Brandul romanesc de imbracaminte Etic, detinut de antreprenorii Ana-Maria Coman si Costin Strimbeanu, a inregistrat in 2016 o cifra de afaceri de peste trei milioane de euro, in crestere cu 50% fata de anul antrerior. Ce a dus la aceasta crestere, care sunt in continuare planurile de expansiune ale retailerului, dar si care este pozitia Etic privind criza din industria textila, aflati din interviul acordat wall-street.ro de fondatoarea brandului, Ana-Maria Coman.

Etic a fost lansat in 1999 de cei doi antreprenori, ca raspuns la nevoia de tinute corporate din piata romaneasca. Doi ani mai tarziu s-a deschis primul magazin Etic, iar de-a lungul timpului retailerul si-a extins reteaua, a deschis noi locatii si le-a inchis pe cele neperformante. In prezent, brandul romanesc cu o traditie de aproape doua decenii detine zece magazine, sapte in Bucuresti, dintre care unul de tip outlet, si alte trei in Brasov, Craiova si Constanta.

Anul trecut, Etic a inaugurat doua locatii in Sun Plaza Bucuresti si in Coresi Brasov. Pentru anul in curs, proprietarii Etic au in plan trei deschideri de magazine, dintre care una in Bucuresti si restul in orasele mari din tara. “Inca nu am ajuns in etapa discutiilor avansate, ne mai gandim la locatii, avem trei optiuni, dar nu ne-am calculat un numar de magazine la care vrem sa ajungem, acesta depinde de investitie si de centrele comerciale pe care le vom considera de succes”, spune Ana-Maria Coman.

Investitia intr-un nou magazin se ridica la peste 100.000 de euro, la care se mai adauga suma necesara stocului de haine. In ceea ce priveste locatia, retailerul roman ia in considerare doar varianta centrelor si galeriilor comerciale si exclude varianta comertului stradal: “Personal, imi pare rau ca nu avem si noi ca alte tari europene o strada de shopping, dar in Romania s-a dezvoltat ideea de cumparaturi in centrele comerciale, poate din lipsa de timp si de parcari”, explica Ana-Maria Coman.

Pe langa cele zece magazine fizice, Etic vinde si online. Lansat in urma cu un an, magazinul online deja inregistreaza vanzari asemanatoare unuia fizic, de dimensiuni mici: “Toate magazinele performeaza bine, am avut crestere in fiecare, dar daca ne raportam la suprafata, cele mai mari vanzari sunt in locatiile cu mai multi metri patrati”, explica Ana-Maria. Acestea sunt cele din Afi Cotroceni si Baneasa Shopping City, Bucuresti.

Anul trecut, Etic a inregistrat o cifra de afaceri de peste trei milioane de euro, in crestere cu 50% fata de 2015, crestere sustinuta de noile locatii, dar si de extinderea gamei de produse: de la tinute corporate si casual, brandul romanesc a introdus si o linie de rochii de seara.

Pentru anul in curs, antreprenorii tintesc o crestere de cel putin 30% fata de 2016: “Deja suntem in grafic, in luna februarie am avut vanzari foarte mari, sustinute si de reducerile de pana la 60% pe care le-am aplicat”, spune Coman.

Etic comercializeaza articole vestimentare de dama, cu preturi cuprinse intre 150 si 700 lei. “Ne pozitionam pe nivelul mediu si nu vrem sa ne abatem, clientii nostri s-au obisnuit cu aceste preturi, le agreaza si daca le-am mari, ne-am modifica identitatea de brand”, explica antreprenoarea.

Etic: Vom face tot posibilul sa producem hainele in Romania

Retailerul roman a apelat inca de la bun inceput la externalizarea serviciilor de creatie si productie. Pentru partea de design si tipare, Etic detine o echipa specializata, care se ocupa totodata de alegerea si importul tesaturilor si materialelor din tari precum Italia, Grecia si Bulgaria.

Pentru productie, Etic apeleaza de peste 15 ani la circa a zece fabrici romanesti din Bucuresti, Focsani, Ploiesti si Pitesti. Una dintre fabricile romanesti cu care Etic a colaborat in trecut este si Alison Hayes, cea mai mare de pe segmentul confectiilor si care a anuntat saptamana trecut ca se va inchide.

“Am fost surprinsa sa aud de Alison Hayes se inchide, dar pe de alta parte conditiile pietei actuale fac ca multe fabrici sa nu supravietuiasca, asta stiam cu totii de mult timp. Salariul minim crescut, taxele foarte mari, faptul ca lucreaza foarte mult sau chiar total in sistem lohn pentru clienti britanici, in conditiile in care lira e la un nivel destul de scazut, va fi in continuare o provocare tot mai mare pentru industrie”, spune fondatoarea Etic.

Ce parere are proprietara Etic despre criza care anunta sa ameninte industria textila? Daca si alte fabrici de textile isi vor inceta activitatea, ce se va intampla cu productia? “Vor ramane cateva cu siguranta, probabil va creste manopera, iar noi vom vedea cum o sa putem accepta niste preturi mai mari si cum ne vom putea reorienta”, spune Ana-Maria.

Despre varianta de a lucra in sistem lohn in tari mai ieftine, precum Republica Moldova sau Bulgaria, proprietara Etic spune ca nu este exclusa, dar ar vrea ca Romania sa ramana prima optiune: “Faptul ca lucrezi aici just in time este un avantaj extraordinar, se controleaza mult mai usor calitatea, avem aceiasi colaboratori de aproximativ 15 ani. Ne vom stradui pe cat putem sa lucram aici, din punctul nostru de vedere vom face tot ce ne sta in putere sa ramanem cu productia in Romania pe cat de mult posibil”, mai spune aceasta.

Principalii concurenti ai Etic sunt Depot 96 si Poema, branduri romanesti cu preturi insa cu 20-50% mai mari, insa adevarata concurenta – in opinia antreprenoarei – sunt brandurile internationale precum Inditex si H&M, impotriva carora este greu de luptat, avand in vedere forta economica de care dispun si preturile din ce in ce mai scazute.

Sursa foto: Yulia Grigoryeva/Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri