Proiectul de Ordonanta de Urgenta care contine toate aceste masuri, si multe altele, este justificat de Executiv prin necesitatea asigurarii unei “cresteri economice inteligente”.

Asadar, Guvernul va taxa bancile (“taxa pe lacomie”) pentru inflatia pe care el a creat-o (prin masurile economice care au determinat cresterea artificiala a veniturilor populatiei, fara suport in productivitate). La inflatia de anul trecut au contribuit major si preturile la gaze si electricitate aflate, de asemenea, in administrarea statului.

Bancile, obligate sa plateasca taxa pe inflatie

“Se propune ca incepand cu data de 1 ianuarie 2019, sa se instituie taxa pe activele institutiilor financiar-bancare, denumita taxa, in situatiile in care ratele ROBOR 3M si ROBOR 6M depasesc valoarea de 1,5%. Pana la acest prag de referinta taxa este zero”, se mentioneaza in proiectul citat.

Taxa pe lacomie se diferentiaza in functie de amploarea depasirii pragului de referinta, astfel:
a) daca media trimestriala a ratelor ROBOR este pana la 0,5 puncte procentuale, inclusiv, peste pragul de referinta, cota este de 0,2%;
b) daca media trimestriala a ratelor ROBOR este intre 0, 51 - 1 punct procentual, inclusiv, peste pragul de referinta, cota este de 0,4%;
c) daca media trimestriala a ratelor ROBOR este intre 1,01 - 1,5 puncte procentuale, inclusiv, peste pragul de referinta, cota este de 0,6%;
d) daca media trimestriala a ratelor ROBOR este intre 1,51 - 2,0 puncte procentuale, inclusiv, peste pragul de referinta, cota este de 0,9%.

Efectele taxei pe "lacomie",...
Citeste si: Reversul taxei pe "lacomie" - bancile imprumuta tot mai greu statul

Daca media trimestriala ROBOR este cu peste 2 puncte procentuale peste pragul de referinta, cota taxei de 0,9 % se majoreaza progresiv cu cate 0,3 puncte procentuale la fiecare depasire cu cate 0,5 puncte procentuale, inclusiv, a pragului de referinta majorat cu 2 puncte procentuale.

Media trimestriala a ratelor ROBOR reprezinta media realizarilor din ultimul trimestru, anterior trimestrului pentru care se calculeaza aceasta taxa, se mentioneaza in proiect.

Rezervele companiilor de stat, confiscate legal

In plus, se propune reglementarea distribuirii sub forma de dividende sau varsaminte la bugetul de stat, in cazul regiilor autonome, a unei cote de 35% din sumele repartizate la alte rezerve, regasite in conturile de disponibilitati banesti existente in casa si conturi la banci precum si cele aferente investitiilor pe termen scurt la data de 31.12.2018 si care la aceeasi data nu sunt angajate, prin contracte de achizitie, pentru a fi utilizate ca surse proprii de finantare.

Asadar, dupa ce au fost obligate sa distribuie cel putin 90% din profit sub forma de dividende, companiile de stat vor fi obligate sa verse la buget si 35% din rezervele acumulate penmtru realizarea de investitii. Aceste sume au fost extrase de la companiile de stat si in ultimii doi ani, dar de data aceasta operatiunea va fi reglementata prin lege. In aceste conditii, sumele destinate investitiilor vor fi limitate drastic.

Intarzierea legii bugetului...
Citeste si: Intarzierea bugetului pe 2019, efecte catastrofale asupra cercetarii

Totodata, guvernul redirectioneaza o serie de taxe de la anumite ministere catre bugetul de stat. Este vorba de cota de 7% platita pentru organizarea jocurilor de noroc si de taxa de acces, care pana acum mergeau la Ministerul Culturii si Identitatii Nationale, Ministerul Educatiei Nationale, Ministerului si Sportului si Ministerului Sanatatii. Acesta din urma ramane si vara veniturile prevazute in Legea nr. 95/2006.

“De asemenea, se reglementeaza destinatia disponibilitatile Ministerului Sanatatii si Ministerului Tineretului si Sportului provenite din incasarea acestor venituri, existente la data de 31 decembrie 2018, respectiv virarea acestora la bugetul de stat, avand in vedere ca cele doua institutii sunt finantate integral de la bugetul de stat”, se subliniaza in proiect.

In plus, in domeniul jucurilor de noroc, se introduce taxa anuala reprezentand 3% din totalul taxelor de participare, incasate de organizatorii de jocuri de noroc, altii decat organizatorii de jocuri de noroc la distanta sau jocul de noroc online pentru care taxa anuala este de 5%.

Totodata, organizatorii de jocuri de noroc care se infiinteaza in cursul anului au obligatia de a plati o taxa lunara reprezentand 3% din totalul taxelor de participare incasate in luna precedenta, cu exceptia organizatorilor de jocuri de noroc la distanta sau jocuri de noroc on line care au obligatia de a plati o taxa lunara de 5% din totalul taxelor de participare incasate in luna precedenta.

Ordonanta taxelor a ieftinit...
Citeste si: Ordonanta taxelor a ieftinit bursa cu 18%. Imobiliarele s-au scumpit

Facilitati pentru angajatii din constructii

In schimb, proiectul mentionat cuprinde o serie de facilitati pentru angajatii din constructii.

“In perioada 1 ianuarie 2019-31 decembrie 2028, inclusiv, persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor realizate in baza contractelor individuale de munca incheiate cu angajatori care desfasoara activitati in sectorul constructii si care se incadreaza in conditiile prevazute in proiectul de act normativ, contributia de asigurari sociale se reduce cu cota de 3,75%. Persoanele care datoreaza contributia la fondul de pensii administrat privat reglementat de Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt scutite de la plata acestei contributii in limita cotei de 3,75%. Aceste persoane nu datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate pentru aceste venituri”, se precizeaza in proiect. In aceeasi perioada, angajatii din constructii vor fi scutiti de impozit pe venit.