Economie in crestere, ferestre de oportunitati in regiune si un tonus bun: ce urmeaza anul acesta pentru piata de capital

Piata de capital are perspective optimiste, tinand cont de tonusul pozitiv din prima parte a anului, dar si de contextul local si regional interesant. “Suntem intr-o fereastra de oportunitate, banii sunt inca ieftini si marii jucatori sunt in cautare de oportunitati de investitii cu randamente ridicate. Pe langa acest tendinte, care se transmit psihologic, emitentii au raportat rezultate financiare foarte bune si sunt si dividende interesante. Perspectivele se arata la fel de bune, uitandu-ne cel putin la indicatorii macroeconomici, care se reflecta, in sfarsit, si pe bursa”, a explicat Laurentiu Rosoiu, analist piete de capital, in emisiunea Profesionistii in Investitii.

Analistul remarca si faptul ca sectorul telecom in Europa si la nivel global este intr-un moment de revenire pe crestere, dupa o perioade de scadere, in ultimii an. Astfel, momentul este cat se poate de favorabil si exista multe motive de optimism.

Oferta Digi ar fi putut aduce mai multi investitori noi pe bursa

Oferta publica de listare a Digi Communication, incheiata recent, ar fi putut fi un moment favorabil pentru atragerea unui numar mai mare de investitori noi pe bursa, daca ar fi fost mai mult timp pentru promovare si analiza pentru retail, a declarat Laurentiu Rosoiu.

“Ar fi fost un moment bun pentru a atrage un public mai numeros, poate si Bursa de Valori Bucuresti ar fi putut face mai mult. Insa, intervine diferenta intre interesul pietei si al companiei, care se suprapun pana la un punct si apoi se despart. Cateva mii de investitori in plus ar fi facut diferenta, dar nu stiu daca oferta a avut aceasta putere de tractiune, poate si pentru ca a fost derulata intr-un timp scurt. Din punct de vedere business, este de inteles, a fost gandita cat se poate de profesionista, dar o perioada mai lunga de timp pentru analiza si promovare in randul investitorilor de retail ar fi facut mai bine pietei”, a explicat Rosoiu.

Mai mult decat atat, majoritatea investitorilor de retail sunt nemultumiti dupa inchiderea ofertei Digi, avand in vedere ca au ajuns sa primeasca doar 5% din totalul actiunilor pe care si le doreau, din cauza subscrierilor foarte mari, amplificate artificial de subscrierile bazate pe credite bancare, pe care unii jucatori din piata le-au realizat.

“Fara doar si poate, in randul investitorilor de retail sunt si frustrari. Desi este de inteles, sa nu uitam ca, din punct de vedere uman si psihologic, frustrarile sunt parte din jocul bursier. Orice investitori trebuie sa isi asume si riscul de a avea dezamagiri in dragostea fata de bursa. Ii inteleg, dar si pe bursa este valabila paradigma care spune ca cei care au bani au si mai multe sanse decat cei care nu au. Asa a fost cazul si aici, investitorii cu portofolii consistente au acces mai mare la resurse si la preturi mai bune”, a mai spus Rosoiu.

Astfel, un investitor obisnuit de pe bursa, care a subscris in oferta Digi actiuni in valoare de 2-3.000 de euro, a ajuns sa castige doar cateva zeci de lei (30-100 lei) din cauza subscrierilor artificiale.

Din punctul sau de vedere, pretul de listare al Digi reflecta o valoare de piata apropiata de cea a companiilor similare din Europa sau chiar din lume. De asemenea, compania are si avantajul de a fi pozitionata intr-o economie in crestere si face parte dintr-un sector cu potential chiar mai ridicat decat media economiei.

Schimbari de mentalitate

Laurentiu Rosoiu crede ca Medlife a fost unul dintre exemplele de succes care au condus la cresterea interesului pentru Digi. Din punct de vedere psihologic, orice listare are potential sa capaciteze si alte listari, dar acest lucru este foarte strans legat si de sentimentul din mediul de afaceri.

“Pana acum cativa ani, foarte putini antreprenori erau deschisi discutiilor despre listare. Dar se schimba generatiile si mentalitatile, aceasta idee apare din ce in ce mai des. Chiar daca in perioada urmatoare nu vom vedea neaparat listari ca urmare a succesului ofertelor Digi sau Medlife, intr-un orizont rezonabil de timp vom avea tot mai multi investitori atrasi pe bursa”, explica Rosoiu.

Schimbarea de generatii constatata este pe doua paliere: pe de o parte, un val de antreprenori tineri si deschisi la ideea de listare, pe de alta parte, o schimbare in gandirea antreprenorilor seniori, care cauta optiuni adaptate la realitatile pietei.

Amanarea listarii Hidroelectrica nu este cel mai rau lucru

Legat de planurile guvernantilor de a amana listarea Hidroelectrica, Laurentiu Rosoiu spune ca nu este cel mai rau lucru care s-ar putea intampla.

“Hidroelectrica este doar perla coroanei sistemului energetic. Romania are multe avantaje in acest sector: este independeta energetic, are zacaminte, are Marea Neagra in apropiere, se construieste gazoducul. Daca avem o strategie coerenta, putem aduce multa valoare adaugata in domeniu. Chiar daca imi doresc ca listarea Hidro sa se intample foarte repede, decizia de amanare nu este cel mai prost lucru care s-ar putea intampla”.

Amanarea listarii are, insa, si efecte negative, mai ales ca indeplinirea criteriului de lichiditate pentru promovarea statutului de piata emergenta era, cumva, dependenta de aceasta tranzactie. Laurentiu Rosoiu spune, insa, ca poate este mai bine sa fim cu adevarat pregatiti si pentru aceasta promovare.

“Noi, in Romania, am trait mereu sub imperiul formelor fara fond, ne dorim sa bifam niste criterii, fara sa avem fundamentele care sa le sustina. Se poate intampla ca nasterea formelor sa duca, ulterior, la crearea fondului, dar este de preferat sa fie invers. Este un lucru rau ca intarziem sau amanam aceasta promovare, dar poate mai tarziu o sa fie chiar mai bine. Avem inca o piata foarte mica si, chiar daca am corespunde criteriilor, fundamental si structural avem foarte multe slabiciuni”, a mai spus acesta.


Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Economie »



Setari Cookie-uri