Dragos Iliescu, psiholog și fondator Brio: În România, reforma educațională este împinsă de părinți, ei iau educația în propriile mâini

Sistemul educațional din România a trecut prin multiple transformări de la debutul acestei pandemii. Suntem martorii celui mai mare experiment de învățare online, însă puțini sunt cei care sesizează și aspectele pozitive ale acestei tranziții către digital, o transformare care în oricare al domeniu era deja așteptată de mulți ani. Mai puțin în educație se pare. Prof. univ. Dragoş Iliescu, fondator Brio, o platformă digitală de evaluare educaţională spune că dintre toți actorii și partenerii implicați într-un sistem educațional, părinții reprezintă mecanismul declanșator al binelui, fiind cei care împing sistemul să fie mai performant.

Deși școala este încă încremenită în paradigma ei comunistă, aparentele amenințări pot fi adevărate oportunități dacă sunt fructificate inteligent. Digitalizarea învățământului românesc, forțată acum de pandemia de COVID-19, poate reprezenta punctul de plecare în procesul de schimbare fundamentală a sistemului de învățământ la nivel local. Dar câte din aceste schimbări benefice se vor permanentiza și după ce va trece pandemia?

Sistemul va tinde spre a nu învăța și a nu reproduce nimic din succesul pe care educația digitală îl are în România.

- Dragoș Iliescu, fondator Brio -

Dragoș Iliescu spune că tendința care s-a instalat de puțin timp este de a aștepta cu degetele încrucișate timp de trei, patru luni pentru a reveni unde eram și de a uita ce s-a făcut bine. Venirea vaccinului a adus nu doar speranța la nivel global, ci și o lispsă de acțiune și o așteptare latentă că lucrurile vor reveni în câteva luni la normal, după ce vom primi dozele de vaccin pentru coronavirus.

Citeste si:
5 lucruri pe care omenirea le-a învățat în 2020 despre educație
5 lucruri pe care omenirea...

„Până acum două săptămâni, exista mai mult interes la nivel guvernamental privind implementarea de lungă durată a unor servicii digitale în educație, la nivel guvernamental și la nivelul sindicatelor care au o forță deosebită în educație. Discuțiile pe care le aveam duceau foarte mult înspre crearea unui sistem similar la nivelul întregului învățământ românesc.

Vin veștile vaccinurilor și toată lumea are impresia că în primăvară suntem înapoi unde eram și nu mai avem nevoie de aceste lucruri. Bănuiala mea este că sistemul va tinde spre a nu învăța și a nu reproduce nimic din succesul pe care educația digitală îl are în România. Pentru că au fost și elemente de succes care evident că ar trebui recunoscute, diseminate și multiplicate”, a declarat, pentru wall-street.ro, Dragoș Iliescu, specialist în psihologie organizațională și fondator al platformei de teste digitale standardizate Brio, singura de acest tip din România.

Părinții iau educația copiilor în propriile mâini

Interesant este însă că din toți partenerii implicați în actul educațional, părinții sunt cei care apasă pedala de accelerație în aceste vremuri de criză. Părinții, mulți dintre ei veniți dintr-un sistem de învățământ puternic, influențat de regimul comunist sau chiar poziționat în acele vremuri, își doresc ca soarta și viitorul copiilor lor să fie diferit. Prin urmare, ei sunt cei care, mânați de nevoile celor mici, investesc activ și alocă resurse multiple.

În România părinții iau educația în propriile mâini, de foarte multe ori. E o forță importantă, comunitatea de business se implică tot mai mult în zona această. Sunt state în care au existat reforme foarte puternice și împinse mult în față de către părinți, ceea ce se întâmplă și în România în acest moment. Dacă te uiți, de fapt, la elevii care au rezultate bune la testele internaționale sunt cei care sunt susținuți nu atât de mult de școală, ci sunt susținuți de părinți.

Citeste si:
Radiografia momentului din educație: Cum va începe al doilea...
Problemele revenirii elevilor...

- Dragoș Iliescu, specialist în psihologie organizațională și fondator al platformei de teste standardizate Brio -

Părinții par să fie cei care pot lua cele mai bune decizii acum pentru copiii lor, în contextul în care ministerul Educației a eliminat tezele și evaluările în acest an școlar, fără a găsi o rezolvare palpabilă, îndreptată către digital, așa cum procedează și alte țări. Renunțarea la teze scade mult interesul pentru testele digitale, cum sunt testele Brio, singurele de altfel din România de acest tip. La nivel local, așa cum se întâmplă și în multe alte state, reformele sunt împinse de societatea civilă, în situația de față - părinții.

Citește și: Marian Staș, expert în educație, despre eliminarea tezelor și a evaluărilor școlare: Indulgența este ucigătoare

„Părinții sunt cei mai interesați stakeholderi în toată povestea asta. Elevii nu prea știu ce vor, ce nu vor, profesorii sunt parte din sistem și te poți baza pe ei până la un moment dat, dar ei execută ceea ce li se spune să execute (...) În acest context, de ce sunt absolut convins, este că serviciile educaționale pe care le oferim noi o să aibă avânt prin prisma părinților mai curând, decât a sistemului. Pentru că dacă nu pui presiune continuă pe sistem nu se schimbă”, a mai declarat specialistul.

Citeste si:
Premieră: Prima olimpiadă de matematică organizată în format...
Premieră: Prima olimpiadă de...


Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Educație »



Setari Cookie-uri