Uniunea Europeană se confruntă cu riscul creşterii preţurilor de consum şi încetinirii activităţii economice din cauza perturbărilor provocate transportului maritim prin Marea Roşie, chiar dacă impactul economic nu s-a făcut resimţit până acum, a declarat marţi un înalt oficial european citat de Agerpres.

Vicepreşedintele Comisiei Europene, Valdis Dombrovskis, a spus că traficul navelor prin Marea Roşie a scăzut cu 22% într-o singură lună, ca urmare a atacurilor lansate de rebelii houthi asupra navelor din Marea Roşie. Cu toate acestea, declinul se va accelera pe măsură ce companiile de shipping redirecţionează navele pentru a ocoli Africa, a avertizat Dombrovskis, adăugând că Executivul comunitar monitorizează îndeaproape situaţia.

"Până acum nu a fost un impact vizibil asupra preţurilor la energie şi, la nivel mai general, un impact asupra preţurilor bunurilor. Dar vedem deja un impact asupra preţurilor la transport, care au crescut", le-a spus Valdis Dombrovskis jurnaliştilor, la finalul unei reuniuni a miniştrilor europeni ai Comerţului, la care s-a discutat această problemă. "Cu siguranţă, este un factor de risc", a apreciat Dombrovskis.

"Impactul economic mai larg asupra preţurilor de consum şi economiei UE în general va depinde foarte mult de lungimea acestei crize. De aceea, este nevoie de o acţiune rapidă", a spus Dombrovskis.

Forţele americane şi britanice au lansat noi lovituri aeriene în Yemen împotriva rebelilor houthi, care se declară în continuare "hotărâţi" să-şi continue atacurile în Marea Roşie, în semn de sprijin pentru palestinienii din Gaza.

Dombrovskis a precizat că Executivul comunitar îşi va revizui previziunile economice în luna februarie, când ar putea fi nevoită să ţină cont şi de perturbările din Marea Roşie.

Prin Canalul Suez, aflat la capătul Mării Roşii, trece între 12% şi 15% din comerţul mondial cu bunuri şi între 25% şi 30% din transportul maritim de containere. Pentru Uniunea Europeană, în 2022, aproximativ 23% din totalul bunurilor importate au venit prin intermediul navelor din Asia şi marea majoritate a acestor nave a trecut prin Canalul Suez. În prezent, economia UE evită o recesiune blândă, iar perturbările prelungite ale comerţului prin Marea Roşie ar putea împiedica băncile centrale să reducă dobânzile în acest an.

Ministrul Comerţului din Ţările de Jos, Geoffrey van Leeuwen, a dezvăluit că, de la debutul atacurilor rebelilor houthi asupra navelor din Marea Roşie, costurile cu transportul maritim pe ruta Shanghai-Rotterdam prin Canalul Suez au crescut în unele cazuri cu 200%.

"Evident că asta se va repercuta asupra inflaţiei...Tocmai când am ieşit dintr-o perioadă de inflaţie ridicată, ăsta e ultimul lucru de care avem nevoie", a spus Geoffrey van Leeuwen.

Sursa foto: akramalrasny / Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Internațional »


Setari Cookie-uri