“Cand analizezi performantele unei companii, te poti uita fie la cifra de afaceri, fie la profitabilitate. Sau te poti uita la ambii indicatori. Actionarii grupului sunt interesati de profitabilitate si mai putin de cifra de afaceri. Degeaba ai afaceri mari, daca esti pe pierdere”, spune Sulyok, directorul general al filialei locale a grupului suedez Lindab.

2008 si 2009 au fost doi ani de recesiune nu doar pentru economie, ci si pentru afacerile Lindab, care au inregistrat scaderi consecutive.

Daca in 2008 scaderea businessului a fost doar de cateva procente fata de 2007, anul trecut a adus o reducere cu 44% a cifrei de afaceri, pana la 105,6 de milioane de lei (25 mil. euro). Declinul vanzarilor a fost compensat de pastrarea profitabilitatii, care anul trecut a fost de circa 1,2 de milioane de euro.

Anii dificili de criza au fortat producatorul de tigla metalica sa concedieze aproape 60 de oameni, dintre care jumatate la debutul turbulentelor financiare, in toamna lui 2008. Celelalte concedieri au aparut dupa ce operatiunile Vios Brasov si Rova Sibiu, doua firme achizitionate in urma cu doi ani, au fost integrate succesiv in cadrul Lindab Romania, cu sediul central in Stefanestii de Jos (judetul Ilfov).

Din punct de vedere emotional, cele mai dificile momente din perioada de criza de pana acum au fost concedierile pe care le-am facut la sediul central din Stefanesti, in 2008, si disponibilizarile din acest an, de la Sibiu. In ceea ce priveste businessul, cel mai greu a fost in 2009, cand am vazut cat de mult au scazut vanzarile. Personal, nu ma asteptam la o scadere atat de mare”, afirma Sulyok.

Compania a demarat un proces de restructurare in mai 2009, cand a decis sa inchida portile Vios Brasov, activitatile sale de comercializare a sistemelor de recuperare a apelor pluviale fiind preluate de Rova Sibiu.
Dupa absorbtia Vios de catre Rova, cei 11 angajati ai firmei din Brasov au fost concediati.

La scurt timp dupa inchiderea Vios, Lindab anunta ca Rova va fi integrata in cadrul producatorului de tigla metalica.

“Integrarea activitatilor Rova in cadrul Lindab s-a incheiat, din punct de vedere operational. In Sibiu a ramas doar un centru logistic in care lucreaza opt oameni”, mentioneaza Sulyok.

Dupa inchiderea Rova, 22 de oameni au fost disponibilizati, pentru ca trei din liniile de productie din Sibiu au fost mutate in Stefanestii de Jos, acolo unde Lindab detine o unitate de productie. Astfel, capacitatea de productie fabricii a crescut cu 15%.

“Suntem multumiti ca cei care erau partenerii Rova in Sibiu au devenit partenerii Lindab”, adauga Suloyk.

In ciuda schimbarilor pe care le-a traversat producatorul in cei doi ani de criza, tinta companiei pentru 2010 ramane pastrarea profitabilitatii si cresterea cotei de piata pe tigla metalica.

Estimarea Lindab Romania prevede ca pana la sfarsitul exercitiului financiar din acest an, cota de piata pe tigla metalica sa creasca cu 2-5%.

De asemenea, afacerile companiei ar putea inregistra o stagnare in 2010, in conditiile in care primele opt luni au adus un avans in volum al vanzarilor fata de perioada similara din 2009 si o mentinere la nivel valoric.

Daca primele luni de iarna ale anului au paralizat piata constructiilor, iunie si august au reprezentat un varf de vanzari pentru companie.

Motivele avansului din iunie a fost determinat de cresterea TVA cu cinci puncte procentuale, incepand cu 1 iulie, in vreme ce majorarea vanzarilor din august s-a datorat banilor pe care i-au “aruncat” in piata romanii din strainatate, care au ales sa-si petreaca vacanta pe plan local.

Reorganizarea businessului a fost cea care a dus la cresterea performantelor companiei.

Citeste si:

Cea mai importanta schimbare pe care am avut-o in acesti doi ani de criza, atat eu, cat si compania, a fost viteza cu care am invatat sa reactionam. Daca inainte deciziile se luau mai greu, datorita perioadei de analiza, am incercat sa reducem timpul in care luam deciziile. Glumind, se poate spune ca am renuntat la principii fara a deveni neprincipiali”, mentioneaza Sulyok.

O alta decizie importanta pe care a luat-o producatorul de invelitori metalice in acest an a fost infiintarea a 17 centre regionale.

“Am hotarat sa fim mai aproape de partenerii cu care avem o relatie de colaborare de lunga durata si de aceea am creat aceste centre regionale. Ei beneficiaza de stocuri de marfa din partea noastra, pe care le platesc doar dupa ce reusesc sa le vanda. Este o situatie de tipul win – win (de castig recicrop – n.red.). Pentru ei conteaza foarte mult pentru ca isi pot asigura un flux de numerar intr-o perioada grea in care banii de la banci se obtin cu dificultate, in vreme ce noi castigam din punct de vedere al vanzarilor”, adauga directorul general al Lindab Romania.

De asemenea, pentru a fi mai aproape de cei peste 250 de distribuitori, Sulyok a intensificat vizitele de lucru pe tot cuprinsul tarii, unde merge insotit de directorii de vanzari din fiecare zona geografica.

Desi existenta unei fabrici presupune un avantaj concurential in raport cu firmele care sunt nevoite sa importe produse, seful Lindab Romania este de parerea ca unitatea de productie nu a constituit un lucru foarte important in primii ani de criza.

“Intr-o perioada de criza, cu cat ai cheltuieli mai mici si mai flexibile, cu atat poti trece mai bine peste probleme. De aceea, nu te ajuta prea mult sa ai o fabrica pentru ca, indiferent daca functioneaza sau nu, se genereaza costuri. Singurul avantaj pe care il ai este ca poti livra mai repede produsele decat daca le-ai importa”, explica directorul general al producatorului de invelitori.

Motorul vanzarilor companiei a fost reprezentat de segmentul de renovari, ponderea acestuia in totalul pietei de constructii fiind mult mai importanta decat cel al proiectelor noi.

Daca pana in 2009 renovarile reprezentau 10% din piata, ponderea acestora a crescut acum la 35-40%. Explicatia este ca nu se mai construiesc locuinte noi, iar proprietarii cu ceva bani aleg sa-si renoveze casele, decat sa-si cumpere altele noi. Ma astept ca si in 2011 renovarile sa aiba o pondere importanta in piata, deoarece au fost construite suficiente locuinte in anii precendenti pentru a prelua o eventuala crestere a interesului oamenilor”, mentioneaza Sulyok.

Valoarea totala a pietei de invelitori din Romania s-a ridicat anul trecut la aproape 117 milioane de euro, in scadere cu 34% fata de nivelul din 2008, potrivit unui studiu realizat realizat de compania de consultanta Neomar Consulting.

Pentru 2010, firma de consultanta estimeaza o continuare a declinului la nivelul pietei, pana la aproximativ 111 milioane de euro (-5%).

Potrivit estimarilor noastre, piata de invelitori va continua sa scada si in acest an, cu 5-10%, din cauza ca nu se construiesc locuinte noi, iar piata de renovari nu este suficient de mare astfel incat sa poata suporta lipsa proiectelor”, subliniaza Sulyok.

Excluzand majorarea generata de avansul cotei TVA, preturile la tiglele metalice au crescut, in medie, cu 25% de la incepetului anului, fata de sfarsitul lui 2009, pe fondul preturilor ridicate cu materia prima.

Printre competitorii locali ai Lindab se numara Ruukki Romania, ArcelorMittal Construction, Megaprofil sau Teraplast.