Rocket Lab, o companie de mici dimensiuni, ar putea să devanseze NASA şi ESA (Agenţia Spaţială Europeană) şi să exploreze planeta Venus peste trei ani, a declarat Peter Beck, CEO-ul companiei, care vrea să lanseze o sondă proprie, un model low-cost, în 2023, informează AFP, transmite Agerpres.

"O misiune spre Venus ar trebui să coste în jur de 30 de milioane de dolari", a declarat Peter Beck pentru AFP.

Planeta Venus, cu o temperatură infernală şi o atmosferă compusă din gaze toxice, a fost în mare parte neglijată începând din anii 1980 de agenţiile spaţiale în beneficiul planetelor mai îndepărtate din Sistemul Solar, precum Marte, spre care zeci de sonde şi de vehicule robotizate au fost trimise în speranţa descoperirii primelor urme ale unor forme de viaţă din trecut.

"Pe Venus, căutăm urme ale unor forme de viaţă actuale", a explicat Peter Beck.

Descoperirea surprinzătoare a unei molecule denumite "fosfină" în norii din atmosfera planetei Venus, graţie unor radiotelescoape de pe Terra, a stârnit pe 14 septembrie un val de entuziasm în rândul astronomilor şi astrobiologilor, care apără de mulţi ani ipoteza conform căreia anumiţi microbi trăiesc în prezent în norii din atmosfera lui Venus. Fosfina nu este o dovadă definitivă în acest sens, dar este posibil ca ea să trădeze prezenţa unor organisme vii.

Anunţul l-a determinat pe administratorul general al NASA să spună că agenţia spaţială americană va trebui să ofere din nou prioritate studiilor ce vizează planeta Venus.

Peter Beck face parte din tabăra pro-Venus şi analizează de doi ani fezabilitatea lansării unei sonde, în întregime dezvoltată de o companie privată. El a calculat, cu ajutorul unui doctorand, că micul satelit pe care Rocket Lab l-a dezvoltat în laboratoarele sale, Photon, ar putea fi adaptat pentru o călătorie interplanetară - un domeniu rezervat până acum doar agenţiilor spaţiale, ţinând cont de costurile unei astfel de misiuni, ce ating sume cu opt sau nouă zerouri.

"Când se vorbeşte despre misiuni interplanetare de zeci de milioane de dolari în loc de miliarde de dolari şi care să fie realizate într-un termen mai mic decât un deceniu, acest lucru creează oportunităţi pentru descoperiri incredibile", a spus Peter Beck.

5 minute, inclusiv coborârea

Nişa comercială a companiei Rocket Lab este lansarea de sateliţi de talie mică pe orbita terestră, cu ajutorul unei rachete ce are o lungime de doar 18 metri, un pariu profitabil şi în plin avânt odată cu creşterea producţiei de microsateliţi.

Sonda care va trebui să exploreze planeta Venus va fi la rândul ei de talie mică: va avea o greutate de 37 de kilograme şi un diametru de 30 de centimetri. Călătoria ei de pe Terra va dura 160 de zile, apoi Photon va elibera sonda în norii planetei pentru a îi analiza - în timpul unei coborâri fără paraşută, cu viteza de 11 kilometri pe secundă.

Sonda va avea astfel la dispoziţie doar între 270 şi 300 de secunde pentru a-şi face măsurătorile programate în straturile considerate interesante ale atmosferei de pe Venus, precizează Peter Beck. Apoi, ea se va dezintegra sau se va zdrobi de scoarţa venusiană, care este atât de fierbinte încât topeşte plumbul (465 de grade Celsius la nivelul scoarţei).

Cea mai complicată parte va fi alegerea instrumentului ştiinţific: ce moleculă va trebui să fie căutată? Şi, mai ales: acel instrument va trebui să cântărească doar 3 kilograme, o miniaturizare de care experţii se îndoiesc, dar care ar fi totuşi posibilă, potrivit lui Peter Beck. Pentru această etapă a misiunii, Rocket Lab va avea nevoie de ajutor din partea oamenilor de ştiinţă. Sara Seager, astronom la MIT, colaborează deja la acest proiect.

Proiectul se înscrie în noua eră spaţială, iar cel mai cunoscut reprezentant al ei, Elon Musk, fondatorul SpaceX, care a revoluţionat sectorul lansărilor cu rachete reutilizabile, trimite în prezent astronauţi ai NASA spre Staţia Spaţială Internaţională (ISS) şi doreşte să colonizeze planeta Marte.

NASA nu se mai teme să subcontracteze anumite misiuni spaţiale către astfel de antreprenori. Compania Rocket Lab va fi plătită cu 10 milioane de dolari pentru a trimite în 2021 un microsatelit pe orbita Lunii.

În ceea ce priveşte planeta Venus, Peter Beck îşi doreşte, după încheierea primei sale misiuni private, să îşi ofere serviciile (contra cost) către NASA. Agenţia spaţială americană intenţionează să revină la rândul ei spre Venus prin intermediul unei misiuni care va avea loc însă cel mai devreme în 2026.