Majoritatea antreprenorilor creativi din Romania nu considera actualul context economic prielnic pentru afaceri, principalele obstacole percepute fiind legislatia financiara, atragerea de noi angajati si clienti, potrivit studiului „Barometrul mintilor creative”, realizat de UniCredit Bank si Cult Market Research.

Contextul economic actual nu este considerat prielnic de cea mai mare parte dintre antreprenorii creativi. Astfel, in 2018, doar 12% dintre antreprenorii chestionati considera ca actualul context economic este prielnic pentru business. Cei mai increzatori antreprenori sunt in Bucuresti (16%), Cluj-Napoca (14%) si Iasi (14%) si cei mai putin increzatori sunt in Brasov (9%) si Timisoara (3%).

In ceea ce priveste probabilitatea de extindere a companiei, mai mult de jumatate nu intentioneaza sa faca acest lucru: 59% au raspuns ca sigur nu vor extinde afacerea, 14% au spus ca probabil nu, 10% nu stiu, iar 17% vor sa faca acest lucru. Cei mai dornici de a dezvolta businessul sunt in Cluj (22%), Brasov (19%) si Iasi (17%), iar cei mai putini dornici sunt in Timisoara (14%) si Bucuresti (11%).

In ceea ce priveste afacerile mature, 18% au investitii reusite, 36% au unele investitii reusite, 36% se mentin pe linia de plutire, iar 10% se lupta pentru supravietuire. La capitolul afaceri in curs de dezvoltare, 20% au investitii reusite, 37% au unele investitii reusite, 32% se mentin pe linia de plutire, iar 11% sunt la limita.

Top 5 obstacole

In general, antreprenorii care detin afaceri mature identifica mai multe obstacole in dezvoltare comparativ cu cei care au o afacere in curs de dezvoltare, pentru ca nivelul de experienta difera.

Pentru companii, principalele obstacole sunt conditiile economice generale (79% din companiile mature, 66% din companiile in curs de dezvoltare), legislatia financiara, taxele (71%, respectiv 61%), atragerea de noi angajati (65%, respectiv 60%), puterea scazuta de cumparare (70%, respectiv 60%) si atragerea de noi clienti (67%, respectiv 56%).

In Bucuresti, principalele obstacole intampinate sunt: accesul la resurse umane calificate, problemele de cash flow si birocratia. In Cluj sunt mentionate, de asemenea, birocratia si accesul la resurse umane, iar in Timisoara, schimbarile legislative reprezinta primul obstacol.

Obstacole de finantare

Antreprenorii creativi sunt reticenti la sursele de finantare externe sau inca nu au identificat posibilitatea de a le utiliza pentru a-si dezvolta afacerea. Principalele obstacole la finantare sunt dobanzile percepute ca fiind mari (19% din companii), procedurile greoaie in relatie cu programele publice de finantare (15%), procedurile greoaie in relatie cu banca (15%), conditiile stricte impuse de banci (14%), reticenta fata de imprumuturi (12%), lipsa garantiilor (12%), reticenta fata de institutiile financiare (7%) si timpul indelungat pentru obtinerea imprumuturilor (6%).

Antreprenorii romani se bazeaza, in cea mai mare parte a cazurilor, pe autofinantare pentru compania lor. Acestia sunt reticenti la sursele externe de finantare, despre care cred ca sunt mai dificil de accesat. Astfel, 66% din companii se autofinanteaza, 16% apeleaza la mobile banking si 6% la finantare prin programe publice si imprumuturi bancare.

Nevoile companiilor in curs de dezvoltare sunt dezvoltarea si diversificarea produselor si serviciilor, cresterea notorietatii si cresterea vanzarilor. In schimb, nevoile companiilor mature sunt reprezentate de atragerea de noi angajati, dezvoltarea produselor si finantare rapida.

In topul serviciilor financiare utilizate sunt internet banking-ul (25%), procesarea platilor online (18%) si cardurile (16%), iar principalele servicii financiare necesare sunt finantarea prin fonduri europene (24%), linia de credit pe termen scurt (21%) si creditul pentru dezvoltare (12%).

In ceea ce priveste experienta profesionala a angajatorilor, 56% dintre cei care au participat la chestionar au fost angajati in sectorul privat, 28% in sectorul public, 15% erau elevi sau studenti, iar 1% activau in sectorul non-guvernamental sau voluntariat.

Angajari in urmatorul an

Antreprenorii creativi doresc sa mentina numarul de angajati, iar cei care vor sa isi extinda echipa vor sa angajeze colegi cu program full-time. Astfel, 47% vor sa angajeze, iar 46% sa mentina numarul de angajati. Mai mult, 74% vor ca angajatul sa fie in regim full-time, iar 20% in regim part time.

Studiul a fost facut pe un esantion de 206 persoane, prin 200 de chestionare si 6 interviuri aplicate in Bucuresti, Timisoara, Brasov, Cluj-Napoca si Iasi, in perioada 5-22 octombrie 2018. 44% din antreprenorii chestionati sunt femei, iar din totalul participantilor, 67% au peste 40 de ani, 12% au intre 35 si 39 de ani, 12% au intre 30 si 34 de ani si 9% au intre 22 si 29 de ani. Domeniile de activitate incluse in studiu au variat de la artistic (23%), arhitectura si proiectare (15%), design (12%), publicitate, fotografie, IT, tipografie, editura, cercetare si inovatie.

Sursa foto: Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri