Oamenii de marketing ar trebui sa fie mai putin atenti la ceea ce face competitia si sa se concentreze pe lucrurile care pot inova, care lipsesc inca din viata unei comunitati, a afirmat pentru wall-street.ro, Angus Slater, directorul de marketing al Vodafone Romania, al doilea operator de telecomunicatii de pe piata locala, cu afaceri de peste 800 de milioane de euro anul trecut.
Britanicul conduce echipa de marketing a Vodafone Romania din iunie anul trecut, avand in subordine aproape 100 de oameni din diferite departamente si un buget de mai multe milioane de euro.

Vodafone este printre cei mai mari advertiseri din Romania, telecomul fiind de altfel cel mai important investitor in publicitate pe piata locala, operatorii alocand anul trecut circa 42 de milioane de euro in achizitia de spatiu media, conform agentiei Initiative. Pe urmatoarele locuri (click pe fotografia 2) s-au aflat anul trecut companiile din domeniul cosmeticelor si igienei personale (40 mil. euro) si cele din domeniul medical (25 de milioane de euro).

„Uitati-va unde sunt lipsurile, la ce intampla in alte locuri si cum pot fi aplicate in zona voastra. Cred ca marketingul functioneaza pe principiul «Practica, te face perfect»”, explica Angus Slater (39 de ani).

Onestitatea si integritatea, absolut necesare intr-o lume conectata

El adauga ca pentru a reusi sa promoveze produsele si serviciile companiilor pe care le reprezinta, specialistii in marketing trebuie sa fie buni pe partea de cercetare si sa puna clientul in centrul activitatii lor.

Daca vrei sa fii bun in marketing, trebuie sa fii bun in cercetare. Pe masura ce intelegi mai bine consumatorul, trendurile, obiectivele de marketing, vei putea promova produsele si serviciile relevante. Pune clientul in mijloc si, daca furnizezi servicii bune, oamenii vor sta cu tine si te vor recomanda si altora. Cred ca acesta este viitorul marketingului, pentru ca in social media oamenii vorbesc tot timpul. Daca ai servicii si produse slabe, daca practici preturi ascunse, vei fi descoperit repede si probabil oamenii vor posta pe internet. Cred ca onestitatea si integritatea sunt absolut necesare in aceasta lume conectata”, mai spune oficialul Vodafone.

Obiectivele managerului pentru acest an sunt legate de nivelul de admiratie a brandului Vodafone si satisfactia clientilor. El adauga ca in prezent cresterea unui operator de telecom vine din imbinarea tehnologiei si a inovatiei cu serviciile de customer care.

Vodafone Romania avea aproximativ 7,8 milioane de clienti la finalul lui iunie anul acesta.

Atentia se schimba de la produse catre servicii. Ceea ce te face sa mergi inainte este partea de suport

„Smartphone-urile continua sa fie importante pentru noi, dar atentia se schimba de la produse catre servicii. Daca vrei sa cresti intr-o piata matura, trebuie sa ai grija de clienti. In afara de a avea o mare varietate de smarphone-uri, ceea ce te face sa mergi inainte este partea de suport”, mai spune managerul.

Un alt lucru important pentru strategia de marketing a Vodafone este crearea de comunitati, de atragere si fidelizare a clientilor care fac parte dintr-un anumit grup.

„Marketingul s-a schimbat, perioada in care explicai un produs si pretul pe televiziune, radio sau un poster s-a terminat. Eu cred tot mai mult in acel tip de marketing in care alegi un grup de oameni, faci ceva pentru acea comunitate si incerci sa atragi «word of mouth» pozitiv. Iar oamenii vor face marketing pentru tine, prin prietenii lor, prin social media. Cred ca marketingul prin social media este foarte important si va deveni din ce in ce mai puternic”, afirma Slater.

El adauga ca in primul semestru al anului bugetul de marketing al Vodafone a fost asemanator cu cel din 2011, insa impartirea intre medii de promovare s-a schimbat.

Accent pe online si community marketing

„In trecut, am avut o impartire relativ traditionala, in jur de 60-70% din buget mergea catre televiziune, si restul era impartit relativ egal intre in out-of-home (n.red. panotaj stradal, reclame in lifturi, toalete, parcari, sali de asteptare), online, print. Si ceea ce vrem sa facem anul acesta este sa rebalansam si sa mergem mai mult in online, social media. De asemenea, ne uitam la community marketing. Aceste comunitati le sustinem, nu prin bani, dar oferindu-le insturmentele de care au nevoie pentru a face ceea ce isi doresc”, afirma seful de marketing al operatorului.

De exemplu, o altfel de comunitate poate fi reprezentata de studentii unei anumite universitati, pentru care operatorul poate veni atat cu preturi mai mici pentru servicii si produse, dar in acelasi timp poate oferi traininguri, acces la specialistii companiei, dar si facilitati pentru distractie.

„Va fi un mixt intre distractie si studiu”, spune Slater.

Al patrulea investitor in publicitate in 2011

Vodafone a fost anul trecut al patrulea cel mai mare investitor in publicitatepe piata locala (vezi tabel), cu un buget la rate card de aproximativ 207 milioane de euro, conform datelor oferite wall-street.ro de agentia de media MEC Romania. Suma de 207 milioane de euro reprezinta bugetul la rate card, adica nu include discounturi si poate fi si de peste zece ori mai mare decat suma neta.

Pe de alta parte, cei mai mari advertiseri in primul semestru din acest an au fost Unilever, Procter&Gamble, Orange, Cosmote si Kraft Romania.

De asemenea, Orange, Vodafone si Cosmote, cei mai mari jucatori din telecom, si-ar fi redus spatiul media cumparat cu intre 15-30% in primul semestru din an, conform cifrelor oferite de aceeasi agentie.

Companiile au investit circa 130-145 de milioane de euro in achizitia de spatiu de publicitate in prima jumatate a anului, in scadere cu pana in 10% fata de primul semestru din 2011, potrivit estimarilor mai multor agentii de media.

Datele oferite de MEC Romania au la baza studiiile realizate de GFK, Asociatia Romana pentru Masurarea Audientelor (ARMA) si Biroul Roman de Audit al Tirajelor (BRAT).

Absolvent de istorie al Universitatii Oxford: A fost un antrenament minunat al mintii

Slater lucreaza pentru grupul Vodafone din 2003, de atunci ocupandu-se de majoritatea zonelor de marketing: de la produse, oferte comerciale, terminale, servicii de continut, strategie si brand. De-a lungul anilor el a lucrat in Marea Britanie, Germania, Japonia si Olanda. Prima pozitie de marketing a detinut-o in cadrul Accenture, unde timp de doi ani a fost manager senior pentru strategie si planificare de marketing la nivel global. Slater a lucrat opt ani pentru Accenture.

Managerul a absolvit cursurile de istorie moderna ale Universitatii Oxford, o specializare pe care spune ca nu a vazut-o ca pe calificare profesionala, ci ca pe un training al mintii.

„Am ales istoria nu neaparat ca sa ajung istoric, ci ca sa invat sa pot citi un text, o carte, intr-un mod critic si sa imi fac propria parere. Citeam 5-6 carti pe saptamana si la finalul saptamanii aveam o intalnire fata in fata cu un expert mondial specializat pe acea perioada pe care o studiasem. Era ca un interviu ori o dezbatere, imi spuneam parerea si trebuia sa mi-o apar. Era un antrenament minunat pentru minte. Acum pot sa citesc foarte multa informatie si sa imi dau seama ce este esential. Aceasta este o abilitate pentru viata. Am uitat majoritatea datelor, a numelor si evenimentelor, dar nu am uitat cum sa citesc critic un text”, explica directorul de marketing al Vodafone.

Operatorul a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 802 milioane de euro si un profit net de 100 de milioane de euro, conform Ministerului de Finante. Compania este al doilea jucator pe piata locala de telefonie mobila, principalii concurenti fiind Orange si Cosmote.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri