Decizia Standard&Poor’s de a mentine perspectiva stabila pentru ratingul Romaniei, dupa o amanare de doua saptamani a deciziei, a dat, din nou, ocazia guvernantilor sa scoata in evidenta doar aspectul convenabil (unul singur) din anuntul agentiei de rating si sa ignore toate avertismentele legate de derapajele inevitabile ale economiei: deficit bugetar de 3,3% din PIB in 2019, mult peste cel angajat de Guvern, si incetinirea cresterii economice la 3,5%, cu 2 PUNCTE PROCENTUALE sub cea pe care s-a construit bugetul.

Ministrul Finantelor Publice, Eugen Teodorovici, s-a grabit sa aprecieze decizia S&P, sustinand ca aceasta “recunoaste si confirma realitatea economica actuala a Romaniei” si reflecta “viabilitatea masurilor fiscal bugetare adoptate”.

Se apre, insa, ca s-a oprit din citit imediat dupa primul paragraf, cel care spune ca “Agentia de rating Standard & Poor's reconfirma rating-ul aferent datoriei guvernamentale a Romaniei la BBB-/A-3 pentru datoria pe termen lung si scurt in moneda locala si valuta, precum si perspectiva stabila”.

Tot ce urmeaza, insa, arata clar ca agentia de evaluare financiara ofera Romaniei doar o pasuire de cateva luni (dupa cea de doua saptamani ceruta de guvernantii romani, in care s-au angajat sa corecteze semnificativ OUG 114), avand in vedere ca intreaga analiza este plina de avertismente si reflecta clar deciziile gresite ale autoritatilor romane in special in ceea ce priveste politica de stimulare a consumului (prin pensii si salarii marite) in detrimentul investitiilor.

Pomenile electorale vor inflama deficitul bugetar

Concret, in opinia S&P, cresterea economica a Romaniei se va opri la 3,5% in acest an (cu mult sub estimarea Guvernului de 5,5% si sub performantele din ultimii 2 ani, de 7%, respectiv 4,1%).

UniCredit si Banca Mondiala...
Citeste si: Declinul economiei, amplificat de OUG 114 chiar si dupa modificare

In acelasi timp, agentia de rating previzioneaza ca deficitul bugetar se va adanci la 3,3% in 2019 si la 3,5% din PIB in 2020, ca rezultat al incetinirii avansului economiei si a cheltuielilor guvernamentale, pe fondul pregatirii alegerilor prezidentiale din 2019 si al celor parlamentare din 2020.

In raportul agentiei de rating mai este remarcat faptul ca deficitul bugetar din 2018 a ramas sub nivelul de 3% din PIB, ca urmare a performantei solide a veniturilor bugetare, sustinute de o crestere ridicata a PIB-ului nominal si de un alt an cu o alocare slaba pentru investitii. Cu toate acestea, cresterile salariale accelerate din sectorul public au orientat structura cheltuielilor guvernamentale in continuare spre cheltuielile sociale inflexibile si de natura salariala, precum si spre o indepartare de investitii.

Consideram ca prioritizarea cheltuielilor de consum in fata cheltuielilor de investitii este negativa pentru competitivitatea si cresterea pe termen lung a Romaniei. Salariile si contributiile la asigurarile sociale reprezinta o parte rigida si inflexibila a cheltuielilor Guvernului, la aproximativ 60% din total. Credem ca aceasta dispozitie lasa Guvernului putin spatiu pentru a efectua cheltuieli de capital, care sunt estimate sa creasca semnificativ conform prognozelor guvernamentale din bugetul pentru 2019. Deficitul fiscal mare al Romaniei, pe fondul expansiunii economice foarte rapide, evidentiaza vulnerabilitatea tarii la socurile externe potentiale si o incetinire pronuntata a cresterii economice. Politica fiscala prociclica a Guvernului erodeaza castigurile fiscale greu castigate in anii de dupa criza”, au explicat reprezentantii S&P.

Legea pensiilor inghite bugetul de investitii

Reprezentantii agentiei reamintesc ca riscurile la adresa pozitiei bugetare pe termen mai lung sunt, de asemenea, orientate catre scadere, din cauza incertitudinii cu privire la unele propuneri recente de politici bugetare. Printre aceste propuneri, raportul S&P reaminteste de Legea pensiilor, care ar putea sa majoreze „in mod semnificativ factura cu pensiile in 2020 si in anii urmatori”.

Astfel de initiative de reforma sugereaza ca: castigurile politice pe termen scurt ar putea continua sa influenteze strategia fiscala si alocarile directe din zona de capital catre cheltuielile curente, parte a bugetului. In plus, in cadrul politicilor sale de urgenta din 2018, Guvernul a facut contributiile la Pilon II de pensii optionale, ceea ce a deblocat fluxuri de pana la 0,8% din PIB in buget, in timp ce partial a diluat viabilitatea pe termen lung a sistemului de pensii. Credem ca presiunile asupra bugetului Romaniei vor persista pe parcursul orizontului nostru de prognoza, pana in 2022”, au subliniat reprezentantii S&P.

Ministerul Finantelor a...
Citeste si: Ministerul Finantelor a publicat o noua Strategie fiscal-bugetara

Agentia de evaluare financiara a publicat, in urma cu doua saptamani, decizia privind ratingul Romaniei, dar a amanat anuntul privind perspectiva la presiunea Guvernului roman, care a promis ca va revizui Ordonanta 114, avand in vedere avertismentele potrivit carora aceasta afecteaza grav stabilitatea economica a Romaniei.

Sursa foto: Agerpres Foto

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Finante - Banci »



Citeste si
Teodorovici, masuri pentru romanii plecati la munca in strainatate