In primul trimestru din 2011, membrii ALB au finantat active in valoare totala de 261,07 milioane euro (92%) iar companiile neafiliate in valoare de 23,5 milioane euro (8%), astfel incat totalul contractelor semnate in aceasta perioada (dupa valoarea activelor finantate) de catre membrii ALB si companiile neafiliate insumeaza 284,57 milioane euro.

„Evolutia primului trimestru da semne de redresare a leasingului financiar in sensul reorientarii finantarilor catre acele sectoare ale economiei romanesti care s-au dovedit solide si au rezistat perioadei de criza financiara.

Speram astfel ca finele anului 2011 sa aduca o crestere de 10% - 15% a volumului finantarilor noi prin contracte de leasing financiar, precum si o imbunatatire a procedurilor judiciare de recuperare a bunurilor in cazul clientilor rau platnici” a mentionat presedintele ALB, Antoaneta Curteanu (foto), CEO al UniCredit Leasing Corporation IFN SA.

Piata de leasing a coborat in 2010 cu 14% la 1,1 miliarde euro, fata de 2009, an in care companiile de leasing financiar au cunoscut cea mai abrupta scadere, de 73%, la 1,3 miliarde euro, comparativ cu 2008.

Unui studiu al Eurotaxglass’s din 2010, companie specializata in furnizarea de informatii, solutii si servicii de consultanta pentru domeniul auto, a relevat faptul ca industria locala de leasing a inregistrat o scadere finantarilor acordate de 81% in primul trimestru din acel an, comparativ cu perioada similara din 2009, de la 356,179 milioane de euro la numai 70 de milioane de euro.

Astfel, luand in calcul estimarea Eurotaxglass’s de anul trecut, in primul trimestru din acest an, valoarea bunurilor finantate de companiile de leasing financiar a crescut cu 70%, comparativ cu aceeasi perioada din 2010. ALB Romania nu a oferit date financiare pentru T1 din 2010.

In primul trimestrul din 2011, finantarile acordate s-au indreptat catre diverse domenii, astfel ca 21% (60,2 milioane euro) din total au vizat echipamentele, 16% (45,5 milioane euro) sectorul imobiliar si 63% (178,87 milioane euro) sectorul transporturilor.

Cea mai mare cota de piata este inregistrata de sectorul companiilor subsidiare ale bancilor, cu 58% din total, urmat de sectorul companiilor captive cu 23% si de sectorul companiilor independente, cu 19%.

Citeste si:

In domeniul transporturilor, evolutia finantarilor in primul trimestru din 2011 indica pastrarea unei ponderi constante pe categorii de vehicule, dupa cum urmeaza: autoturismele detin o cota de 55%, vehiculele comerciale grele 31% si vehiculele comerciale usoare 14%.

In trimestrul I 2011 in cadrul finantarii echipamentelor este interesant de mentionat faptul ca ponderea sectorului constructiilor este in crestere de la 15% la 17%, ponderea echipamentului agricol de la 10% la 20% in timp ce finantarea celorlalte sectoare ale economiei pastreaza o pondere relativ constanta (15% echipament medical, 4% industria alimentara, 8% echipamente destinate industriei metalurgice, 4% industria de prelucrare a lemnului, 4% in domeniul echipamentelor IT si software) precum si alte domenii.

Perioada de criza 2008-2011 indica tendinte noi in finantarea sectorului imobiliar din punct de vedere al ponderii pe categorii imobiliare. Se evidentiaza o crestere de la 23% la 45% a finantarii cladirilor industriale, de la 2 la 39% a terenurilor si de la 0(zero) la 2% a cladirilor cu destinatie hoteliera.

In contrast cu acestea, finantarea categoriei retail-outlet a scazut ca pondere de la 21% la 1%, finantarea cladirilor de birouri clasa A, B si C a scazut de la 50% la 16%, iar finantarea cladirilor rezidentiale si a blocurilor de locuinte a scazut ca pondere de la 4% la 1%. O cauza a acestei evolutii o reprezinta finantarea in baza contractelor de “sale and lease back” ca solutii de obtinere a lichiditatiilor necesare in perioada de criza de catre clientii contractelor de leasing financiar.

Clientii corporativi au atras cea mai mare pondere (92%) din totalul finantarilor, urmati de componenta de retail (6%) si de sectorul public (2%). Spre deosebire de anii precedenti si ca o solutie de adaptare la situatii de criza, perioada cel mai des intalnita dupa durata contractelor de leasing este de 2-3 ani (23%) si 4-5 ani (23%), peste 5 ani (21%), de 3-4 ani (20%), 1-2 ani (8%) si de 1 an (5%) .

Valoarea bunurilor aflate in procedura de reposesie se ridica la nivelul de 7% din portofoliul total al membrilor ALB. Durata medie a unui proces de executare silita a clientilor rau platnici care refuza sa returneze bunurile pe cale amiabila, este intre 6 si 9 luni conform estimarilor ALB.

ALB reprezinta conform statisticilor ALB si BNR 92% din piata de leasing financiar si 63% din totalul pietei creditului de consum IFN din Romania.

ALB este membra in Consiliul Director al Federatiei Europeane a Asociatiilor Societatilor de Leasing - Leaseurope si membra a Federatiei Creditului de Consum din Europa - Eurofinas.