 2007, potrivit datelor publicate pe site-ul Ministerului Finantelor.

Pentru producatorul de stat Romgaz, anul 2008 s-a incheiat cu un o scadere de 5% a profitului net, pana la valoarea de 146 de miloane de euro, de la cele 153 de milioane de euro afisate in 2007. Romgaz si Petrom produc anual, cumulat, aproximativ doua treimi din necesarul de gaze al tarii.

Volatilitatea pretului barilului, ce a determinat la final de an o scadere a tarifelul la gaz, si-a pus amprenta si asupra profiturilor E.ON Gaz Romania, specializata in furnizarea gazului natural. La fel ca si Petrom, E.ON Gaz Romania si-a injumatatit in 2008 profitul pana la 11,8 milioane de euro, la o cifra de afaceri de 806,9 milioane de euro, dubla fata de 2007. Cu un an inainte, filiala locala a grupului de utilitati german E.ON, afisase un profit net de 22,4 milioane de euro, iar afacerile s-au ridicat la 365,6 millioane de euro.

Energie mai slaba in 2008

Chiar daca anul 2008 a insemnat o revigorare a planurilor pentru noi investitii in segmentul privat, nu acelasi lucru se poate spune si despre profiturile inregistrate de principalii jucatori de pe piata. Electrica a consemnat anul trecut afaceri mai mici, de 1603,2 milioane de euro, fata de cele 1.887,7 milioane de euro raportate in 2007, si un profit brut de 407,6 milioane de euro, potrivit informatiilor companiei. In anul anterior, profitul s-a cifrat la aproape 60 de milioane de euro.

Cel de-al doilea mare jucator de pe piata energiei, Compania Nationala de Transport al Energiei Electrice Transelectrica, si-a redus cu 25% profitul pe 2008, pana la valoarea de 11,3 milioane de euro, comparativ cu cele 15 milioane de euro afisate cu un an inainte. In ceea ce priveste cifra de afaceri, aceasta a cunoscut un plus de 100 de milioane de euro, pana la 794 de milioane de euro.

La momentul inchiderii editiei, grupul energetic italian Enel inca nu figura cu bilantul pe 2008 pe site-ul Ministerului Finantelor.




Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri