Asigurările de viață cu componentă investițională rămân necunoscute marii majorități a românilor, în ciuda combinării a două beneficii majore, cum este protecția financiară pentru familie, în cazul unui eveniment nefericit și câștigul prin programele de investiții. Trei din top 5 jucători de pe piața locală a asigurărilor de viață au raportat, în ultimele 12 luni, randamente foarte bune ale programelor investiționale aferente acestui tip de produse, cu o singură excepție.

La nivel de piață, la finalul anului trecut erau în vigoare 154.778 de astfel de asigurări de viață cu componentă investițională (unit-linked- UL, în limbaj de specialitate n.red.), reprezentând 10,5% din totalul polițelor active de asigurare de viață, în scădere comparativ cu finalul lui 2019, când acestea erau în număr de 159.476, potrivit datelor oficiale publicate de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF). Altfel spus, sub 160.000 de români beneficiază de acest tip de polițe.

În același timp, primele brute subscrise (PBS) pentru asigurări de viață cu componentă investițională s-au cifrat, la nivel de piață, la 596,3 milioane de lei, echivalentul a 26,9% din totalul primelor brute subscrise în segmentul asigurărilor de viață. De asemenea, nivelul este mai mic decât în 2019, dar confirmând interesul în creștere al românilor pentru asigurările cu componentă de protecție, potrivit asiguratorilor contactați de wall-street.ro.

Tendința este aceeași și în portofoliul NN, cel mai mare jucător din piața asigurărilor de viață autohotnă, unde ponderea produselor de asigurare cu componentă investițională în totalul asigurărilor vândute s-au diminuat cu 10 puncte procentuale în 2020 față de acum cinci ani, potrivit datelor furnizate de companie wall-street.ro.

Câștiguri de două cifre aproape pe linie

În ultimele 12 luni, cele 10 fonduri unit-linked (UL) din potrofoliul NN au avut randamente cuprinse între 6,46% și 40,45%. Doar două dintre acestea au avut randamente de 6,68%, respectiv 6,46% în timp ce, altele două au avut randamente sub 20%, iar 3 fonduri au înregistrat randamente de peste 20%. Fondurile Equity și Dinamic au avut randamente de 30,95%, respectiv 30,26%. Cel mai bun randament, de 40,45% din portofoliul olandezilor de la NN l-a înregistrat fondul Enhanced Commodities.

Citeste si:
La ce asiguratori se inghesuie romanii cu cele mai multe reclamatii
City Insurance pierde pozitia...

În cazul NN, câștigurile de două cifre au fost generate de programele invesționale cu expunere pe instrumentele cu risc mai ridicat, așa cum sunt acțiunile, în timp ce randamentele mai mici au fost generate de programele investiționale cu expunere pe obligațiuni și titluri de stat.

Al treilea jucător de pe piața asigurărilor de viață din România, BRD Asigurări de Viață a înregistrat de asemenea câștiguri foarte bune, însă, la fel ca în cazul liderului, câștigurile au variat foarte mult de la un program investițional la altul. Randamentele anuale ale celor 9 fonduri de investiții, administrate din România ale BRD s-au situat pe o plajă largă, între 6,17% și 30,48%, în funcție de tipul de instrumente în care investesc și gradul de risc.

Dacă atunci când avem un orizont lung de timp, investițiile în acțiuni sunt de multe ori preferate pentru a obține un randament mai mare, atunci când mai avem unul sau doi ani până când vom folosi banii, este de preferat să investim în active sigure, cu fluctuații de preț cât mai mici.

Mihai Purcărea director general, BRD Asset Management

Citeste si:
BRD Viață a extins asigurarea contra Covid și pentru firme sub 20...
BRD Asigurări de Viață a...

Al patrulea jucător din piața asigurărilor de viață, Allianz Țiriac a avut, de asemenea, randamente pozitive ale programelor investiționale, cu o singură excepție. Astfel, câștigurile aduse asiguraților au variat între 3% și peste 40%, nivelul obținut fiind influențat de caracteristicile fiecărui program investițional, respectiv de componenta de active, expunerea georgrafică sau moneda.

Crește interesul românilor pentru asigurările de viață în general

Piața asigurărilor de viață în ansamblu este în continuare la un nivel mai scăzut comparativ cu alte piețe europene, dar oficialii NN văd în continuare un potențial semnificativ de creștere pe termen mediu și lung. Această creștere va veni însă pe măsură ce oamenii vor conștientiza, tot mai mult, importanța asigurărilor în general și a celor de viață în mod particular, înțelegând relevanța și beneficiile acestora.

Am remarcat creșterea tendinței de a economisi în rândul populației. Oamenii sunt mai preocupați să își protejeze viitorul, sentiment accentuat de contextul pandemic. Implicit acest tip de asigurări de viață care oferă atât o protecție a sumei investite, cât și acces la investiții pe termen mediu și lung devine o soluție mai atractivă pentru cei interesați de soluții pentru viitor și diversificarea activelor de care dispun.

Arnaud de la Hosseraye director general BRD Asigurări de Viață

Citeste si:
Cum poate proteja financiar un RCA pentru persoane?
Răspunderile civile generale:...

Și Allianz Țiriac a observat o creștere a interesului clienților pentru asigurările de viață, în general. La nivelul portofoliului asiguratorului, segmentul asigurărilor de viață înregistrează cel mai mare ritm de creștere în termeni de vânzări. Anul trecut, subscrierile Allianz pe segmentul life au crescut cu 14%, creșterea fiind generată atât de asigurările tradiționale, care includ doar partea de protecție, cât și de produsele unit-linked, care includ o componentă investițională pe lângă partea de protecție. Creșterea a accelerat în primele luni din 2021, ceea ce demonstrează o receptivitate mai mare în randul populației și o atenție sporită pentru asigurările de viață, potrivit oficialilor Allianz.

Orice creștere care se înregistrează pe piața de asigurări, mai ales pe segmentul asigurărilor de viață este cu atât mai important cu cât vorbim de un deficit de protecție foarte mare în România. Studiile Uniunii Naționale a Societăților de Asigurare din România (UNSAR) arată că deficitul de protecție era de 123 miliarde de euro în 2019, iar cifrele oficiale ale ASF ne arată că doar 1 din 7 români are o asigurare de viață. Însă, cum menționam mai sus asiguările de viață cu componentă investițională au înregistrat o ușoară scădere anul trecut, cu subscrieri de până în 600 milioane de lei.

Beneficiile asigurărilor de viață cu componentă investițională (UL)

Asigurările de viață cu componentă investițională îmbină protecția financiară în cazul unui eveniment nefericit cu componenta de investiții. Altfel spus, acoperă mai multe nevoi sub o singură umbrelă, oferind asiguraților liniștea că familia beneficiază de sprijin financiar în cazul în care lor li se întâmplă ceva și în același timp posibilitatea ca banii lor să fie investiți de companii cu expertiză amplă în acest domeniu. Un alt avantaj este și faptul că nu există taxe pentru veniturile rezultate din asigurări.

”Este important să ne dezvoltăm capacitatea de a atrage atenția asupra beneficiului dublu de protecție și investiție în același timp, cât și asupra nivelului extins de accesibilitate pe care produsele îl oferă”, a mai explicat oficialul BRD Asiguări de Viață.

Este foarte important de reținut că atunci când sunt asociate cu protecția oferită de o asigurare de viață într-un produs de tip unit-linked, e necesar ca investiția să fie realizată pe termen mediu și lung. Astfel, BRD Asigurări de Viață, cât și ceilalți asiguratori recomandă ca, durata de investițe minimă să fie de cel puțin 5 ani.

Ce este de făcut pentru a crește popularitatea acestor produse în România

Simplificarea produselor, dar mai ales explicarea avantajelor lor într-un limbaj comun și nu în ultimul rând, digitalizarea interacțiunii cu asigurații au potențialul de a crește atractivitatea pentru asigurările de viață la modul general, dar și pentru ideea de protecție financiară prin asigurare, la scară largă.

Factorii externi pot transmite semnale oamenilor să se preocupe singuri de viitor pentru a fi mai protejați. Dacă la acești factori se adaugă o discuție transparentă cu clientul, un raport beneficiu vs. cost cât mai echilibrat, mai ales că beneficiile sunt scutite de impozite, precum și campanii constante de informare care să clădească educație financiară, atunci putem accelera dezvoltarea acestui segment din piață.

Arnaud de la Hosseraye director general BRD Asigurări de Viață

La rândul său, Allianz-Țiriac mizează pe reducerea complexității în asigurări, în toate zonele de activitate, de la conceptul produselor, distribuție și până la procesul de administrare a contractelor și mai ales, atunci când vine vorba despre despăgubire.

Sursa foto: By Nokuro

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »


Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri