Rusia a intrerupt livrarile de petrol catre Europa prin conductele belaruse, acuzand Belarusul ca fura din titeiul livrat catre Vest. Cinci state sunt deja afectate de aceasta decizie: Germania, Slovacia si Polonia nu mai primesc titei rusesc incepand cu dimineata zilei de luni, si incepand de ieri, si livrarile catre Ungaria si Cehia au fost stopate.

Cele cinci state nu se afla pe termen scurt in pericol de a ramane fara titei destinat nevoilor energetice, normele UE stipuland ca fiecare stat sa detina stocuri pentru 90 de zile de consum. Cu toate acestea, cele cinci state sunt puternic dependente de titeiul rusesc, acesta asigurand peste doua treimi din necesarul zilnic pentru Cehia, Slovacia, Ungaria si Polonia, respectiv o cincime din consumul Germaniei.

Problemele cu oleoductul Drujba nu afecteaza Romania in mod direct, pentru ca tara noastra nu este interconectata la aceasta conducta, ci importa petrol rusesc doar prin cisterne si vapoare, a declarat pentru NewsIn, directorul general in cadrul MEC, Alexandru Sandulescu. Insa prelungirea crizei ar putea majora pretul carburantilor la pompa, decizia urmand sa apartina operatorilor de pe piata.

Piata interna a petrolului va fi afectata de cresterea cotatiei barilului de petrol pe piata internationala, daca situatia nu se rezolva intr-o zi, doua. Experienta ne arata ca, odata cu cresterea pretului titeiului la bursa din New York, se majoreaza tarifele la carburanti la pompa in Romania", a declarat pentru NewsIn analistul economic Liviu Voinea.

Opinia sa este impartasita si de presedintele Rompetrol, Dinu Patriciu. "Daca aceasta problema persista mai mult de doua saptamani, cresterea pretului barilului de petrol la bursele internationale va fi substantiala si se va resimti si in Romania. Aceste reprecusiuni nu vor intarzia sa apara, daca problema nu va fi rezolvata, in contextul in care oleoductul Drujba transporta 1,5 milioane de barili pe zi, adica aproape 1,7% din productia mondiala de titei", a explicat Patriciu.

In opinia sa, este prea devreme sa se concluzioneze ca alimentarea cu petrol a statelor care importa titei prin conducta Drujba va avea de suferit in urma acestei crize. "Deocamdata nu sunt probleme in alimentarea cu carburanti nici in Polonia, care are stocuri pentru 70 de zile, nici pentru Germania, care poate rezista inca 3 - 4 luni fara petrolul rusesc, dar, cu siguranta, pretul titeiului pe plan mondial va fi afectat", a mai spus presedintele Rompetrol.

UE maraie, dar ramane dependenta

Rusia a inchis robinetul petrolului. Romania asteapta urmarile crizei