Peste 6.400 de magazine se vor inchide pana la finalul anului in Statele Unite ale Americii, estimeaza analistii. Apocalipsa centrelor comerciale, asa cum a fost numit fenomenul inchiderii magazinelor fizice si migrarii acestora in mediul online, era asteptata inca de anii trecuti. Cum s-ar traduce aceasta pe piata romaneasca? Cand si cum sunt posibile disparitia retailului fizic si ascensiunea eCommerce-ului in Romania?

Macy’s, Sears, JCPenney, BCBG, Abercrombie & Fitch si Bebe sunt doar cativa dintre retailerii americani care au decis sa inchida zeci de magazine. Disparitia brick-and-mortar-ului era asteptata de ceva timp pe meleagurile americane, in acelasi timp cu dezvoltarea tot mai puternica a mediului online.

In Romania insa, mediul offline ramane predominant in peisajul retailului si nu pare sa scada deloc, dovada fiind numarul impresionant de centre comerciale din tara si mai ales din Bucuresti, intrarea de noi branduri sau deschiderile de noi magazine.

Dar poate ajunge acest fenomen si pe piata romaneasca in viitor si ce presupune mai exact acesta? “Apocalipsa consta in faptul ca s-au construit prea multe experiente de shopping similare, de care oamenii nu au nevoie”, considera Mihai Bonca, director de marketing si fondator al agentiei de consultanta strategica Brand Arhitects.

“eCommerce-ul a penalizat complezenta si a ocupat pozitionarea traditionala nediferentiata a retailului clasic (promotiile, pretul mic, oferta in care gasesti orice) si a dus-o la alt nivel, prin modelul de business mult mai flexibil. Pe de alta parte, retailerii fizici nu au reusit sa ofere alta experienta sau alte beneficii, ceea ce a dus la o diminuare a ponderii acestui canal de vanzare”, explica acesta.

Pornind de la tensiunile si nevoile oamenilor – de relatie, de contact uman, de empatie, de experiente sau de a “simti” direct produsul – retailul fizic nu va disparea niciodata, nici in piete unde si-a diminuat ponderea, nici in Romania, unde este predominant, considera Mihai Bonca.

O “speranta” a salvarii retailului fizic a venit din tranzactia Amazon – Whole Foods: cel mai mare retailer online din lume a cumparat lantul de 431 de magazine alimentare.

“Rezultatele diferite pleaca din modele mentale diferite. Iar retail-ul fizic nu va disparea niciodata, ci doar va fi facut mai bine de cei care pot propune modele de business imbunatatite. Drept dovada, extinderea Amazon in retail-ul fizic”, considera Mihai Bonca.

Nu va disparea, dar cu siguranta se va transforma. In ce mod si ce va presupune noua relatie cu consumatorul?

“Magazinele deja se diferentiaza in functie de clienti si de ocazia de shopping pe care o adreseaza. Aceasta diferentiere va continua si din perspectiva prezentarii produselor, a informatiilor, a consultantei si a procesului de achizitie”, considera Mihai.

In ceea ce priveste “amenintarea” online-ului, piata romaneasca este “ferita”: daca anul trecut, ponderea eCommerce-ului era doar de 4%, pana in 2021 se estimeaza o crestere de 7%. Comparativ, in SUA este 8%, dar vorbim de dimensiuni si valori diferite ale pietei: in Romania, piata de comert online este estimata la doua miliarde de euro, in timp ce comertul online din SUA depaseste valoarea de 400 miliarde dolari.

eCommerce-ul se muta pe mobil si functioneaza foarte bine acolo unde riscul de achizitie este redus, legat de o achizitie programata, unde oamenii cunosc categoria, au incredere in marca, produsul este standard, il cunosc fizic sau din review-uri si pot astepta 2 zile sa il primeasca. Acolo unde insa riscul de achizitie este mare, e-commerce-ul este marginal si apeleaza la oferte promotionale nesustenabile pentru a reduce riscul de achizitie”, explica Mihai Bonca.

“Din perspectiva ocaziilor de shopping, e-commerce-ul nu functioneaza asa de bine cand nevoia este urgenta, iar riscul resimtit este mare si nici pentru achizitiile din cursul unei saptamani, unde nu ai timp de asteptat si chiar ai nevoie sa alegi cu mana ta mancarea proaspata”, mai spune acesta.

Perfect Lazybones/Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri