Pentru semestrul II al anului 2019, incepand cu luna octombrie, valoarea nominala a unui tichet de masa nu poate depasi cuantumul de 15,18 lei. Valoarea nominala stabilita se aplica si pentru primele 2 luni ale semestrului I al anului 2020 respectiv, februarie 2020 si martie 2020, se arata intr-un proiect de Ordin publicat de Ministerul Muncii.

Potrivit unui proiect de lege depus la Parlament de catre cativa parlamentari PSD, actuala valoare a unui tichet de masa ”nu este suficienta pentru a cumpara o masa de pranz, in conditiile in care valoarea medie a unei mese de pranz este de 21,40 lei. Un numar mare de angajati se afla in imposibilitatea de a avea o masa adecvata in timpul unei zile de lucru, fie ca urmare a programului de lucru incarcat, fie pentru ca nu au acces la achizitionarea unei mese”, se arata in nota de fundamentare a proiectului.

Potrivit initiatorilor, valoarea pe zi a tichetului de masa din Romania este printre cele mai mici din Europa (daca in Romania valoarea nominala a tichetului este de aproximativ 3,21 Euro, in Spania este 1l Euro, in Belgia este 8 Euro, in Franta este 11,04 Euro, in Grecia este 6 Euro, in Portugalia este 7,63 Euro).

”Tichetele de masa au o eficienta remarcabila in generarea de consum, locuri de munca si venituri bugetare, ca urmare a efectului de rostogolire a impactului lor pe sase valuri succesive de impuls economic. Fiecare leu acordat in tichete de masa aduce incasari bugetare de 40 de bani, iar pentru fiecare leu de contributii sociale scutite de la plata sunt injectati in economia locala aproape 4 lei.

Tichetele de masa aduc la bugetul public venituri bugetare echivalente cu o rata de impozitare de circa 40%. Aceasta inseamna o eficienta foarte buna a tichetelor de masa in asigurarea veniturilor bugetare (mai mare decat eficienta tuturor impozitelor si contributiilor sociale actuale), iar aceasta eficienta se explica tocmai prin „ecoul” pe care, prin natura si functionarea lor, tichetele de masa il au in economia reala, respectiv in cea nominala. Prin urmare, cresterea valorii nominale a tichetului de masa la 20 de lei va genera venituri suplimentare la bugetul public.

Crescand valoarea nominala a tichetelor de masa la nivelul corespunzator, statul are posibilitatea de a implementa o facilitate fiscala care asigura o mai buna colectare a taxelor si impozitelor, diminuandu-se astfel economia subterana. Cresterea valorii nominale se va reflecta in mod direct in puterea de cumparare a angajatilor si in consecinta, in veniturile bugetului de stat, deoarece este supus impozitarii.

Pentru comerciatii de produse alimentare, restaurante, cantine etc., cresterea valorii nominale a tichetelor de masa ar insemna cresterea cifrei de afaceri, clienti relativ stabili, oportunitati de dezvoltare. Vanzarile de produse alimentare cresc datorita achizitiei lor cu tichete. In medie, aproximativ 15% din cifra de afaceri a unor astfel de comercianti provine din utilizarea tichetelor de masa.

Deoarece tichetele de masa sunt scutite de la plata contributiilor sociale, acest lucru inseamna ca acordarea tichetelor de masa reprezinta o optimizare semnificativa a costurilor pentru companiile care acorda tichete de masa.

Pentru companiile care acorda tichete de masa, acestea reprezinta un mecanism de reducere a taxelor fiscale, o manifestare a responsabilitatii sociale, fiind in acelasi timp si mai usor de utilizat decat orice alte instrumente” se mai arata in expunerea de motive ale proiectului legislativ.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri